Kostel u Králík, který nechal postavit Tobiáš Jan Becker

Kostel u Králík, který nechal postavit Tobiáš Jan Becker | foto: Michal Klíma, MAFRA

Králicko má nové lyžařské areály, dopravní spojení chce ale kraj rušit

  • 0
Králicku hrozí, že zůstane skoro odstřihnuto od okolního světa. Krajští politici se totiž rozhodli, že zruší vlakové spoje a převedou velkou část dopravy z kolejí na silnici. Tím osekají už tak bídné dopravní spojení. Zato tu vznikly nové lyžařské areály za desítky milionů korun.

Na Králicku jsou nízké výdělky, vysoká míra nezaměstnanosti, špatné silnice a upadající gymnázium. Politikům tato oblast posloužila, když zdůvodňovali vznik kraje. Za deset let jeho existence ale lidem z odlehlého koutu země neposloužili skoro vůbec.

Chystané rušení vlakových spojů může být pro Králíky a okolí poslední ranou. Hospodářsky zanedbaná oblast sice může nabídnout jedinečné možnosti rekreace, obyvatelům ale chybí i základní služby a hlavně vize, která by region postavila na nohy.

Na začátku století slibovali krajští politici regionu něco jiného. "Vzhledem k poloze uděláme z Králík nejen hlavní město masivu Králického Sněžníku, ale i celých Orlických hor a Jeseníků," tvrdil po svém nástupu do funkce první pardubický hejtman Roman Línek.

Sen o českém Innsbrucku se nekoná

"Že o nás v Pardubicích hodně stojí, jsme se přesvědčili jen na začátku našeho působení na radnici. Krajští politici se chtěli zřejmě ujistit, že nechceme měnit hranice kraje. A připojit se spolu se Žambereckem ke kraji Královéhradeckému, kam jsme historicky i spádově odjakživa patřili," zavzpomínal tehdejší místostarosta Králík Arnošt Juránek.

Krátce po vzniku kraje tehdejší hejtman Línek přiznal, že v Pardubicích vlastně ani pořádně nevědí, jak zanedbanému kraji pomoci. Krajští radní se pak poohlédli v Polsku a po vzoru sousedů vsadili vše na jednu kartu - na rozvoj turistického ruchu. Dnes je jasné, že to nebyla ta nejšťastnější volba.

Na Králicku vznikly nové lyžařské areály, velkoryse pojaté muzeum pevnostního opevnění, stovky milionů šly do silnic kolem polských hranic.

Podpora turismu je v pořádku, chybějí ale služby

Kritici však soudí, že investice do turismu byly přemrštěné. Marné byly námitky radnic, že kvůli tomu budou chybět peníze jinde. "Zájem kraje o nás je bohužel jednostranný. Cítíme velkou podporu cestovního ruchu. Bohužel tuto snahu nedoplňuje podpora služeb. Ubývají zejména vlakové spoje, upadá střední školství, vzdaluje se dostupnost lékařské péče," postěžovala si králická starostka Jana Ponocná.

Kraj například sliboval, že zachová nemocnici i pohotovost v Červené Vodě, nakonec ale na svůj slib zapomněl. A tak musí zdejší obyvatelé jezdit až do čtyřicet kilometrů vzdáleného Ústí nad Orlicí. A letos od prvního května ve všední dny dokonce do osmdesát kilometrů vzdálených Pardubic.

Jednostranné zaměření podpory kritizuje také místostarosta Dolní Moravy Richard Novák. Kraj vzhledem k atraktivitě zimního střediska se všemi vleky a sjezdovkami obec masivně dotuje, podpora je ale úzce spjata jen a jen s cestovním ruchem.

Turistická oblast prodražuje pozemky, místní odcházejí

"To s sebou samozřejmě přináší i stinné stránky," dodal Novák. Rozvoj sice přináší možné pracovní příležitosti, celá věc má ale špatný dopad na hospodaření obce. "Rostou tu ceny pozemků, které začínají být pro trvalé bydlení velmi drahé. A zvyšuje se tlak na jejich další využití," upřesnil místostarosta.

Rodinné domy se postaví, pak v nich ale nikdo nebydlí. Mění se v apartmány, nebo se pronajímají jako objekty k rekreaci. "Tento stav vede k tomu, že místních ubývá a klesají tak příjmy do obecní pokladny. Řada firem které tu podnikají, v obci nemá sídlo, a tak platí daně jinde," dodal Novák.

Co bude v Králíkách dál, to dnes nikdo neví. Kraj svou jednostrannou podporou turistiky příliš regionu nepomáhá. "Finanční možnosti kraje jsou velmi omezené. Většina dotací Unie byla k dispozici na cestovní ruch," uvedl vedoucí oddělení regionálního rozvoje a cestovního ruchu Pardubického kraje Miroslav Smejkal.