Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové dno. Pardubické letiště přepravilo jen kolem 30 tisíc pasažérů

  13:32aktualizováno  13:32
Pardubické letiště zažívá strmý pád. V rekordním roce 2013 přepravilo 184 tisíc lidí. Loni jich dorazilo kolem třiceti tisíc, o polovinu méně než v roce 2015. A ani letos se nedají čekat zázraky.

Letiště Pardubice

Úspěšná éra letiště je pryč a nikdo netuší, zda se ještě někdy vrátí. Krize na Ukrajině, sankce proti Putinovu režimu, pád rublu a následná ztráta cestujících z Ruska zasáhly pardubické letiště ještě tvrději, než se čekalo.

Vývoj počtu přepravených osob

Rok - počet cestujících

2004 - 46 999

2005 - 49 165

2006 - 71 500

2007 - 93 700

2008 - 86 863

2009 - 49 032

2010 - 62 302

2011 - 65 246

2012 - 125 008

2013 - 184 140

2014 - 155 056

2015 - 57 830

2016 - 30 000 (odhad)

Ředitelka East Bohemian Airport Hana Šmejkalová ve čtvrtek řekla, že pardubické letiště loni přepravilo kolem 30 tisíc cestujících. Rok před tím jich bylo bezmála šedesát tisíc.

„Pokles je z podstatné části zapříčiněn nejprve částečným odchodem a následným zánikem společnosti, která provozovala do roku 2015 pravidelné lety Pardubice - Moskva a Pardubice - Petrohrad,“ uvedla Šmejkalová. Ta zveřejnila jen odhad počtu cestujících, zatímco dříve letiště na začátku roku uvádělo přesná čísla.

Pardubické letiště si hodně slibuje od nového terminálu, který od loňského června budují společnosti Strabag a Chládek & Tintěra, jež společně získaly zakázku za 256 milionů korun.

Firma EBA, kterou z jedné třetiny vlastní Pardubický kraj, ze dvou třetin město Pardubice, se musela kvůli stavbě zadlužit. Terminál bude dokončen až letos na podzim a reálně může zvednout počty pasažérů až v příští sezoně.

„Nikdo nikomu nesliboval, že v roce 2017 budeme v plusových číslech. Společnost má provozní peníze na dva až tři roky, klíčový bude příští rok,“ uvedl Pavel Svoboda, předseda představenstva společnosti East Bohemian Airport, která se o letiště stará.

Podle něj letiště potřebuje odbavit devadesát až sto tisíc pasažérů ročně. „To je mez, kdy přestane být závislá na akcionářích a dokáže splácet stavbu terminálu,“ uvedl Svoboda.

Kraj a město se na rozvoj letiště dívají odlišně

Na rozvoj letiště mají akcionáři - město a kraj - rozdílné názory. Zatímco Pardubice věří, že letiště s novým terminálem nové pasažéry přiláká, hejtman Pardubického kraje Martin Netolický zůstává skeptický a stále si stěžuje, že neviděl žádný „byznys plán“.

Nedávno se například postavil proti tomu, aby se stavba terminálu rozšířila i o první patro, jak si přála ředitelka letiště. „Počkáme, zda se cestující do Pardubic opravdu podaří získat,“ uvedl k tomu Netolický.

Klientelu letiště stále tvoří Češi, kteří z Pardubic odlétají na letní dovolenou, v Česku naopak tráví volno Rusové. Celkově se dovolenkové lety meziročně nesnížily.

„To považujeme za velký úspěch. Dovolené s odletem z Pardubic byly vyprodány a zájem byl i o individuální letenky z Pardubic do Bulharska a na Rhodos,“ uvedla Šmejkalová.

Výstavba terminálu podle ní pokračuje podle plánu. „Termín jeho dokončení stále platí, do roku 2018 bychom měli startovat s novou odbavovací halou,“ řekla Šmejkalová.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.