Současná silnice první třídy I/35 přestává kapacitě dopravy stačit.

Současná silnice první třídy I/35 přestává kapacitě dopravy stačit. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Lídři chtějí urychlit stavbu R35. Slibují lobby i rychlý výkup pozemků

  • 3
Lídři nejdůležitějších stran v Pardubickém kraji slibují, že se v parlamentu zasadí o rychlou stavbu silnice R35 z východních Čech na Moravu. MF DNES se lídrů ptala na jejich konkrétní plány pro podporu stavby této silnice.

Bez čtyřproudové silnice na Moravu trpí lidé ve městech i řidiči v kolonách na silnici I/35. Stavět se mělo začít podle letáku Ředitelství silnic a dálnic příští rok, ale akce byla odsunuta na rok 2015.

Jak mohou pomoci poslanci? "Jeden konkrétní poslanec zas tak velký vliv nemá, kdo říká opak, pak je to předvolební populismus," podotkl lídr Strany zelených Jiří Čáslavka.

Cílem je vytvořit poslaneckou lobby

Jsou ale i tací, kteří slibují změnu a konkrétní kroky, které bude možné za rok či dva zkontrolovat.

Lídr TOP 09 Jaroslav Zedník si dal za cíl vytvořit poslaneckou lobby pro stavbu R35. V ní by byli poslanci z krajů, kterými má silnice vést.

"Zatím se tu říkaly jen proklamace, nikdo na tom fakticky nedělal, musí se spojit poslanci, musí se zapojit starostové regionu či obce a vytvořit tlak na centrální vládu," uvedl Jaroslav Zedník. Slibuje, že to podle svých slov odpracuje a do roka by měly být vidět výsledky.

"A rok je až moc dlouhá doba, pokud budu zvolen, budu na tom pracovat okamžitě, nechci být dramatický, ale každý měsíc, kdy se věc neřeší, je pro dopravu v regionu strašný," uvedl.

Lídr ODS Radim Jirout si naopak myslí, že podpora stavby nikdy nebyla tak velká jako dnes. "R35 má zelenou, je to priorita číslo jedna. V letošním roce jde sto milionů korun na výkup pozemků, peníze jsou i na příští rok," řekl s tím, že jeho konkrétní kroky budou záviset na tom, zda bude vládní, nebo opoziční poslanec.

Ředitelství silnic a dálnic spí, varuje lídr ANO

Další konkrétní plán nabízí lídr ANO Martin Kolovratník, který by se chtěl zabývat tím, co konkrétně nyní brzdí stavbu R35 mezi Opatovicemi a Zámrskem.

Okamžitě by podle svých slov začal tlačit na Ředitelství silnic a dálnic, aby pokročilo ve výkupech pozemků.

"Oni prostě nekonají. Rozeslali 1 400 vlastníkům pozemků na trase plánované R35 dopis s kupní smlouvou. Skoro jim nikdo neodpověděl. Je to neskutečná chyba," konstatoval Kolovratník.

Chce, aby majitelé pozemků dostali nabídku okamžitého vyplacení zálohy. Tlačil by prý také na zorganizování setkání s vlastníky pozemků ještě do konce roku, kde by jim bylo vše vysvětleno.

Slabina plánu Martina Kolovrátníka je ovšem zjevná. Není jasné, jak a zda vůbec by byl jako poslanec schopen chování této státní organizace ovlivnit.

Ostatní lídři tak ambiciózní nejsou. První na kandidátce ČSSD Ladislav Effenberk by v parlamentu chtěl ohlídat státní rozpočet a možnosti ministerstva dopravy, lidovecký lídr Jiří Junek vidí cestu zase ve společném tlaku poslanců z Pardubického kraje.

"Nechci říkat nějaké proklamace, jeden poslanec s tím těžko něco udělá," uvedl Junek.

Ředitelství silnic a dálnic zatím naznačuje, že když nebudou komplikace s výkupy pozemků, stavět silnici z Opatovic k Zámrsku by se mělo v roce 2015.

"Co se týče úseku Ostrov - Staré Město, tak je v realizaci studie proveditelnosti, která určí nejvhodnější trasu v tomto úseku. Studie bude k dispozici do konce tohoto roku," uvedl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

,