Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Strmý pád letiště pokračuje. Nový terminál ho může oživit, či potopit

  11:20aktualizováno  11:20
Kdyby podobné výsledky měla soukromá firma, její vedení by zřejmě přemýšlelo, jak ji co nejrychleji přivést k co nejméně bolestivému krachu. Jiné to je v případě městem a krajem vlastněné společnosti East Bohemian Airport, která spravuje pardubické letiště.

Krize odlivu pasažérů letiště se prohlubuje, přesto se má stavět nový terminál. Na snímku průčelí nového terminálu, který by měl podle hejtmana letišti sehnat nové zákazníky. | foto: Vizualizace Magistrát města Pardubice

Ačkoliv přichází každý měsíc o další a další cestující, hodlá utratit ještě letos za nový terminál 256 milionů korun. Otázka ale je, komu bude sloužit. Poté, co loni přišel terminál Jana Kašpara o sto tisíc lidí, pád rychle pokračuje i letos. Jen v první čtvrtině letošního roku ubylo proti tragickému loňsku dalších 87 procent cestujících.

„Meziročně klesl počet odbavených lidí z 19 273 na 2568 pasažérů,“ říká obchodní manažerka firmy East Bohemian Airport (EBA) Eva Kadlecová s tím, že letiště loni přišlo o dvě pravidelné linky do Ruska a výpadek dosud nenaplnilo.

Poslední loňské lety do Moskvy se uskutečnily v květnu a do Petrohradu v říjnu. Ruská společnost Transaero převedla spoje do Prahy, později zkrachovala. „O obnovení linek do obou destinací intenzivně jednáme jak s leteckými dopravci, tak i tour-operátory,“ uvedla pro agenturu ČTK Kadlecová.

Letiště stále nabízí charterové lety do Bulharska, Černé Hory či Řecka, sezona dovolených začne v květnu. Kromě toho v Pardubicích přistávají nákladní letadla a malá soukromá letadla.

Společnost EBA se chystá stavět nový terminál, aby vyhověla současným standardům přepravy lidí. Aktuálně například nemůže ve své budově odbavit dvě letadla ze schengenského prostoru a mimo něj najednou. „Beru to nyní vlastně tak, že terminál může letiště zachránit. Měl by mu pomoci sehnat nové zákazníky,“ uvedl ke krizi hejtman Martin Netolický.

EBA nedávno vybrala v tendru stavební sdružení, které nabídlo za objekt, příjezdovou komunikaci a parkoviště 256 milionů korun. Firma se musí zadlužit, ručit bude město a kraj. „Pokud se nestane nic mimořádného, očekáváme v červnu nebo v červenci letošního roku zahájení stavby,“ řekla Kadlecová.

Zástupci opozice však varují, že odpovědní politici mohou na letišti jen vyhodit peníze z okna. „O ekonomickém potenciálu našeho letiště nejlíp vypovídá to, že není žádný soukromý investor, který by jeho rozšíření chtěl financovat, a sypat do toho veřejné peníze mi v této situaci připadá jako neúměrný risk,“ uvedl Jiří Čáslavka z TOP 09.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.