Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Linka z Pardubic do Londýna není jistá, Ryanair má dostat miliony

  10:59aktualizováno  10:59
Třebaže irský nízkonákladový letecký dopravce Ryanair minulý týden oznámil, že od října bude létat třikrát týdně z Pardubic do Londýna, na plánování rodinného výletu je ještě brzy. Linka je totiž podmíněna štědrou dotací, kterou město ani kraj neschválily.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Stěží si mohlo pardubické letiště vysnít lepší start do nové sezony, než že se bude moci pochlubit novou atraktivní linkou. Jenže oznámení společnosti Ryanair o pravidelném spojení Pardubic s londýnským letištěm Stansted, které ročně přepraví 50 tisíc pasažérů, bylo asi předčasné.

Pardubické civilní letiště

Provoz pardubického civilního letiště zajišťuje společnost EBA, kterou vlastní ze dvou třetin město Pardubice a z jedné třetiny kraj. Zatímco rok 2013 byl rekordní a letiště přepravilo 184 tisíc lidí, loni klesly počty všech cestujících na 31 tisíc pasažérů. Pád zavinila krize na Ukrajině a pokles hodnoty rublu, kvůli čemuž do Pardubic přestali létat Rusové.

Firma EBA doufá, že situaci zvrátí nový terminál za 256 milionů korun, který by měl být letos hotový. Na rozvoj letiště mají majitelé -město a kraj - rozdílné názory. Pardubice věří, že letiště má velký potenciál, vedení kraje varuje před velkými výdaji, které se nemusí vrátit.

Linka podle informací MF DNES počítá s příspěvkem jedenácti milionů korun ročně od města a kraje, vlastníků společnosti EBA provozující pardubické letiště. Za to dopravce slibuje kraji a městu marketingovou podporu.

Firma EBA hodlá linku podpořit také slevou na poplatcích ve výši bezmála 13 milionů korun ročně. Jenže politici dosud nic takového neschválili a je otázka, zda s tím budou souhlasit.

„Spolupráce s Ryanair musí být ještě potvrzena radou města a kraje, jakožto našimi akcionáři,“ potvrdila ředitelka společnosti EBA Hana Šmejkalová. Dodala, že je velmi potěšena, že jedna z největších leteckých společností zařadila od zimního letového řádu Pardubice do sítě svých destinací.

Podle náměstkyně pardubického primátora a členky představenstva firmy EBA Heleny Dvořáčkové bylo zveřejnění okolností spolupráce letiště a dopravce velmi předčasné. „Zatím jsme o tom pořádně nejednali. Ani akcionáři se nad tím ještě nepotkali, považuji za dost nešťastné, že se informace dostaly ven,“ uvedla Helena Dvořáčková.

Irský dopravce však se společností EBA jednal a na podmínkách spolupráce se s ní už dohodl. „Zatím to byl předběžný příslib vedení společnosti EBA vůči nízkonákladové společnosti, nicméně jsme Ryanair upozornili, že k podpisu smlouvy je třeba dlouhá doba, která je závislá na odsouhlasení akcionáři, kterými jsou Pardubický kraj a město, jejich radami a zastupitelstvy,“ uvedl předseda představenstva společnosti EBA Pavel Svoboda.

Hejtman o zavedení linky nevěděl

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický z ČSSD se o zavedení pravidelné linky Ryanairu dozvěděl od novinářů dříve, než dostal informaci, že dopravce počítá se štědrou dotací. V první reakci příchod Irů ocenil.

„Bral jsem to jako dobrou zprávu, ale byla neúplná. Avizuju dopředu, že pro dotování linky nebudu hlasovat, budu proti, nebo se zdržím. To není trolejbus do Bohdanče nebo osobní vlak do Opatova,“ uvedl Netolický, který je dlouhodobě skeptický k tomu, zda se velké investice do letiště mohou vrátit. „Nepřijde mi normální, že bychom měli poskytovat nejlevnější letenky do Londýna, které ale budou těžce dotované z veřejných peněz,“ uvedl.

Naopak v případě města Pardubice se dá očekávat velká vstřícnost. Vedení radnice si dlouhodobě přeje, aby se letiště vzchopilo.

S malým zájmem leteckých dopravců bojují všechna česká regionální letiště, ať už jde o Ostravu, Brno či Karlovy Vary. Všude platí samosprávy dopravcům miliony, aby některé linky takzvaně rozlétaly.

Chtějí linky dotovat do doby, než se uchytí a přežijí i bez pomoci daňových poplatníků. Přesně tímto směrem se chce ubírat společnost EBA. Jenže oznámení Irů to zkomplikovalo. Pokud město chtělo přesvědčit Pardubický kraj, aby se na dotacích podílel, půjde to nyní mnohem hůř.

„Myslím, že v tuto chvíli to může působit poměrně kontraproduktivně. Firma jednala bez našeho vědomí,“ uvedla Dvořáčková s tím, že není nic podepsaného.

Ryanair na všechny pochybnosti odpovídá tak, že létat z Pardubic do Londýna bude. „Naše nová linka Pardubice - Londýn Stansted bude zprovozněna tak, jak bylo plánováno, a letenky budou brzy k prodeji na webových stránkách Ryanair.com. Těšíme se na to, že naše nízké ceny nabídneme již na čtvrtém českém letišti,“ uvedla manažerka obchodu a marketingu pro střední a východní Evropu společnosti Ryanair Olga Pawlonka pro MF DNES.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rybičky 48 na festivalu České hrady pod Kunětickou horou (24. 7. 2015).
Začínají „retrohrady“. Do akce jde Bílá, Olympic, Anna K i Müller

Tak trochu jiné České hrady vypuknou v pátek pod hradem Kunětická hora. Pořadatelé tentokrát vsadili na veterány české muziky. Divákům se tak představí Lucie...  celý článek

Veronika Skalecká. Žurnalistka se ve své knize věnuje Pardubicím v období...
Zaujal mě soud se studenty za karikatury, říká autorka knihy o normalizaci

Doktorandka Univerzity Karlovy Veronika Skalecká nedávno vydala knihu s názvem Pardubice v období normalizace. Přináší podrobný pohled na politiku, kulturu a...  celý článek

Muž si doma na stole zapálil svícen s čajovými svíčkami. Když ho chtěl
Od svíček hořela vana i stoupačky, voda z nich vytopila nižší patra

Na začátku byl oheň, ale víc škod v bytovém domě po neobvyklém požáru způsobila voda. Plameny ze svíček totiž postupně pohltily plastovou vanu i stoupačky, ze...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.