Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parte rychlíku. Lidem se změny v jízdním řádu nezamlouvají

  9:50aktualizováno  9:50
Smuteční oznámení jako projev stesku po vlaku, který už nejezdí. I tak reagují cestující na nový jízdní řád vlaků. Někteří si pohoršili a za návrat do normálu chtějí České dráhy kompenzaci.

Budova starého nádraží v Ústí nad Orlicí. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Na třech místech nádraží v Ústí nad Orlicí se objevilo parte rychlíku, který zmizel z jízdního řádu a byl velmi oblíbený. Je to jedna z negativních reakcí lidí na nový jízdní řád, který zhoršil každodenní dopravu lidem z Orlickoústecka.

Výřez z parte rychlíku.

Výřez z parte rychlíku.

„Drahý, milovaný, nenahraditelný a nezapomenutelný vlak IC 552/553 Moravan, náš ranní průvodce do práce a večerní průvodce ze západních krajů zpět domů.“ Tak nazval autor parte rychlík, který „zemřel v útlém věku podlehnuv dopravně optimalizačnímu šílenství“. A dodává, že „jeho dědic a nástupce Ex 546 Ostravan s povinnou rezervací míst jej stěží dokáže nahradit“.

Smutek cestujících lze pochopit. Nový jízdní řád počítá v tomto čase s novým expresem od Ostravy, který je povinně místenkový a nutí cestující s traťovou jízdenkou vyjíždějící z Ústí nad Orlicí být déle na cestě, nebo si připlatit tisíce korun ročně. Delší čekání na jiný rychlík od Brna při přestupu se nelíbí zvláště cestujícím z Letohradska a Králicka. Tím spíš, když mívá náhradní spoj od Brna pravidelně zpoždění, způsobované připojováním další části soupravy v České Třebové.

A navíc se cestující v Ústí nad Orlicí setkávají s tím, že informace o zpoždění naskakují se zpožděním, tedy když se už přemístili z vestibulu na chladné nástupiště. Čekací doba pro cestující přestupující od Letohradu se protahuje přes 20 minut. Přitom vědí, že vhodnější vlak, do kterého bez místenek nemohou, vyjíždí z Ústí poloprázdný.

Dráhy chtějí kompenzace

Zástupci kraje sice s Českými drahami o stížnostech cestujících jednali, ale zatím bez úspěchu.

„Za zrušení místenek chtějí České dráhy finanční kompenzaci zhruba do půl milionu korun. K tématu se vrátíme při dalším jednání v lednu,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš.

„U expresu 546 Ostravan není primárním účelem zajišťování regionální dopravní obslužnosti v rámci jednoho kraje, ale obslužnosti dálkové. Jde o vlak provozovaný na takzvané komerční riziko, ve kterém musíme nabízet služby srovnatelné s konkurencí,“ uvedla již dříve mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Návod na to, jak řešit když ne hned, tak alespoň později problém s dojíždějícími z Letohradska má čerstvý předseda krajského výboru pro dopravu a dopravní obslužnost letohradský starosta Petr Fiala. „Mám cíl, aby se do příštího jízdního řádu po několika letech vrátily dva spěšné vlaky,“ řekl Fiala.

Možnost obnovy spěšných vlaků podporuje i Tomáš Záruba z Centra pro efektivní dopravu. „Přes některé pozitivní změny je problémem veřejné dopravy v Pardubickém kraji i nadále takřka chybějící systém spěšných vlaků, které v řadě jiných krajů výrazně zlepšují možnosti dojížďky za prací. Prioritně by měly být zavedeny z Pardubic do Hlinska nebo na Letohradsko, rozšířit jejich počet by v souvislosti s modernizací tratě bylo vhodné i do Hradce Králové,“ řekl Tomáš Záruba.

Krajský úřad však zatím podporuje zachování současného stavu a opětné zavedení spěšných vlaků odmítá. Alespoň podle oficiální odpovědi na dotaz MF DNES.

„Zavádění vlaků kategorie spěšných se nezvažuje, protože regionální doprava má plnit svůj účel, a to obsluhu území kraje. Vzhledem k přetíženému koridoru není ani velká šance vyjednávat o prokládání regionálních vlaků kategorie osobní zrychlenými vlaky kategorie spěšné,“ uvedl mluvčí Krajského úřadu David Záruba. Na regionálních tratích, mimo koridor a trať z Pardubic směrem na Hradec Králové, není podle mluvčího pro zrychlené spojení prostor, nejsou ani potřebná vozidla.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.