Nasednout na kolo v podhůří největších českých hor a podél Labe pohodlně dorazit k Hřensku. Lákavá představa pro výkonnostní cyklisty i rodiny s dětmi, které by měly zajímavý tip na několikadenní výlet.
Labská cyklostezka navíc přináší zajímavý bonus přímo do regionu. Její součástí bude dlouho očekávané cyklospojení Pardubice - Hradec Králové. Ale vše má jeden podstatný zádrhel - i přes proklamace politiků jde příprava stavby až bolestně pomalu.
„Samosprávy se snaží prosadit stezku několik let, ale naráží nejen na financování, ale také na nemožnost vykoupit některé pozemky poblíž Bukoviny a v dalších místech. Tam musí cyklostezku přetrasovat,“ uvedl k situaci na Pardubicku krajský radní René Živný.
Ten na začátku volebního období uvedl, že by byl rád, kdyby stihl do voleb alespoň část stezky na Hradec otevřít. Vzhledem k tomu, že nové krajské zastupitelstvo se bude volit v říjnu, je jasné, že sen se mu nesplní. Přitom času není na stavbu zrovna hodně.
„Nejschůdnější je pro stavbu stezky využít evropské fondy stávajícího období. To s sebou ale nese také nůž na krku v tom, že stezky musí být hotové do roku 2020, aby je bylo možné z těchto zdrojů proplatit,“ uvedl René Živný.
Nejsouvislejší část stezky vede z Hradce na Kuks
Přesto už některé výrazné části Labské stezky existují, a to v relativní blízkosti Pardubického kraje. Využívaná je především úsek mezi Hradcem Králové a Kuksem. Je jasné, že provoz na využívané trase by se ještě zvýšil, kdyby šlo na ní najet rovnou z Pardubic.
I proto hradečtí radní už chystají průtah svým městem, který myslí na spojení s cyklostezkou do jižněji položené krajské metropole. Nyní cyklostezka z Kuksu končí v Hradci u kamenného mostu na Pláckách.
„Trasa povede od kamenného mostu k Aldisu, kde se musí vyřešit návaznost na lávku přes Labe a pak dále k soutoku a přes most poté za fakultní nemocnicí naváže na živičný povrch. Počítáme také se zpevněním povrchu mezi zahrádkářskou kolonií,“ řekl Jindřich Vedlich, náměstek primátora Hradce Králové.
Ostatně stezka „mechu a perníku“, jak se ji někdy přezdívá, má blíže k postavení právě na Hradecku. „Nejdále je ta část, která vede z Hradce Králové do Vysoké nad Labem, kde je již platné územní rozhodnutí a pracuje se na stavebním povolení,“ uvedl Živný s tím, že na území Pardubického kraje je v přípravě mnohem více problémů, než by mu bylo milé.
„Navazující etapa z obce Vysoká, která vede kolem obce Opatovice nad Labem a za elektrárnou Opatovice se stáčí zpět k řece směrem k obci Dříteč, nemá stále vyjasněné pozemky a hledají se tu možnosti přemostění Labe v oblasti za elektrárnou Opatovice,“ řekl Živný a z jeho slov je patrné, že mluvit o nějakém termínu, kdy se lidé projedou z Pardubic až do Hradce či dále do Krkonoš je hodně předčasné.
Labská stezka jinak celkem měří 350 kilometrů, ale sjízdná je zatím v některých úsecích jen pro horská nebo trekkingová kola. Úseky se zpevněným povrchem mimo silnice nyní tvoří pouze 40 procent, celkem 140 kilometrů.