Letecký pohled na novou úpravu prostoru před nádražím.

Letecký pohled na novou úpravu prostoru před nádražím. | foto: Vizualizace: Pardubický magistrát

Zdržení v přípravě opravy náměstí ohrožuje přísun švýcarských milionů

  • 5
Boj s časem svedou pardubičtí radní při přípravě kompletní přestavby náměstí Jana Pernera před vlakovým nádražím. Aby mohli na stavbu inkasovat sto milionů ze švýcarských fondů, musí být hotovo ještě letos. Ovšem už na začátku termíny začínají hořet. Několikatýdenní zpoždění zavinily komplikace při zisku územního rozhodnutí.

„Ty termíny jsou hodně šibeniční,“ uvedl náměstek pardubického primátora Jan Řehounek.

Starosti mu přibyly hned na začátku celého přípravného procesu. Projekt, kde se vše počítá na dny, zbrzdilo zdlouhavé územní řízení, které předchází zisku stavebního povolení.

„Územní rozhodnutí sice už nabylo právní moci, ale máme ho později, než jsme chtěli. Dost dlouho jsme čekali třeba na vyjádření policie či hasičů. Kvůli tomu jsme nabrali zpoždění v řádech několika týdnů,“ přiznal Řehounek.

A to může být hodně nepříjemné. Stavba měla začít v květnu a to se teď nezdá úplně pravděpodobné. Radní a úředníky totiž ještě čeká boj o stavební povolení a pak musí vysoutěžit firmu, která bude dílo stavět. A s touto částí přípravy projektu nemají Pardubice právě dobrou historickou zkušenost.

„Jen získání povolení bude trvat několik měsíců, podle mého laického a přehnaně optimistického odhadu minimálně 90 dní. Mezitím ale ještě musí město najít dodavatele stavby za 200 milionů korun, což vzhledem k rozsahu prací určitě nebude jednoduché,“ uvedla bývalá primátorka města a zastupitelka za Sdružení pro Pardubice Štěpánka Fraňková.

Exprimátorka Fraňková si stěžuje na nedostatek informací

Ta si sama zažila s přípravou stejného projektu dost problémů. Nakonec její koalice projekt vzdala. Zřejmě i proto radní nyní ani tak nekritizuje za to, že se projekt zpožďuje, ale spíše za to, že o problémech málo mluví.

„Už slyším ty hlasy, že my jsme přednádraží postavit nedokázali a nyní kritizujeme. Jistě, ale nekritizujeme to, že se projekt zpozdil, to se u tak velké akce stát může. Ale přístup vedení města k zastupitelstvu, jako základnímu orgánu samosprávy města. Máme málo informací,“ uvedla Fraňková.

Náměstek Řehounek přiznal, že nějakou dobu nebyl s kolegy schopný ostatní zastupitele informovat, ale prý to už napravil. „Zastupitelům přijde dopis, ve kterém jim vše vyložíme. Bude to boj s časem, to je jasné,“ doplnil politik z hnutí ANO.

Jakékoliv problémy jsou půl roku před krajskými volbami pro radní velmi nepříjemné. Právě Jan Řehounek v nich totiž bude lídrem ANO, a tak by spíše potřeboval úspěch v podobě dobře probíhající opravy zanedbaného území.

„Zaskočilo mne, že nikdo z politického vedení města a bohužel ani z řad úředníků nedovedl odpovědět, jak velký časový skluz má projekt, na který chce město čerpat dotace ze švýcarských fondů a který je, alespoň předpokládám, jedním z nejdůležitějších projektů stávajícího vedení města,“ říká Štěpánka Fraňková.

Stavba značně omezí provoz MHD

Celá situace je nepříjemná také z pohledu dopravního podniku. Náročná stavba za 200 milionů zkomplikuje provoz MHD na místě důležitého uzlu. Šéf podniku Tomáš Pelikán tak nervózně čeká na to, kdy a zdali vůbec stavba začne.

„Pokud bychom během stavby nemohli zajíždět k nádraží, byl by to pro nás velký problém. Ale uvidíme. Jasné je, že zpoždění stavby už nastalo,“ uvedl Pelikán s tím, že nejzazší datum zahájení stavby, tak aby se stihla vyčerpat dotace, je prvního září.

Jan Řehounek věří, že vše dobře dopadne a stavba začne včas. „Děláme, co můžeme. Všechny důležité informace posíláme přes ministerstvo financí správcům fondů do Švýcarska. Věřím, že projekt stihneme v pořádku dokončit,“ dodal.