Muž pověřený koncepcí cestovního ruchu chce více propojit propagaci Pardubic jako místa dostihů s kladrubským hřebčínem.

Muž pověřený koncepcí cestovního ruchu chce více propojit propagaci Pardubic jako místa dostihů s kladrubským hřebčínem. | foto: Dan Materna, MAFRA

Přilákat turisty do Pardubic. To je zadání magistrátu pro muže ze severu

  • 9
Pardubický kraj včetně krajského města patří trvale k nejméně turisticky navštěvovaným místům v republice. Nic nezměnila ani řada předchozích kampaní. Magistrát se přesto rozhodl, že znovu zkusí přilákat více turistů.

Téměř 400 tisíc korun má stát takzvaná koncepce cestovního ruchu pro Pardubice. Jejím smyslem je pobídnout návštěvníky Pardubic a kraje, aby si tu najali hotel, pokud už do města zavítají.

„Rada města tak chce řešit současnou situaci, kdy stávající Koncepce rozvoje cestovního ruchu města z roku 2005 již není aktuální,“ uvedla mluvčí radnice Nataša Hradní.

Vítězem soutěže na zpracování nové koncepce je Dalibor Naar, bývalý ředitel destinační společnosti pro Severní Čechy.

Naar má nyní navrhnout přesné rozdělení úkolů mezi jednotlivé odbory a další organizace města. Dále pak vytipovat cílové skupiny, které by mohly zlepšit turistický ruch ve městě, a také přichystat metodiku, jak vybírat akce, které mají potenciál přilákat větší množství turistů.

„Například návštěvníci Velké pardubické mnohdy ani neví, že je tu nedaleko kladrubský hřebčín, je to tematicky málo spojené,“ uvedl Naar na dotaz, jakou cestou se chce ubírat. „Pro další směřování cestovního ruchu je nutné vycházet z unikátních témat typických pro naše město a intenzivně pracovat s akcemi s největším turistickým potenciálem,“ dodala Hradní.

Vytipujeme cílového návštěvníka

Akcí s velkých věhlasem, a tedy i možností přilákat další turisty, jako je Velká pardubická, se však v průběhu roku tolik nekoná. Navštěvovaný je festival her Czech Open, který před pár dny začal, plochodrážní závod Zlatá přilba nebo vinařský půlmaraton. Pokud se k tomu přidá tenisová Juniorka, je výčet akcí s významnou návštěvností u konce.

Jestli to stačí na zvýšení turistické návštěvnosti města, je otázkou. „To bude teprve součástí debaty, její snahou bude zapojit jednotlivé provozovatele a s jejich pomocí vytipovat tři až čtyři cílové skupiny návštěvníků, na které se zaměříme,“ řekl Naar.

Koncepce by měla být hotová na jaře příštího roku, zatím nemá stanovené cíle, o kolik turistů by se měla zvednout návštěvnost města.

Nyní vede Litomyšl

Mezi nejnavštěvovanější města v Pardubickém kraji Pardubice nepatří. Prvenství drží Litomyšl, zatímco v roce 2012 tamější zámek navštívilo 27 tisíc turistů, loni jich bylo přes 51 tisíc. „Nikdy v historii si expozice zámku neprohlédlo více lidí,“ řekla kastelánka litomyšlského zámku Zdeňka Kalová.

Krajské město ovšem na tuto statistiku, která vychází z počtu návštěvníků podle místních infocenter, pohlíží jinak. Počítadlo, které sledovalo turisty v Pardubicích, bylo podle vedoucího infocentra rozbité a zkreslovalo výsledky.

„Návštěvnost infocenter se měří na základě počítadla získaného díky projektu agentury CzechTourism. Jenže nám přestalo fungovat, má výpadky. Odborným odhadem se v návštěvnosti pohybujeme ve stejné výši jako Litomyšl, ale nemůžeme to dokázat,“ uvedl vedoucí pardubického infocentra Tomáš Urban.

Plány na přilákání turistů, které pardubická radnice chystá, nejsou první snahou o pozvednutí nejen města, ale i celého regionu ze dna žebříčku návštěvnosti. Pardubický kraj například v minulosti začal vydávat Turistické noviny nebo rozjel billboardovou kampaň, která vykreslovala Pardubický kraj jako ráj turistů. Navýšení návštěvnosti však bylo spíše kosmetické a na umístění kraje na chvostu žebříčku dosud žádná kampaň prakticky nic nezměnila.