Pardubická karta zůstane v platnosti a bude potřeba v případě, že lidé využívají časové jízdenky. Pro občasné svezení nebo potřeby turistů bude možné využít bezkontaktní platební kartu.

Pardubická karta zůstane v platnosti a bude potřeba v případě, že lidé využívají časové jízdenky. Pro občasné svezení nebo potřeby turistů bude možné využít bezkontaktní platební kartu. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Nebude potřeba hledat drobné. Lístek na MHD zaplatí univerzální karta

  • 8
V Pardubicích by se v září měly na pěti frekventovaných zastávkách objevit jízdenkové automaty, u nichž bude možné platit bezkontaktně. Od příštího roku by mělo být ve spojích MHD možné platit klasickou bezkontaktní bankovní kartou, a to nezávisle na tom, u jaké banky má cestující účet.

Pardubice se tak připojí k Liberci, Plzni a Brnu, kde už bezkontaktní nákup jízdenky existuje, Praze a Hradci Králové, kde se právě testuje pilotní projekt.

Podle plánu by tak časem mělo být možné jedinou kartou platit nejen v obchodech a na přepážkách, ale i v MHD, linkových autobusech a na železnici.

Podle původního záměru chtěl i pardubický dopravní podnik v současné době testovat platbu bezkontaktní bankovní kartou přímo ve spojích MHD, a to na nočních linkách.

Nakonec ale od tohoto projektu upustil, v současnosti už totiž vzniká zadávací dokumentace na modernizaci odbavovacího systému pro cestující v MHD v Pardubicích. U něj bude přijímání bezkontaktní bankovní karty samozřejmostí. Bezkontaktní kartou bude možné platit ve všech spojích, a to podle plánu příští rok.

„Chceme kompletně vylepšit systém odbavení cestujících v návaznosti na spolupráci s Hradcem Králové. Náklady by se měly pohybovat mezi 25 až 30 miliony korun,“ řekl ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

„Testovací pilotní projekt na platbu bezkontaktní bankovní kartou přímo ve spojích nám v tuto chvíli přišel již zbytečný a raději jsme prostředky investovali do modernizace jízdenkových automatů, u nichž bude možné hradit nákup jízdních dokladů pomocí bezkontaktní bankovní karty,“ uvedl Pelikán.

Pro časové jízdenky zůstane Pardubická karta

Umístěny budou tak, aby pokryly nejvytíženější místa ve městě, jako je například Masarykovo náměstí, hlavní nádraží a Polabiny. Modernizace jízdenkových automatů vyjde asi na 900 tisíc korun.

Do konce letošního roku by měl vzniknout i speciální Smart kiosk, který bude umět dobíjet elektronickou peněženku na Pardubické kartě, všechny druhy časových jízdenek a taktéž bude umět platby prostřednictvím bezkontaktní karty. Dále bude sloužit jako informační terminál. Jeho cenu Pelikán odhaduje na 650 tisíc korun.

Stávající Pardubické karty zůstanou v platnosti i po modernizaci. Budou sloužit především cestujícím, kteří si na ně budou chtít nahrát časové jízdenky. „Banky nám neumožnily na čip platební karty nahrát informace nutné k fungování časových jízdenek. Takhle daleko ještě nejsme,“ řekl Pelikán.

Bezkontaktní platbu tak využijí hlavně cestující, kteří by si jinak museli koupit klasickou papírovou jízdenku, nebo ti, kteří na Pardubické kartě používají pouze funkci peněženka. Pokud někdo náhodou platební terminál aktivuje pomocí bankovní karty, kterou bude mít schovanou třeba v kapse u bundy, neměl by o peníze přijít. Nejdříve totiž bude nutné navolit typ jízdenky, až potom se bude přikládat karta.