Přechod pro chodce na výpadovce I/35 z Litomyšle do Svitav

Přechod pro chodce na výpadovce I/35 z Litomyšle do Svitav

Litomyšl chce vygumovat část křižovatky a riskuje tak zdržení stavby

  • 3
Vedení Litomyšle žádá stát, aby z plánované mimoúrovňové křižovatky Litomyšl sever na budoucí rychlostní silnici R35 nebudoval sjezd do centra. Dvě další křižovatky nedaleko města radním stačí. Litomyšl si tím chce ochránit celistvost města, stát by na tom měl ušetřit.

Ředitelství silnic a dálnic, které je ochotno křižovatku Litomyšl sever zaslepit směrem k městu, to ale podmiňuje změnou územního plánu, v němž křižovatka stále figuruje i se sjezdem do Litomyšle. Jenže to by mohla být nepřekonatelná překážka.

Vedoucí odboru výstavby z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Hana Jarolímová připustila, že přání Litomyšle vybudovat křižovatku ve tvaru písmene T, která by umožňovala nájezd a sjezd aut jen ve směru na Orlickoústecko, splnit lze. „Možné to podle mě je, ale vyžaduje to aktualizaci Zásad územního rozvoje,“ uvedla Jarolímová.

Zásady, což je termín pro územní plán kraje, ale není zrovna jednoduché změnit. V minulosti se stejným požadavkem Litomyšl už nepochodila. Proti vyškrtnutí sjezdu do Litomyšle jsou Němčice, které by si přály, aby tam křižovatka nevznikla vůbec. Navíc každý zásah do územního plánu znamená velké zdržení. A to po letech čekání na stavbu silnice R35 nikdo snad ani nesmí riskovat.

„Změnu územního plánu rozhodně nikdo nechceme. Je to zdlouhavé a mohlo by to proces výstavby oddálit o pět let,“ řekl starosta Litomyšle Radomil Kašpar.

Litomyšlští i krajští radní si myslí, že sjezd z křižovatky Litomyšl sever může v územním plánu zůstat, „jen“ se nebude stavět. „V celé zemi je řada křižovatek a přivaděčů, které nebyly z různých důvodů dostavěny,“ uvedl náměstek hejtmana Jaromír Dušek, který je odpovědný za dopravu.

Starosta Litomyšle Radomil Kašpar věří, že by návrh úřady nemusely smést ze stolu, byť to znamená zásah do chystané stavby. „Mám pocit, že to těžko může mít nějaký negativní vliv na životní prostředí, když se něco ze stavby vypustí. Kdybychom nějakou silnici přidali, to je jiná věc, ale tady chceme něco jen vygumovat,“ řekl Kašpar.

Ředitelství silnic a dálnic ovšem bude pravděpodobně dál chystat křižovatku Litomyšl sever i se sjezdem kolem Kornic, který tamní politici odmítají. „ŘSD bude projektovat R35 podle stávající studie i Zásad územního rozvoje. Technické řešení křižovatky zvolí takové, aby byla i tato varianta po změnách územních plánů možná,“ uvedla Jarolímová.

Kdy se začne stavět silnice R35 u Litomyšle, lze těžko odhadnout. Úsek z Opatovic po Ostrov u Vysokého Mýta by mohl být v provozu v roce 2019.