Cesta od kontejnerového překladiště k hlavní silnici v České Třebové je kvůli...

Cesta od kontejnerového překladiště k hlavní silnici v České Třebové je kvůli rozšiřování podjezdu uzavřená. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Hejtman chce po firmě příspěvek na opravu poničené silnice u překladiště

  • 1
V České Třebové díky obřímu kontejnerovému překladišti firmy Metrans vznikla nová pracovní místa. Zároveň ale prudce přibylo kamionů a především poničených silnic. Hejtman tvrdí, že investor se chová nezodpovědně. Kritizuje i vedení města.

Když společnost Metrans před čtyřmi roky otevřela v České Třebové kontejnerový terminál, vdechla nový život jednomu z největších seřaďovacích nádraží ve střední Evropě.

Kdyby nedaleko města už vedla slibovaná dálnice D35, všichni by si asi jen blahopřáli a třásli rukama. Místo toho přibývá rozbitých silnic a emocí. Silniční napojení Metransu v České Třebové je totiž velmi špatné a příliv kamionů ztrpčuje život místním lidem i řidičům.

Na silnici u překladiště v České Třebové se propadl kamion až do podloží

Hejtman Martin Netolický (ČSSD) například viní generálního ředitele firmy Metrans Jiřího Samka, že nesplnil svůj slib a firma nepřispěla na opravu krajských silnic, které ničí kamiony obsluhující překladiště. „Osobně mi slíbil před čtyřmi lety při otevření překladiště, a poté ještě jednou na jednání v Úhřiněvsi, že firma přispěje 10 miliony korun do rekonstrukcí silnic. Nedala nic a někteří dokonce zapírají, že takový slib padl. Bylo to přitom před svědky,“ uvedl Netolický.

„Nemohu to komentovat,“ uvedl pro MF DNES Jiří Samek.

S kamiony bojuje široké okolí České Třebové. Samotná Česká Třebová už před pár lety přijala vyhlášku, která kamiony vyhnala z místních komunikací. Až loni se Litomyšli podařilo přesvědčit policii, aby zakázala řidičům kamionů zkracovat si cestu z České Třebové po silnici, která ústila u renesančního zámku, který je zapsán na seznamu UNESCO.

Kvůli kamionům nyní Pardubický kraj rozšiřuje podjezdy pod železnicí v České Třebové za více než 80 milionů korun, ale mezitím se rozpadají jiné krajské silnice na objízdných trasách. Na začátku března se kamion u České Třebové propadl do vozovky až na jílovité podloží (psali jsme o tom ZDE).

Blíží se volby, říká šéf Metransu

Hejtman hovoří expresivním jazykem o drancování silnic. Místo opravy objízdné trasy za zhruba 12 milionů korun bude podle něj nakonec zapotřebí zřejmě více než 40 milionů korun.

Netolický tvrdí, že Pardubický kraj může po Metransu peníze na opravu silnic vymáhat. Odvolává se přitom na zákon o pozemních komunikací. Podle něj může vlastník komunikace vymáhat úhradu oprav po tom, kdo způsobil nárůst zatížení silnici, jejíž stavební stav tomu neodpovídal.

„Můžeme vyžadovat náhradu škody, upozorňuji, že přímá souvislost s Metransem tu je,“ uvedl hejtman.

„Jsme v předvolební době, pan hejtman se potřeboval zviditelnit,“ reagoval generální ředitel firmy Metrans Jiří Samek.

Firma Metrans měla podle původních prohlášení přepravovat po silnici jen pět procent zboží dopraveného na vlacích. Podle starosty České Třebové Jaroslava Zedníka však kamiony přepravují už desetinu nákladu. Terčem hejtmana není ovšem jen investor, ale i vedení České Třebové, v jehož zastupitelstvu mimochodem sedí i Netolický.

„Město, které zprostředkovalo nákupy pozemků pro investora, bohužel o záměru nekomunikovalo s krajem, který je vlastníkem okolních silnic. Nedostatečná infrastruktura na současnou zátěž nebyla nikdy připravená,“ uvedl hejtman.

I po městu vyžadoval hejtman příspěvek na opravu silnic a dokonce hrozil, že v opačném případě využije své právo a nařídí starostovi svolat jednání zastupitelů. Po schůzce se starostou Jaroslavem Zedníkem hejtman řekl, že má od něj slib městských investic do místních komunikací i to, že město začne aktivně shánět dotace na opravu rozbitých silnic.

Starosta Jaroslav Zedník hejtmana za jeho výroky kritizuje. „To hledání viníků je směšné,“ uvedl. Podle něj je tu stát i kraj od toho, aby se staral o infrastrukturu a vytvářel podmínky pro podnikání.

„Než zajistit opravu rozbité silnice je ale mnohem jednodušší říct, že za to může město a investor. Jsou to výkřiky do tmy. Jak může po nás chtít peníze na opravu komunikace, která není ani v katastru města?“ uvedl Zedník.

Hejtman tvrdí, že jen díky jeho nátlaku se město začalo ve věci poničených komunikací angažovat. „Byla to krajnost, uznávám to, ale považoval jsem ji za nutnou, jinak bychom se neshodli,“ řekl Netolický.