Letiště Pardubice. Ilustrační foto.

Letiště Pardubice. Ilustrační foto.

Kraj zvažuje rizikovou investici do letiště, ve hře je i úplný ústup

  • 15
Debata kolem možnosti stavět nový letištní terminál v Pardubicích se začíná vyhrocovat. Krajský radní Jaromír Dušek požaduje jeho radikální zlevnění. Jinak vyhrožuje tím, že kraj se přestane na letišti angažovat.

„S ohledem na špatné výsledky letiště za loňský rok projekt považuji za ekonomicky riskantní,“ řekl Jaromír Dušek a dodal, že kdyby se nedohodl s radnicí, mohl by kraj v krajním případě i odejít ze společnosti East Bohemian Airport (EBA), která se o vzdušný přístav stará.

A to by nejspíš znamenalo konec velkolepých plánů. Společnost totiž ze dvou třetin patří radnici a z jedné kraji. Stejným podílem by se měly starat o zaplacení důstojnější odletové haly.

„Pak by zřejmě mohla být na stole otázka, zda má být kraj přítěží v rozletu Pardubic, a mohlo by přijít řešení, že bychom poskytli městu svůj podíl, ať se pak rozhoduje bez jakýchkoliv omezení a ať tam klidně proinvestuje celé miliardy,“ řekl Dušek.

Pravda je, že úbytek cestujících je masový. Hlavně kvůli krizi ruské ekonomiky přestali do Pardubic létat Rusové, a to pro letiště znamená ohromné potíže. Jen za rok 2015 ztratila EBA téměř sto tisíc cestujících. I přesto městští radní na novém terminálu trvají. „Město dál trvá na tom, že rozvoj letišti zajistí jen odbavovací budova v navržené podobě,“ uvedl primátor Martin Charvát, který zároveň dodal, že doufá v rychlé „zakopání válečné sekery“ s krajskými politiky.

Krajští politici: Terminál ano, ale jen za rozumnou cenu

I hejtman Martin Netolický totiž často opakuje, že terminál ano, ale jen za rozumné peníze. „Nedávno jsem měl schůzku s hejtmanem Netolickým a některé věci jsme si vyříkali. Věřím, že najdeme co nejdříve shodu,“ dodal Charvát.

Dohoda se ale nemusí rodit vůbec lehce. Radnice totiž trvá na výstavbě terminálu v navržené podobě, a to zároveň znamená za tři stovky milionů korun. „Na postoji hlavního akcionáře se nemění vůbec nic, věříme projektu stavby, teď už je to jen o doladění detailů,“ uvedl náměstek primátora Řehounek.

Stejně mluví předseda představenstva firmy EBA a zastupitel města Pavel Svoboda z ČSSD. „Byl bych nerad, kdybychom hledali úsporu za každou cenu a neviděli, že v horizontu několika desítek let uděláme za několikamilionovou úsporu miliardové škody,“ řekl Svoboda. Poukazuje i na to, že přepracování stávajícího projektu by mohlo výstavbu až o několik let zdržet.

Pardubické letiště loni přepravilo jen 57 830 cestujících, meziroční pokles činil zhruba 63 procent. Místo očekávaného zisku téměř devíti milionů korun skončilo ve ztrátě více než 16 milionů korun.

Předloni mělo letiště stavět nový terminál, současný dokáže odbavit cestující jen z jednoho letadla, navíc nenabízí odpovídající služby. Při prvním tendru se ukázalo, že stavba by nestála 300 milionů, ale zhruba o 100 milionů víc a stavební firmy nehodlaly slevit. Proto projekt nechalo letiště předělat, aby terminál vyšel na očekávaných 300 milionů. Podle Duška se ale vyškrtly některé části, které se stejně budou časem muset postavit, například parkoviště, restaurace nebo kanceláře. V prosinci přitom již byl vypsán tendr na stavební firmu.

Kvůli stavbě se EBA musí zadlužit a zastavit pozemky i budoucí terminál, město a kraj by za úvěr ručily. Dušek uvedl, že podmínky banky jsou nepřijatelné a hejtmanství by raději financovalo svůj podíl z vlastních peněz. „Nad terminálem se znovu sejdou rady měst a kraje. Navrhuji současné výběrové řízení zastavit, projekt přepracovat a snížit horní hranici ceny,“ dodal Dušek.

,