Při tragické dopravní nehodě u obce Zámrsk utrpěla reportérka jako...

Při tragické dopravní nehodě u obce Zámrsk utrpěla reportérka jako spolujezdkyně v audi zranění, kterým na místě podlehla. Dalších šest účastníků nehody zranění přežilo. | foto: Policie ČR

Křížky u silnice přibývat nebudou, křižovatka smrti se přestaví

  • 2
Na křižovatce u Zámrsku u Vysokého Mýta se kříží dvě vytížené silnice první třídy. Nehod zde byl už nespočet, a to bohužel i těch s tragickými následky. Křižovatka se má změnit v bezpečnější kruhový objezd, jelikož po dostavbě R35 se na místě výrazně promění provoz.

Při poslední tragické dopravní nehodě na křižovatce silnic I/35 a I/17 zemřela loni reportérka České televize Jana Sotonová (o nehodě jsme psali zde). Dalším střetům vozidel má zabránit přestavba křižovatky. Přeměnu na bezpečnější „kruhák“ má u zástupců Zámrsku podporu. Místostarosta Pavel Matys řekl, že to se stavbou kruhového objezdu vypadá dobře.

„V současné době se připravuje studie velké okružní křižovatky. Pokud projde, bude následovat územní a následně stavební řízení,“ uvedl Matys, který je sám odborník na dopravní stavby. Podle něj možná i smrt reportérky Sotonové stavbu objezdu uspíší.

Pětatřicítka přebrala část dopravy z D1

„„Křižovatka je tak přehledná, až je nepřehledná. Je na rovném úseku a stýkají se tam nerovnoměrné silnice: maximálně přetížená známá pětatřicítka, která ještě v poslední době přebrala asi třicet procent dopravy z opravované dálnice D1, dále silnice I/17, kde doprava den ode dne narůstá, a krajská silnice k Zámrsku,“ řekl místostarosta.

Po výstavbě okružní křižovatky volají i obyvatelé Zámrsku, kteří například dojíždějí za prací do vysokomýtských firem. Ve špičce nemají šanci z vedlejší silnice do křižovatky najet.

„Raději jezdí do Mýta souběžnou silnicí,“ potvrdil komplikace Matys.

Starostka Zámrsku Zuzana Tvrzníková považuje křižovatku za nevyzpytatelnou. Sama na ní totiž asi čtrnáct dní před smrtí televizní reportérky bourala.

„Jela jsem ve stejném směru jako auto s paní Sotonovou. Zprava přijíždějící auto mi zakryla neposekaná tráva na ostrůvku křižovatky a pak přední sloupek mého auta. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění, ale podobných a horších havárií je na této křižovatce mnoho. Překonat v hustém provozu pětatřicítku je opravdu jako hrát ruskou ruletu,“ uvedla starostka Zámrsku.

Nehody jsou jen ojedinělé, tvrdí silničáři

Ona sama se domnívá, že budoucí R35, která bude v chystané etapě končit u Ostrova, provoz na křižovatce zásadně změní. „Nejvyšší frekvence vozidel ve směru na Vysoké Mýto pak nebude od Hradce Králové, ale od Ostrova. A tomu musí projektanti podobu křižovatky přizpůsobit. Pokud se R35 bude stavět až za deset let, ať se okružní křižovatka postaví. Obyvatelé Zámrsku to velmi přivítají,“ prohlásila starostka.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová však sdělila, že současný stav u Zámrsku vyhovuje požadavkům na podobné křižovatky jak z hlediska kapacity, tak i bezpečnosti.

„Z důvodu zajištění bezpečnosti je tam snížena rychlost na 70 kilometrů v hodině,“ řekla a dodala, že dopravní nehody tam jsou pouze ojedinělé, způsobené především porušením dopravních předpisů.

„Plánované úpravy křižovatky proto nejsou vyvolány současným stavem, ale výstavbou jednotlivých částí R35. A to před dokončením jejích úseků z Opatovic do Časů a z Časů do Ostrova v roce 2019. Poté bude převedena do této křižovatky tranzitní doprava po silnici I/17, která zcela změní dopravní zatížení jednotlivých větví křižovatky,“ vysvětlila Ledvinová.

ŘSD má zpracovanou dokumentaci pro územní rozhodnutí na změny uspořádání této křižovatky a probíhá její projednávání. „Přestavbu připravujeme tak, abychom ji dokončili před zprovozněním úseků R35 do Ostrova,“ dodala mluvčí Ledvinová.