Jedno auto za druhým. Počkat si na mezeru, která řidičům dovolí odbočit z...

Jedno auto za druhým. Počkat si na mezeru, která řidičům dovolí odbočit z Hradubické do centra Pardubic, vyžaduje nyní od řidičů velkou trpělivost. Křižovatka se však má proměnit. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Riziko pomine. Křižovatka z Hradubické do centra Pardubic dostane sjezd

  • 6
Nevyhovující sjezd z takzvané Hradubické silnice I/37 v pardubické části Doubravice se dočká úprav. Silničáři plánují dostavět chybějící odbočku, která umožní bezpečnější napojení na nadjezd vedoucí do centra Pardubic, nebo do Semtína. S přípravou pomohlo i město.

Sjezd z hlavní silnice od Hradce Králové směrem ke Globusu a dál do centra Pardubic patří mezi nejkritičtější místa v krajském městě. Výjimkou tam není čekací doba přesahující ve špičce patnáct dvacet minut. Řada řidičů proto nekonečné čekání řeší sjezdem na opačnou stranu směrem do Semtína a následným krkolomným otáčením do protisměru.

Nyní mají řidiči šanci, že se křižovatka promění. A dokonce by se mělo začít stavět dřív než jiné velké plánované úseky jako dálnice D35 nebo obchvaty měst.

„Příprava je v pokročilém stádiu. Stavbu zahájíme v příštím roce,“ prohlásil ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.

Výjezd z Hradubické ke Globusu směrem od Hradce Králové z pohledu řidiče, který musí dávat přednost autům ve třech pruzích.

Jeho slova dokládá fakt, že silničáři mají dobré vyhlídky na výkup několika málo potřebných pozemků. Při vyjednávání přitom našli pomocnou ruku u města, které přes svoji společnost Nadace pro rozvoj města Pardubic tři různě rozlehlé parcely od jejich majitelky odkoupí v nejbližší době. Žena s prodejem nemá problém a svých pozemků bez přístupové cesty se bez výhrad zbaví. Podle slov majitelky i pardubického primátora a šéfa nadace Martina Charváta nešlo při jednáních o cenu.

„Požadovala výkup celého pozemku. A ŘSD může vykupovat pouze ty, které bezprostředně souvisí se stavbou,“ popsal úskalí Charvát.

Například největší pozemek v sousedství železniční tratě z Pardubic do Hradce Králové má rozlohu téměř pět tisíc metrů čtverečních. Ovšem silničáři ke stavbě potřebují pouze jeho část. Majitelce by z něho tak zůstaly rozdělené zbytky. A pro silničáře by byl celý prostor také nepotřebný.

Při výkupu tak viditelně zafungovala dříve uzavřená dohoda ŘSD s městem, které prostřednictvím nadace mohlo do procesu zasáhnout. Obdobnou formu spolupráce uzavřeli silničáři se samosprávami i v případě výkupů polností pro obchvat Svitav a Chrudimi.

Městem vykoupené pozemky bude nadace silničářům pronajímat. Nevyužitý zbytek jí zůstane v majetku.

Problém je přeložka horkovodu

Do majetku ŘSD aktuálně přešla i část dalšího většího pozemku, na kterém nová odbočka vznikne. Podíly čtyř majitelů ze šesti definitivně získalo ŘSD v úterý. Se zbývajícími dvěma vlastníky, kteří mají dle katastru nemovitostí oba trvalé bydliště v Pardubicích, ale zahájili silničáři vyvlastnění.

Brzkému zahájení stavby napomáhá fakt, že na rozdíl od jiných nepotřebuje tato nový posudek vlivu stavby na životní prostředí (tzv. EIA). A námitky vůči stavbě nevznesli ani hygienici. Byť se zdá, že výstavbě žádné překážky nebrání, jeden zádrhel se tu přece jenom vyskytuje.

„Je tady problém s přeložkou horkovodu. Jsou dané přesné lhůty, kdy může být přeložení provedené. Stavbu tedy příští rok zahájíme, ale nelze zaručit, že ji v témže roce dokončíme,“ upozornil Vebr.

Je to rizikové místo, říkají policisté

Chybějící nájezd na silnici I/36 vedoucí do Lázní Bohdaneč dělá řidičům starosti zejména při odbočování na druhou stranu k nákupnímu centru Globus. Na křižovatce na nadjezdu se už stala řada nehod, které si naštěstí nevyžádaly smrtelné následky a skončily pomačkanými plechy. Že jde o rizikové místo, připouštějí i policisté.

„Jedná se o křižovatku s vyšším počtem dopravních nehod. Problémem této křižovatky je chybějící vratná větev ve směru od Hradce Králové, která zajistí zvýšení kapacity a zároveň vyloučí problémové levé odbočení z vedlejších komunikací,“ uvedla policejní mluvčí Viola Ottová.

Podle policejních statistik se za pět let stalo na křižovatce 13 dopravních nehod. „Sedm osob při nich bylo lehce zraněno,“ upřesnila Ottová.

Nebezpečná je křižovatka i pro chodce a cyklisty, kteří musí nájezd překonat při cestě od centra do Doubravic, Semtína a dále na Lázně Bohdaneč. Na stávající nevyhovující stav upozorňovali dříve i sami policisté.

„K této stavbě jsme již v minulosti vydávali stanovisko, kdy jsme požadovali zejména posunutí současného nevhodného křížení se stezkou pro chodce a cyklisty včetně vybudování ochranného ostrůvku,“ dodala Ottová.

ŘSD si dobře uvědomuje, že úloha křižovatky v budoucnu ještě vzroste. „Musíme úpravu vyřešit dříve, než postavíme severovýchodní obchvat a dovedeme na něj dopravu,“ prohlásil šéf silničářů Vebr.

Až bude hotový obchvat z Trnové na Dubinu, budou na něho z Hradubické řidiči směřovat právě přes tuto mimoúrovňovou křižovatku.

Otázkou je, proč se odbočovací větev nepostavila už při stavbě Hradubické v 90. letech. Z opačného směru totiž sjezdová rampa postavená je.

„Mohla v tom být nějaká úsporná opatření. Někdo to ale tehdy schválil v tomto tvaru,“ dodal Vebr.

Problematický sjezd ze silnice I/37 v Pardubicích

Problematický sjezd ze silnice I/37 v Pardubicích

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz