Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kraj a město posvětily výstavbu letištního terminálu v Pardubicích

  16:34aktualizováno  16:34
Pardubice by během tří roků měly mít nový odbavovací terminál na letišti. Shodli se na tom zástupci kraje a města. Letiště odbavuje každý rok čím dál víc cestujících, jeho kapacita by nově mohla vzrůst až na čtvrt milionu pasažérů ročně.

Vizualizace nového terminálu pardubického letiště | foto: Pardubický kraj

"Souhlasíme s tím, aby tento projekt realizován byl. Zároveň jsme se shodli na tom, že co nejdříve," řekl hejtman Martin Netolický.

Politici se k plánům a nářkům šéfů společnosti East Bohemian Airport (EBA), která civilní letiště provozuje, dlouho stavěli chladně. Přesvědčila je až obsáhlá studie společnosti KPMG, podle které má smysl letiště rozšířit.

"Letiště Pardubice v posledních letech zaznamenalo nárůst cestujících. Nová odbavovací hala by tento trend růstu zásadním způsobem podpořila. Disponuje také významným potenciálem zejména díky své atraktivní geografické poloze," stojí v analýze KPMG, která celkem čítá zhruba 130 stran.

Budou kombinovat směnku s úvěrem

Aby si lidé z Pardubic a okolí mohli užívat větší luxus například při cestování na letní dovolenou, musí zodpovědní lidé vyřešit ještě jednu klíčovou otázku: z čeho se bude nákladná stavba za stovky milionů platit?

"Na stavbu terminálu si musí vzít EBA úvěr. Ideální by byla kombinace směnky a úvěru, za který by akcionáři buď ručili, nebo neručili. Nejlepší řešení ukáže veřejná soutěž na dodavatele bankovních služeb," řekl k tomu hejtman Netolický.

Ředitel společnosti EBA Jan Andrlík už před časem mluvil o tom, že není třeba mít strach z úvěru. Firma je prý tak v dobrém stavu, že by neměl nastat žádný problém se splácením stavby.

"Počkáme na usnesení rad města a kraje. To bude teprve závazné. Pak budeme mít mandát jednat s bankami," řekl Andrlík s tím, že podle podrobné analýzy si letiště na úvěr vydělá a bude bez problému prosperovat.

Hejtman Netolický naopak dodal, že chce ještě podrobněji znát provozní náklady. Například se obává toho, aby se kvůli úvěru nezvyšovaly letištní poplatky, které jsou teď velmi nízké.

Také už odmítá dál zvyšovat základní kapitál firmy na pořízení technického vybavení letiště, do kterého majitelé společnosti - město Pardubice a Pardubický kraj - v posledních letech výrazně investovali například při rozšíření ranveje či výstavby nového palivového zařízení. Vše vyšlo na více než 200 milionů korun.

Dozor nad letištěm se obejde bez politiků

"Na to si letiště musí vydělat v rámci běžného provozu. Také navrhujeme, aby v dozorčí radě a představenstvu seděli profesionálové, a ne politici," dodal Martin Netolický.

Letiště po letech úbytku cestujících letos vykazuje rekordní čísla. Za první tři čtvrtiny roku přepravilo přibližně 160 tisíc cestujících a meziročně zvýšilo počet odbavených lidí o 62 procent.

Podařilo se mu také překonat výsledky loňského roku, kdy letiště přijalo 125 tisíc lidí. Společnost EBA už také po několika letech nevykazuje ztrátu. Loni měla zisk 6,8 milionu korun, předloni byla ve ztrátě osm milionů korun. Loňské výnosy měla více než 107 milionů korun, předloni vykázala výnosy bezmála 63 milionů korun.

Podívejte se na letiště v Pardubicích





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.