Zakázky na stavbu silnic za 40 milionů si rozdělily spřátelené firmy. Ilustrační foto

Zakázky na stavbu silnic za 40 milionů si rozdělily spřátelené firmy. Ilustrační foto | foto: Pavel Bednář, MF DNES

Kraj se chlubí otevřeností, sedm zakázek za 40 milionů ale loni ukryl

  • 6
MF DNES získala seznam sedmi loňských zakázek na dopravní stavby, jejich vyhlášení se řádně nedostalo na veřejnost. Možnost soutěžit dostalo jen pět firem, které si nakonec balík za 40 milionů korun rozdělily. Zodpovědný náměstek hejtmana Jan Tichý přitom tvrdil, že kraj vše zveřejňuje a hlásit se může kdokoliv.

"U zakázek do dvaceti milionů skutečně oslovujeme několik firem, ale vždy takovou zakázku ještě zveřejníme na internetu," reagoval na seznam náměstek Tichý.

Jenže tyto zakázky byly na internetu dostupné tam, kde je nikdo nehledal, na webu Správy a údržby silnic kraje (SUS) pod položkou Souhrn zadání, a nikoliv ve složce Veřejné zakázky.

"Tyto veřejné zakázky se netýkají Krajského úřadu Pardubického kraje, ale Správy a údržby silnic," uvedla krajská mluvčí Magdaléna Navrátilová.

Jenomže jiné akce SUS se dají nalézt na vývěsce kraje. Proč právě tyto tam nebyly? Kraj se přitom neustále chlubí tím, jak šetří stovky milionů díky zcela otevřeným výběrovým řízením. Pak by ale znamenalo, že pro jeho prodlouženou ruku, jakou je Správa a údržba silnic, tato pravidla neplatí.

Jednáme v souladu se zákonem, napsal ředitel silničářů

Ředitel SUS Miroslav Němec neodpověděl, proč se zmíněné zakázky nedostaly na vývěsku veřejných zakázek, kde by je hned našel každý, kdo by se o podobné stavby chtěl ucházet. Poslal prohlášení, které se sice hemžilo právními termíny, ale pro běžného člověka bude jen těžko obsahovat nějakou informaci.

"Výběrová řízení byla v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek v platném znění a vnitřních předpisů organizace," uvedl k dotazu, proč byla výzva na webových stránkách "uklizena".

Spolumajitel stavební firmy Chládek a Tintěra Libor Joska se dozvěděl o tom, že kraj některé zakázky schovává před nevyvolenými firmami, loni v květnu. Ihned o tom informoval hejtmana Radko Martínka.

"Hejtman za mnou přišel s tím, že by potřeboval několik milionů jako sponzorský dar pro festival Smetanova Litomyšl. Řekl jsem mu, že nemám z čeho dávat, když nás kraj ani neobešle se zakázkami, které vypisuje," uvedl Joska.

Podle něj je evidentní, že někdo stál o to, aby si všech sedm zakázek rozdělilo předem vybraných pět firem: M-Silnice, Strabag, Eurovia, Colas a Swietelski. Nakonec skutečně aspoň jednu zakázku získala každá z oslovených firem.

Případem se zabývá i policie

To by ale popřelo tvrzení Tichého, že kraj vypisuje transparentně veřejné zakázky, čímž šetří veřejné peníze. V tomto případě se ukázalo, že to tak není vždy.

Hejtman Radko Martínek uvedl, že o podezření z toho, že některé zakázky nebyly účelově vyvěšeny standardním způsobem na krajském webu, ví a že už podnikl konkrétní opatření.

"Pokud se týká zakázek na opravu silnic, už jsem na kraji nechal udělat kontrolu, která stále probíhá a která by měla ukázat, jak to celé bylo. Jinak se celým případem zabývá i policie, takže to zatím nebudu více komentovat," uvedl hejtman Radko Martínek.

Krajská kontrola však zjistila, že vše bylo v pořádku. "Chyby tam byly, ale žádná neměla vliv na vítěze soutěže nebo výslednou cenu zakázky," píše se v krajské zprávě.

,