Podmínky, které pardubické letiště nabízí pasažérům, nejsou nic moc. Lidé musí stát na dešti, čekají dlouho na odbavení, není tam normální zázemí obvyklé v Evropě, nelze najednou odbavit více než jedno letadlo. Letiště musí některé lety odmítat.
"Pro další rozvoj je nový terminál naprosto nezbytný," uvedl ředitel letiště Vít Málek.
To vše by měla vyřešit stavba nového terminálu Jana Kašpara. Bude levnější než návrh z roku 2008, i když odbaví také až čtvrt milionu pasažérů ročně. Možná už také neplatí striktní podmínka, že stamiliony musí přinést strategický partner.
O lety je zejména mezi rusky hovořícími turisty takový zájem, že vedení letiště se domnívá, že by si mohlo s pomocí Pardubického kraje a města vzít na akci úvěr a jeho větší část splácet.
"Náklady by se měly pohybovat do 300 milionů korun. To je zhruba polovina toho, co měl stát původní projekt," uvedl Jan Andrlík, šéf společnosti East Bohemian Airport. Firmu, která letiště provozuje, vlastní společně Pardubice a Pardubický kraj.
Původní plán letiště stáhlo
Ministerstvo životního prostředí na začátku letošního roku zastavilo posuzování projektu stavby nového terminálu z roku 2008. Požádalo o to samotné vedení letiště, které chystá nový návrh.
"Územní rozhodnutí bychom mohli mít do dubna, pak budeme předkládat dokumentaci pro stavební řízení, musíme také sehnat peníze. Pokud budeme potřebovat úvěr, tak je třeba vysoutěžit banku a vysoutěžit generálního dodavatele," vypočítává Jan Andrlík.
V ideálním případě by se podle něj mohlo začít stavět v roce 2014. "To ale budeme muset hodně pracovat," dodal.
Za úvěr by se měly letišti zaručit kraj i město
Jsou i jiné možnosti, jak sehnat peníze, třebaže klasický vstup soukromého investora do společnosti to není. Brání tomu fakt, že Unie loni dala přes dvě stě milionů na nové technické zázemí i ranvej.
Pardubice letíZnačnou část provozu na pardubickém letišti obstarávají linky z Ruska, zejména z Moskvy nebo Petrohradu. Jejich pasažéři využívají toho, že se po dálnici D11 dostanou do centra Prahy stejně rychle, jako když přiletí na Ruzyni, díky rychlejšímu odbavení. Pro aerolinky jsou také v Pardubicích nižší náklady. V letní sezoně jsou tyto pravidelné lety doplněny ještě chartery do turistických destinací zejména na jihu Evropy. |
"Musíme splnit pět let udržitelnosti. O prodeji nemůže být řeč," uvedl náměstek primátorky Jindřich Tauber.
"Není možné, aby investor normálně vstoupil do společnosti, ale lze to vyřešit jinak," řekl Andrlík s tím, že letišti by od strategického partnera nestačily jen peníze, ale chtělo by, aby s sebou přivedl i větší provoz, více letadel.
Primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková soudí, že bez investora to nepůjde. "V rozpočtech takové prostředky nenajdeme. Předpokládám ale, že v této chvíli, kdy je letiště na vrcholu, by nalezení vhodného investora mohlo být možné," uvedla primátorka.
Plány vedení města se zdaleka nelíbí všem. Například zastupitel Miroslav Rubeš trvale upozorňuje, že s novým terminálem může také přibýt stížností na hluk z letadel, kterých bylo už nyní dost.
Hranici dvě stě tisíc pasažérů však může letiště překonat už letos a bez nového terminálu. Byť v podmínkách, které mají k ideálu daleko. Připouští to Jan Andrlík.
"Není to vyloučené. Záleží na tom, jak dopadne letní letový řád, jestli se potvrdí naše předpoklady, mohlo by se to stát," uvedl Andrlík.