Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Litomyšl chce vést dálnici jinudy, hrozící zdržení bere jako strašení

  11:39aktualizováno  11:39
Části lidem v Litomyšli se stále nelíbí, kudy by měla pokračovat plánovaná dálnice D35 kolem města. Varování silničářů, že jimi prosazovaná varianta přípravu stavby zdrží o několik let, berou jen jako zbytečné strašení.

Provoz dopravy na průtahu Litomyšlí. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Tři a půl roku. Na tak dlouho odhaduje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) případné oddálení zahájení výstavby úseku D35 kolem Litomyšle, pokud by silničáři přistoupili na vedení trasy v takzvané variantě „jedna“. Ta se zamlouvá části obyvatel města i zástupcům občanských spolků. Ti naopak odmítají trasu, v jejíž přípravě pokračují silničáři. Nová alternativa vede více v zářezu, a proto dle zastánců nebude doprava tolik vidět a slyšet. Ostatně hlukové výpočty dávají místním za pravdu, byť rozdíl činí jen pár decibelů.

Původní takzvaná nultá varianta podporovaná silničáři je ale ve ale stavu, kdy má hotovou dokumentaci pro územní rozhodnutí. Se zahájením počítá ŘSD v roce 2021. U „jedničkové“ varianty mají projektanti ohledně začátku stavby otazníky.

Podle Ladislava Sýkory ze Spolku pro Litomyšl je ale možné připravovat obě varianty.

„Všichni dálnici chceme, nehodláme se za každou cenu soudit. Ale jsou tady tlaky ze strany obcí, takže pokud se jim nevyjde vstříc, na soudní spory dojde a potom to potrvá stejně dlouho,“ mínil Sýkora, jenž byl jedním ze zhruba 200 lidí, kteří přišli na středeční veřejnou debatu v sále Smetanova domu.

Silničáři tvrdí, že financování dalšího zpracování potřebných studií pro územní rozhodnutí by jim neprošlo před Nejvyšším kontrolním úřadem (NKÚ). Tvrdí, že nelze platit přípravu dvou variant najednou. „Nemůžeme čelit tomu, že nás NKÚ napadne, že jsme vynaložili prostředky na variantu, která od začátku neměla budoucnost,“ oponovala Romana Šolcová z pardubické pobočky ŘSD, která má přípravu úseku od Litomyšle k Janovu na starost.

Neshoda panovala v tom, zda by se musel v případě posunu trasy o několik stovek metrů opakovat celý proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí (takzvaná EIA), či zda by stačilo vydání ověřovacího stanoviska. To by sice mělo zabrat méně času, ovšem jen za předpokladu, že by k němu nebyly vzneseny žádné připomínky. Každý z táborů přitom prezentoval názor stejného pracovníka ministerstva životního prostředí, avšak zveřejněné informace o nutnosti opakování se pokaždé lišily...

Ministerstvu dopravy se navržená změna nezamlouvá

ŘSD požádalo ministerstvo dopravy jako svůj nadřazený orgán o stanovisko, které bylo záporné.

„Provedení změny v takto pokročilém stádiu přípravy bychom považovali za velmi rizikové,“ tlumočila Šolcová slova z dopisu zástupce ministerstva dopravy.

ŘSD nicméně předloží centrální komisi ministerstva dopravy návrh „jedničkové“ varianty. „Pokud bude shledána jako výhodná, tak bude schválená. Naše správa o tom ale nerozhoduje,“ podotkla Šolcová.

„Nepředpokládám, že by vzhledem k vyčísleným ztrátám při prosazení varianty jedna komise tuto variantu přijala,“ řekla o chvíli později Šolcová.

Strakov chce změnu trasy, ačkoliv má vést v zářezu

Na projednávání vystoupil i starosta Strakova Jan Janypka, který uvítal, že se o jiné variantě vůbec uvažuje. „Nikdy jsme neříkali, že dálnici nechceme, protože víme, jak to v Litomyšli vypadá, ale chceme ji udělat pořádně. Variantní řešení je zajímavé a je potřeba se bavit o tom, jak ho co nejrychleji udělat,“ řekl Janypka.

Šolcová však uvedla, že během zpracování EIA ministerstvo životního prostředí připomínky obce Strakov k trasování zamítlo. „Bylo to z důvodu vzdálenosti trasy, která je až 300 metrů a v hlubokém zářezu. Troufám si říci, že žádná jiná obec nemá takový luxus. Proto mě mrzí, že s tím má právě Strakov problém,“ řekla Šolcová.

Přístup silničářů se nelíbil jednomu z obyvatel sousedních Kornic, které stavba ovlivní.

„Dálnici sneseme a jsme pro ni, ale nechceme, abychom byli dalším místem, kam se posouvá problém. Ze strany ŘSD bohužel stále slyšíme výmluvy, proč jiná varianta zpracovat nejde. Nenechme se rozeštvat. To je strategie ŘSD, které straší lidi různými termíny,“ zaznělo z úst muže, jenž se nepředstavil.

Zdá se, že poměrně věrný popis situace přednesl bývalý dlouholetý starosta Litomyšle Miroslav Brýdl.

„Varianta jedna se mi zdá lepší. Když se ale neudělá varianta nula, budeme čekat dalších deset let a budeme to schytávat. To je česká realita, kdy jsou všichni proti všemu. Vidím, že dohoda není možná,“ řekl Brýdl.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic...
Místo nové trati do Pardubic stačí zavést spěšné vlaky, říká Chrudim

Vedení Chrudimi odmítá stavbu Ostřešanské spojky, která měla zrychlit cestování vlakem do Pardubic. Stavba nové trati je podle města zbytečně drahá a vysoký...  celý článek

Obnovený kostel v Janovičkách u Luže.  Dnes se tu konají svatby, křtiny i...
VIDEO: Kostelu u Luže hrozilo zřícení. Po opravě zve na svatby i koncerty

Hudba, divadlo, výstavy i výtvarné umění se setkávají na místě, které bylo ještě před pár lety předurčeno k zániku. O kostel Zvěstování Panny Marie v...  celý článek

Studenti Delty Pardubice reprezentovali školu i Českou republiku na robotické...
Studenti vyrazili do Ameriky na robotickou olympiádiu. Potkali i Trumpovou

Studenti pardubické Delty - střední školy informatiky a ekonomie, se vrátili v pátek z první robotické olympiády v americkém Washingtonu D.C.. Maturanti Tomáš...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.