Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pardubické letiště věří, že na dně už bylo. Pomůže Petrohrad a Londýn

  11:10aktualizováno  11:10
Volný pád připomíná statistika odbavených pasažérů na pardubickém mezinárodním letišti. Během několika málo let zmizelo z terminálu na 150 tisíc cestujících. Odpovědní manažeři však věří, že se firma EBA odrazila ode dna. Sehnali linku do Petrohradu a od podzimu se má létat i do Londýna.

Na pardubickém letišti roste od začátku roku rozsáhlá stavba terminálu, který má výrazně zlepšit zázemí pro cestující. | foto: Letiště Pardubice

„Na začátku své funkce jsem dostala úkol postavit nový terminál a zvednout obchod,“ řekla na podzim 2015 tehdy nově jmenovaná ředitelka pardubického letiště Hana Šmejkalová.

První úkol bude mít brzy splněný. Terminál za čtvrt miliardy korun rychle roste a hotový by měl být letos na podzim.

Druhá mise je však mnohem komplikovanější. I loni totiž cestujících v Pardubicích kvapem ubývalo. Konečné číslo 31 tisíc lidí působí ve srovnání s tučnými roky až nepatřičně. Ale zdá se, že by zároveň mohlo znamenat pověstné dno. Během několika dní přišly dvě zprávy, které signalizují obrat k lepšímu.

V první řadě se letiště může po letech opět pochlubit pravidelnou linkou do Ruska. „Dopoledne přistálo první letadlo pravidelné linky mezi Petrohradem a Pardubicemi, na jeho palubě cestovalo 189 lidí. Linka bude v provozu každou neděli,“ uvedla o víkendu ředitelka East Bohemian Airport Hana Šmejkalová.

Na pardubické letiště do roku 2015 létaly pravidelné linky Pardubice - Moskva a Pardubice - Petrohrad. Společnost, která je provozovala, nejdříve částečně odešla a poté zbankrotovala. „Toto je nový dopravce, společnost Rossiya, která už létá do Prahy, ale tento let dala ve spolupráci s cestovní kanceláří do Pardubic,“ řekla Šmejkalová.

Ta nyní logicky očekává, že nový dopravce přinese nárůst počtu cestujících. „Zatím je to jedna linka týdně, plánujeme tu spolupráci ještě rozšířit, aby těch linek z Petrohradu bylo víc. Záleží na tom, jaká bude poptávka a na celkové situaci v Rusku. Pokud by se nám podařily alespoň tři linky týdně, bylo by to úžasné,“ uvedla Šmejkalová.

Ryanair by měl přinést 50 tisíc cestujících ročně

Pardubické letiště loni přepravilo kolem 31 tisíc cestujících, což bylo o téměř polovinu pasažérů méně než předloni. Ředitelka již dříve uvedla, že letiště doplácí na jednostrannou orientaci předchozího vedení letiště na ruskou klientelu, která tvořila drtivou většinu odbavených cestujících.

I proto se snaží získat zakázky i jinde. Na konci února tak oznámila v tiskové zprávě společnost Ryanair, že od října začne létat z Pardubic a cestujícím nabídne třikrát týdně spojení s londýnským Standstedem. Přepravce očekává, že nové spojení přinese letišti přes 50 tisíc cestujících ročně. „Zájmu společnosti si velmi vážíme. Jednání s dopravcem však ještě pokračují,“ řekla ČTK Šmejkalová.

Počet cestujících na pardubickém letišti

Rok a počet odbavených pasažérů podle údajů společnosti EBA:

2004 46 999

2005 49 165

2006 71 500

2007 93 700

2008 86 863

2009 49 032

2010 62 302

2011 65 246

2012 125 008

2013 184 140

2014 155 056

2015 57 830

2016 31 000

Ovšem debaty jsou asi na dobré cestě, protože firma Ryanair už začala prodávat letenky. Cesta z Pardubic do Londýna a zpět se dá pořídit od 1 400 korun. Cena je natolik nízká, že se dá počítat se zájmem cestujících.

„Naše nová linka Pardubice - Londýn Stansted bude zprovozněna tak, jak bylo plánováno, a letenky budou brzy k prodeji na webových stránkách Ryanair.com. Těšíme se na to, že naše nízké ceny nabídneme již na čtvrtém českém letišti,“ uvedla pro MF DNES manažerka obchodu a marketingu pro střední a východní Evropu společnosti Ryanair Olga Pawlonka.

Jediná potíž je v tom, že linka počítá s příspěvkem jedenácti milionů ročně od města a kraje, vlastníků firmy EBA provozující letiště. Jenže politici dosud nic takového neschválili a je otázka, zda s tím budou souhlasit. „Zatím to byl předběžný příslib, nicméně jsme Ryanair upozornili, že k podpisu smlouvy je třeba dlouhá doba, která je závislá na odsouhlasení akcionáři,“ uvedl předseda představenstva společnosti EBA Pavel Svoboda.

Civilní letiště versus armáda

Vedení pardubického letiště má v současné době problém nejen kvůli počtu cestujících, ale i proto, že od loňska zkoušelo neoprávněně vydělat na letech pro NATO. Neboli civilní část letiště začala posílat faktury armádě, ačkoli to podle mezinárodní úmluvy dělat nemůže. Letadlo používané ve službách vojenských, celních a policejních má být pokládáno za státní letadlo. Informaci přinesl jako první Pardubický deník.

To vše se stalo v zájmu zlepšení ekonomické bilance bez vědomí vojáků, kteří pardubické letiště vlastní, provozují a lety objednávají. Provozovatel letiště společnost East Bohemian Airport (EBA) ani armáda konkrétní spornou částku uvést nechtěly.

Město Pardubice, které je dvoutřetinovým vlastníkem společnosti EBA, pochybení uznalo a přislíbilo neoprávněně fakturované částky vrátit. Jeho zástupce přiznal, že situace neprospěla dobrým vztahům mezi civilním a vojenským sektorem

.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.