Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cyklostezku z Pardubic přes Krkonoše do Německa brzdí výkupy parcel

  7:09aktualizováno  7:09
Labská cyklostezka má měřit 350 kilometrů a podle vizí propojí Krkonoše s česko-německou hranici nedaleko Děčína. Její součástí má být i stezka mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Jenže dlouholeté plány brzdí výkupy pozemků.

Na cyklostezku z Pardubic na sever naváže již hotová trasa z Hradce Králové na Kuks. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Nasednout na kolo v podhůří největších českých hor a podél Labe pohodlně dorazit k Hřensku. Lákavá představa pro výkonnostní cyklisty i rodiny s dětmi, které by měly zajímavý tip na několikadenní výlet.

Labská cyklostezka navíc přináší zajímavý bonus přímo do regionu. Její součástí bude dlouho očekávané cyklospojení Pardubice - Hradec Králové. Ale vše má jeden podstatný zádrhel - i přes proklamace politiků jde příprava stavby až bolestně pomalu.

„Samosprávy se snaží prosadit stezku několik let, ale naráží nejen na financování, ale také na nemožnost vykoupit některé pozemky poblíž Bukoviny a v dalších místech. Tam musí cyklostezku přetrasovat,“ uvedl k situaci na Pardubicku krajský radní René Živný.

Ten na začátku volebního období uvedl, že by byl rád, kdyby stihl do voleb alespoň část stezky na Hradec otevřít. Vzhledem k tomu, že nové krajské zastupitelstvo se bude volit v říjnu, je jasné, že sen se mu nesplní. Přitom času není na stavbu zrovna hodně.

„Nejschůdnější je pro stavbu stezky využít evropské fondy stávajícího období. To s sebou ale nese také nůž na krku v tom, že stezky musí být hotové do roku 2020, aby je bylo možné z těchto zdrojů proplatit,“ uvedl René Živný.

Nejsouvislejší část stezky vede z Hradce na Kuks

Přesto už některé výrazné části Labské stezky existují, a to v relativní blízkosti Pardubického kraje. Využívaná je především úsek mezi Hradcem Králové a Kuksem. Je jasné, že provoz na využívané trase by se ještě zvýšil, kdyby šlo na ní najet rovnou z Pardubic.

I proto hradečtí radní už chystají průtah svým městem, který myslí na spojení s cyklostezkou do jižněji položené krajské metropole. Nyní cyklostezka z Kuksu končí v Hradci u kamenného mostu na Pláckách.

„Trasa povede od kamenného mostu k Aldisu, kde se musí vyřešit návaznost na lávku přes Labe a pak dále k soutoku a přes most poté za fakultní nemocnicí naváže na živičný povrch. Počítáme také se zpevněním povrchu mezi zahrádkářskou kolonií,“ řekl Jindřich Vedlich, náměstek primátora Hradce Králové.

Ostatně stezka „mechu a perníku“, jak se ji někdy přezdívá, má blíže k postavení právě na Hradecku. „Nejdále je ta část, která vede z Hradce Králové do Vysoké nad Labem, kde je již platné územní rozhodnutí a pracuje se na stavebním povolení,“ uvedl Živný s tím, že na území Pardubického kraje je v přípravě mnohem více problémů, než by mu bylo milé.

„Navazující etapa z obce Vysoká, která vede kolem obce Opatovice nad Labem a za elektrárnou Opatovice se stáčí zpět k řece směrem k obci Dříteč, nemá stále vyjasněné pozemky a hledají se tu možnosti přemostění Labe v oblasti za elektrárnou Opatovice,“ řekl Živný a z jeho slov je patrné, že mluvit o nějakém termínu, kdy se lidé projedou z Pardubic až do Hradce či dále do Krkonoš je hodně předčasné.

Labská stezka jinak celkem měří 350 kilometrů, ale sjízdná je zatím v některých úsecích jen pro horská nebo trekkingová kola. Úseky se zpevněným povrchem mimo silnice nyní tvoří pouze 40 procent, celkem 140 kilometrů.





Hlavní zprávy

Rychlý venkovský hrnec pro celou rodinu
Rychlý venkovský hrnec pro celou rodinu

Nakrmte rodinu s minimální námahou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.