Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lékař, tlumočník nebo svatební šaty. I to vyřizuje Linka pro neslyšící

  8:25aktualizováno  8:25
Pardubická Linka pro neslyšící, jejíž operátoři zdarma pomáhají lidem po celé republice, slaví osmnácté výročí. Každý měsíc vyřídí zhruba čtyři tisíce požadavků.

Operátoři speciální asistenční služby. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Marie Biedermannová je neslyšící. Zároveň má problémy se zrakem. I obyčejné objednání k lékaři, které je pro zdravého člověka otázkou pěti minut, tak pro ni bylo velkým problémem.

Potom ale začala využívat služeb Linky pro neslyšící. Od té doby jí stačí vzít papír, na něj napsat svůj požadavek a poslat jej faxem. Zbytek zdarma vyřídí operátoři a zpět jí pošlou informaci, na jaký termín je k danému lékaři objednaná.

„Využívám i možnost domluvit si tlumočníka. Pokud bych si vše objednávala sama, bylo by to zdlouhavé. Kdybych někam přišla, těžko bych vysvětlovala, že také špatně vidím. Od linky dostanu zprávu, dám si ji pod zvětšovací zařízení a přečtu si to. Jsem pak samostatná,“ uvedla Biedermannová.

Pomocí Linky pro neslyšící řešila i nepříjemnější případ, kdy jejího vodicího psa napadl jiný pes. „Zavolala jsem si přes linku tlumočníka, policii i veterináře. Těžko bych to sama vyřídila, kdyby tato služba nebyla,“ popsala Biedermannová.

Klienti Linky pro neslyšící mají i další požadavky - kromě objednávání u lékaře to bývá také omlouvání dětí ve školách, vyřizování soukromých vzkazů, řešení špatných faktur nebo třeba výběr svatebních šatů.

„Paní Monika se na Linku pro neslyšící obrátila s prosbou o vyřízení změny bydliště na všech patřičných úřadech. Náš pracovník postupně obvolal nejdůležitější instituce veřejné správy a během hodiny se tak podařilo změnu bydliště vyřídit,“ řekla ředitelka nadace, pod niž služba spadá, Jitka Heřmanová.

Současně upozornila, že pro slyšícího člověka je něco podobného hračka. „Pro samotného neslyšícího to však znamená spoustu úsilí a energie s nejistým výsledkem,“ dodala Heřmanová.

Linku lze využít po potřebné registraci

Služba funguje osmnáct let a vedle handicapovaných ji mohou zdarma a nepřetržitě využívat i nedoslýchaví senioři. Podmínkou je registrace a zaslání ofoceného průkazu ZTP, potvrzení od lékaře ORL o nedoslýchavosti nebo rozhodnutí příslušného obecního úřadu o přiznání mimořádných výhod druhého stupně.

Klient získá identifikační kód. Potvrzení obdrží rovněž jeho lékař s tím, že může podávat potřebné informace operátorům linky. Ti každý měsíc vyřídí asi čtyři tisíce požadavků.

„Neslyšící by samozřejmě mohli počkat, než k nim přijde někdo slyšící, ale chtějí být soběstační. Máme sedm komunikačních kanálů - ICQ, e-mail, Skype, chat, fax, SMS a speciální linku pro slyšící, kteří chtějí vyřídit vzkaz neslyšícímu,“ uvedla vedoucí linky Alena Užachovová.

Ačkoliv je služba určena neslyšícím, v poslední době ji využívají také lidé se zrakovým postižením. Nevidomí se na ni obracejí především s prosbou o vyhledání trasy či dopravního spojení.

„Jedna naše nevidomá uživatelka ráda chodí do přírody a chtěla si pořídit hole pro nordic walking. Výrobek jsme jí nalezli, popsali jí ho, zjistili, kudy se do prodejny dostane, a za dva dny si jej koupila. Poté nám volala a děkovala. Za týden ale volala znovu, že chce dohledat nějaký bazar, kde ho může prodat, protože ji to přestalo bavit,“ řekla operátorka linky Markéta Vosáhlová.

Autor:




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.