Ačkoliv přichází každý měsíc o další a další cestující, hodlá utratit ještě letos za nový terminál 256 milionů korun. Otázka ale je, komu bude sloužit. Poté, co loni přišel terminál Jana Kašpara o sto tisíc lidí, pád rychle pokračuje i letos. Jen v první čtvrtině letošního roku ubylo proti tragickému loňsku dalších 87 procent cestujících.
„Meziročně klesl počet odbavených lidí z 19 273 na 2568 pasažérů,“ říká obchodní manažerka firmy East Bohemian Airport (EBA) Eva Kadlecová s tím, že letiště loni přišlo o dvě pravidelné linky do Ruska a výpadek dosud nenaplnilo.
Poslední loňské lety do Moskvy se uskutečnily v květnu a do Petrohradu v říjnu. Ruská společnost Transaero převedla spoje do Prahy, později zkrachovala. „O obnovení linek do obou destinací intenzivně jednáme jak s leteckými dopravci, tak i tour-operátory,“ uvedla pro agenturu ČTK Kadlecová.
Letiště stále nabízí charterové lety do Bulharska, Černé Hory či Řecka, sezona dovolených začne v květnu. Kromě toho v Pardubicích přistávají nákladní letadla a malá soukromá letadla.
Společnost EBA se chystá stavět nový terminál, aby vyhověla současným standardům přepravy lidí. Aktuálně například nemůže ve své budově odbavit dvě letadla ze schengenského prostoru a mimo něj najednou. „Beru to nyní vlastně tak, že terminál může letiště zachránit. Měl by mu pomoci sehnat nové zákazníky,“ uvedl ke krizi hejtman Martin Netolický.
EBA nedávno vybrala v tendru stavební sdružení, které nabídlo za objekt, příjezdovou komunikaci a parkoviště 256 milionů korun. Firma se musí zadlužit, ručit bude město a kraj. „Pokud se nestane nic mimořádného, očekáváme v červnu nebo v červenci letošního roku zahájení stavby,“ řekla Kadlecová.
Zástupci opozice však varují, že odpovědní politici mohou na letišti jen vyhodit peníze z okna. „O ekonomickém potenciálu našeho letiště nejlíp vypovídá to, že není žádný soukromý investor, který by jeho rozšíření chtěl financovat, a sypat do toho veřejné peníze mi v této situaci připadá jako neúměrný risk,“ uvedl Jiří Čáslavka z TOP 09.