Odborníci tvrdí, že česká ekonomika zažívá extrémně zlé časy. Kvůli tomu prý lidé hodně šetří a třeba méně jezdí i na dovolenou do zahraničí.
Kolik lidí odbavilo letištěRok a počet pasažérů 2002 - 3 862 2003 - 28 397 2004 - 46 999 2005 - 49 165 2006 - 71 500 2007 - 86 863 2008 - 93 700 2010 - 62 302 2011 - 65 246 2012 - 120 000 2013 - 200 000 (odhad) |
Všem těmto údajům se může Jan Andrlík vysmát. Jím vedená společnost EBA zažívá doslova zlatou éru. Po loňském rekordu, kdy pardubickým terminálem prošlo něco přes 120 tisíc pasažérů, firma vlastněná radnicí a krajem hlásí další útok na historické výsledky.
"Nemůžu přesně říct, jestli Češi letos budou šetřit na zahraniční dovolené, ale podle našich údajů to tak nejspíš nebude. Už nyní mohu říct, že máme na léto nasmlouváno o 20 procent více letů než loni. Většinou jde o chartery cestovních kanceláří," říká ředitel společnosti EBA Jan Andrlík.
To by znamenalo, že padne loňský historický rekord v počtu přepravených lidí...
To už je víceméně jisté. Už prvních pět měsíců jsme měli velmi nadprůměrných, k tomu se přidá silné léto a také už podzimní objednávky vypadají dobře. Nebojím se říct, že letos můžeme útočit na 200 tisíc odbavených pasažérů.
To už ovšem musíte narážet na propustnost vašeho poměrně malého terminálu, nebo ne?
Je to tak. Hodně letů musíme i odmítnout. Odbavení velkého letadla nám zabere více než hodinu a půl. Během té doby prostě z kapacitních důvodů nemůžeme přijmout další. Proto se snažíme tlačit přepravce do časů, které vyhovují nám. Zatím nám naše neschopnost odbavit více letadel nějak zásadně nevadí, ale jasné je, že narážíme na strop našich možností.
V tom případě vás asi zklamalo rozhodnutí politiků, kteří nechtějí, aby vaše společnost stavěla za úvěr nový terminál...
To bych nerad komentoval. Uvidíme, jak se situace bude dál vyvíjet. Mohu jenom říci, že za dnešních podmínek bychom neměli problém se splácením úvěru za stavbu, který vyjde asi na 250 milionů.
Čím to, že se letišti tak daří v těžké ekonomické době, kdy mnoho podnikatelů pláče?
Stále platí, že nám pomáhá to, že naše letiště je hlavně z ekonomických důvodů zajímavé pro Rusko. Ostatně právě nedávno se vedení druhé největší letecké společnosti v Rusku po Aeroflotu Transaero Airlines rozhodlo, že v Pardubicích zřídí svou pobočku. To je pro nás hodně důležitá a pozitivní zpráva. Už nyní společnost zajišťuje pravidelnou linku do Moskvy, charterově létáme i do Petrohradu a Jekatěrinburgu. Ovšem i vedení této firmy očekává, že zlepšíme služby na našem letišti.
Jak moc vám pomáhají zájezdy cestovních kanceláří?
Hlavně během léta to je velmi významné. Létáme nově do Černé Hory, už delší dobu také do Turecka, Řecka, na Mallorku a stále více míříme do Bulharska. To je nyní naše hlavní destinace.
Dá se vůbec poznat, jak moc využívají vaše letiště lidé z regionu?
Žádná statistika na to není. Ovšem sledujeme poznávací značky na parkovišti a z toho lze odvodit, že asi 80 procent klientů je z Pardubického a Královéhradeckého kraje. Zajímaví jsme svou polohou i pro lidi z Vysočiny či Liberecka. Pro ně je třeba náročné prokousat se celou Prahou na Ruzyň, tak dávají přednost nám.