Příklad toho, kdy reklamní kolo zabírá místo jinému. Vzhledem k blízké hojně...

Příklad toho, kdy reklamní kolo zabírá místo jinému. Vzhledem k blízké hojně navštěvované pekárně to není výjimečný jev. | foto: Martin Švec, MAFRA

Poutače město zakázalo, reklamní kola teď blokují místa dalším cyklistům

  • 15
Zákaz dát před svůj obchod na pardubické třídě Míru reklamní poutač vyřešili zdejší obchodníci po svém. Když město cedule po rekonstrukci bulváru zakázalo, postavily firmy do oficiálních stojanů na kola reklamní bicykly.

Kola s reklamou jsou umístěna na hlavním bulváru v centru města na více místech. Naposledy si dvojici kol uzamkla ke stojanům firma zabývající se prodejem zámků a klíčů. Podle obchodníka je vše legální. „Zjišťoval jsem si, co je k umístění kol potřeba, a vše jsme splnili,“ říká spolumajitel firmy Petr Houdek.

Jednoduché stojany k uzamčení kol jsou na hlavním pardubickém bulváru umístěny vždy po třech. Celkem mají cyklisté na rušné ulici k dispozici 45 míst. Svoji reklamu má na parkujícím kole umístěnou i nedaleká mexická restaurace.

Dvojice kol značky Favorit se zjevně reklamním účelem u dvou z držáků parkuje trvale už zhruba měsíc. Úředníci s umístěním kol na veřejném prostoru v majetku města neměli problém. Písemný záznam o dohodě ovšem není.

Podle Houdka projednával záležitost už dříve, a to kvůli předchozí celkové rekonstrukci třídy Míru, po které se reklamní možnosti obchodníků změnily.

Předtím totiž byla povolena pro reklamu klasická „áčka“, což po skončení opravy bulváru město zakázalo. Zmizely rovněž předchozí „klasické“ soukromé stojany, které dle zámečníka měly být zachovány.

„Nyní je tady míst podstatně méně, než bývalo. Předtím jsme za stojany navíc platili poplatek, takže když město rozhodlo, že sem dá vlastní, přichází tak o peníze, které dříve dostávalo,“ podotýká Houdek, jehož obchod není viditelný přímo z ulice, ale zákazníci se do něho dostanou přilehlým průjezdem.

Město plánuje počet stojanů navýšit

Stojanů pro kola bylo před rekonstrukcí na různých místech ulice více. I proto v současnosti cyklisté nezřídka zamykají kola třeba ke značkám či k vysazeným stromkům, které chrání dřevěné kůly. Málo míst připouští i město.

„Vnímáme problém s malou kapacitou. S řešením se počítá v rámci nové koncepce cyklodopravy v Pardubicích. V příštím roce by se měla situace zlepšit,“ uvedl primátor Martin Charvát.

Záležitosti ohledně umístění reklam má ovšem na starost městský obvod.

„O problému nelegální reklamy na kolech víme. Majitelé firem takto obcházejí zákaz umístění reklamy na třídě Míru, který platí po její opravě. Zatím nemáme páky, jak to celé řešit. Zvažovali jsme vyhlášku, ale nakonec nám to právníci nedoporučili. Nyní se chystáme s odborem hlavního architekta na sepsání pravidel, která by této praxi zamezila,“ uvedl starosta prvního obvodu a primátorův spolustraník Jaroslav Menšík.

Poutače zmizely na návrh odboru předchozí architekty

Právě odbor hlavního architekta, v jehož čele stála dnes již bývalá šéfka Pavla Pannová, se zasadil o odstranění ploch. Město chtělo zákazem docílit zkrášlení místa.

„Doufáme, že tímto zásahem dojde ke zrušení nevkusných a různorodých reklam, které dosud hyzdily třídu Míru, a zároveň si přejeme, aby to byl impulz pro stanovení estetických podmínek mobiliáře i na dalších navazujících veřejných prostorách, jako je například Machoňova pasáž,“ řekla před rekonstrukcí později odvolaná architektka Pannová.

Zatímco ale z rušné třídy „áčka“ zmizela, ve zmíněné přilehlé Machoňově pasáži žádný zákaz reklamy není, a tak zde stojí téměř desítka reklamních stojanů. Na třídu Míru umístilo město tři válcové plakátovací plochy i tři světelné reklamní vitríny, což není pro obchodníky vhodný způsob reklamy.

Prodejce Houdek připouští, že umístěná kola mohou zabírat místo ostatním. „V určitém směru ano, ale je to tam jen na zkoušku. Chápu, že kdyby to takto dělal každý, tak si nikdo kolo nikam nezamkne,“ uvědomuje si Houdek, který s případným odstraněním bezúplatně parkujících kol nemá problém.

„Když bych potřeboval zamknout a bylo by to kvůli těmto kolům plné, tak by mi to asi vadilo. Ale jinak v pohodě,“ prohlásil jeden z cyklistů, který si právě odemykal kolo zamčené od dopravní značky. Na vině prý nebyl nedostatek parkovacích míst, ale spíše časové důvody.

Stojany ovšem nejsou jedinou věcí v majetku města, kterou obchodníci využívají. Nedaleko totiž jedna z kaváren přes léto využívá nové lavičky, u nichž má postavené stoly a židle. Návštěvníci tak sice sedí u občerstvení kavárny, ale zároveň také na městském majetku.

,