Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pardubice chtějí lesy pro lidi, Hradec ale stejně nedoženou

  12:12aktualizováno  12:12
Vytvořit z pardubických městských lesů místo pro odpočinek a sportování. Takový je plán radních. Uznávají, že v jejich využití radnice zaspala. V Hradci Králové jsou mnohem dál. Už tam investovali miliony.

Hradecké městské lesy. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Šestnáctikilometrový okruh pro bruslaře a cyklisty vznikne o prázdninách v novohradeckých lesích. Podél unikátní stezky budou nové osvěžovny i lesní zoo, příští rok má přibýt třicetimetrová rozhledna.

Ostatně už nyní lesy v okolí Hradce Králové nabízejí mnoho stezek pro cyklisty či bruslaře a další atrakce či místa pro pasivní i aktivní odpočinek.

Jaký to rozdíl oproti Pardubicím. Ty své městské lesy zatím nedokázaly využít jinak než pro běžnou těžbu dřeva.

"Hradecké lesy jsem navštívil v poslední době několikrát a vždy jsem se vracel naprosto nadšený. S dětmi jsme si užili třeba procházku po pohádkové stezce. Řekl jsem si, proč bychom něco podobného nemohli mít i v Pardubicích?" uvedl radní města Vítězslav Novohradský.

Ten se v poslední době pustil do poměrně ostré kritiky města za to, jak se svými lesy nakládá. Evidentně na tom bude chtít stavět svou kampaň před podzimními komunálními volbami.

"Nikdo nemá chuť trávit svůj volný čas ve tmavém zarostlém lese, který nemá turistům mnoho co nabídnout. Pardubické lesy přitom mají veliký, zatím nevyužitý potenciál, a to nejen pro houbaře, ale i pro cyklisty, bruslaře nebo rodiny s dětmi," uvedl radní za ČSSD.

Bez ohledu na jeho kritiku však prý už na magistrátu existují plány, jak městské lesy lidem zpřístupnit. Podle náměstka primátorky Františka Brendla totiž končí desetiletý těžební plán v městských lesích, a proto je čas na změny.

"Už se nemůžeme dočkat až plán skončí, protože ten z našich lesů udělal čistě těžební záležitost. To se změní. Budeme v nich méně těžit a plánujeme výstavbu stezek, hřišť a dalších atrakcí," uvedl Brendl.

Na lepším využití spojilského, svítkovského nebo dukelského lesa už pracují na útvaru hlavního architekta města.

"Vše by mělo být připraveno pro naše nástupce na radnici. Vzniká studie, která nám ukáže, co vše může v lesích města být. Počítáme třeba s naučnými stezkami nebo se zázemím pro orientační běžce," dodal Brendl.

I když radnice utratí v městských lesích miliony korun, stejně nenabídnou lidem takový komfort jako ty v okolí Hradce Králové. A to z jednoduchého důvodu, jsou podstatně menší.

"Hradec má lesů nepoměrně více, což mu značně vylepšuje možnosti. Má asi tři tisíce hektarů lesů, zatímco my v Pardubicích asi jen 400," uvedl náměstek primátorky Michal Koláček.

Obecně stav zeleně v Pardubicích není dvakrát povzbuzující. Radnice se stále marně snaží rozjet opravu Tyršových sadů, park Na Špici se začal přestavovat teprve nedávno a i okolí Chrudimky či Labe nenabízí na mnoha místech nic jiného než křoviska a kopřivy.

"Obecně si myslím, že stav parků, nábřeží a městských lesů je největším dluhem města. Doufám, že se to brzy začne měnit," doplnil náměstek Brendl.

Pravdou je, že kritik Novohradský přichází i s několika nápady na oživení lesů města. Radní třeba chce vytvořit pohádkovou cestu. Prý osloví spisovatele, kteří pohádky z pardubických lesů vymyslí.

Doprovodné obrazy a vyřezávané sošky pro stezku vyrobí místní umělci. "Rád bych, aby byly pohádky spjaté s pardubickými pověstmi a jednotlivými částmi města," řekl třeba Novohradský.





Hlavní zprávy

Palačinky z ovesných vloček
Palačinky z ovesných vloček

Sladká a zdravá rychlovka. :)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.