Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic...

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic náhle končí. Podle expertů by se dostavbou spojky výrazně zkrátily přepravní doby a zvýšil komfort pro cestující. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Koleje nebudou končit v křoví. Chystá se nová trať Pardubice - Chrudim

  • 20
Několik miliard korun přiteče v příštích letech do vylepšení železnic v Pardubickém kraji. Dvě největší stavby budou uzly Pardubice a Česká Třebová.

Koleje opuštěné železnice končí kdesi v houštinách mezi Pardubičkami a Nemošicemi. Trvá to už léta. Podle krajských politiků i správců železnice se to má změnit.

Pardubický kraj chce prosadit výstavbu takzvané Medlešické spojky, která umožní zkrátit spojení Pardubic a Chrudimi. Měla by dostat přednost před zdvojkolejněním trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové.

"Pro nás je jednoznačnou prioritou Medlešická spojka, která by umožnila lepší spojení ve směru Jaroměř - Hradec Králové - Pardubice - Chrudim. Výstavbou spojky by se výrazně zkrátily přepravní doby a zvýšil komfort pro cestující. Stávající situace úvratě v Rosicích nad Labem jednoznačně ukazuje, že tento stav je dlouhodobě neudržitelný," odůvodnil tuto investici hejtman Martin Netolický.

Nová spojnice by navíc umožnila napojit na železnici stále více využívané letiště. Významnou se stane stavba i pro chodce. Její součástí bude podchod od pardubického nádraží na sídliště Dukla.

Proti takzvané Medlešické spojce se v minulosti postavila armáda i Úřad pro civilní letectví. Elektrifikace trati by podle nich vadila leteckému provozu na pardubickém letišti. Přitom cestující by ji uvítali, nemuseli by totiž při cestě z Pardubic do Chrudimi zajíždět na druhou stranu do Rosic nad Labem.

Musí vyměnit sovětské zabezpečovací zařízení

Zástupci kraje jednali v pondělí se správci železnice také o rozsáhlé modernizaci průjezdu železničním uzlem Česká Třebová.

"Je to záležitost obdobná úpravám koridoru v Ústí nad Orlicí. Tam se ale týká dvoukilometrového úseku a v České Třebové je to šestnáct kilometrů," řekl krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek.

V třebovské železniční stanici je navíc potřeba vyměnit zastaralé zabezpečovací zařízení sovětského typu ze 70. let a kompletně rekonstruovat trolejové vedení.

Dočkají se i chodci a řidiči. Investice půjde i do zastaralého podchodu pod nádražím k průmyslové zóně, kde rozšiřuje svůj provoz společnost Metrans a působí tam i další podniky. Lepší parametry dostane díky spolupráci kraje se správci železnice silnice ze směru od Semanína až ke kontejnerovému překladišti.

Chystané investice SŽDC do železnic v Pardubickém kraji

- hlavní koridor průjezd Ustí nad Orlicí

- zdvojkolejnění trati Pardubice - Hradec Králové

- výstavba Medlešické spojky v Pardubicích

- hlavní koridor mezi Ústím nad Orlicí a Chocní

- úsek mezi Českou Třebovou a Moravskou Třebovou

- trať Svitavy - Žďárec u Skutče

- trať mezi Liticemi nad Orlicí a Žamberkem

- výměna pražců mezi obcí Moravany a Holicemi

- průjezd železničním uzlem Česká Třebová

- digitalizace trati z Pardubic na Ždírec nad Doubravou

- trať Choceň - Litomyšl

"Plány Pardubického kraje v oblasti železniční osobní dopravy a naše jsou totožné. Vítáme jakékoliv návrhy, jejichž výstavba přinese kvalitnější a pohodlnější cestování," uvedl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Kolář.

Ovšem od pojmu shoda je někdy k financím daleko. Výše uvedené stavby patří mezi dlouhodobé investice.

Oba uzly se mají přestavět do roku 2020. Peníze by měly pocházet z dotací Operačního programu doprava příštího plánovacího období Evropské unie, náklady na každý uzel se odhadují na několik miliard korun. Rovněž evropské peníze by měly do stejného roku pomoci vybudovat hlavní koridor mezi Ústím nad Orlicí a Chocní.

Účastníci jednání prozradili, jak bude dosud nejpomalejší úsek koridoru vypadat.

"Zřejmě bude zvolena úsporná varianta s jedním kratším tunelem při maximální rychlosti 120 kilometrů za hodinu," řekl Jaromír Dušek.

Už na rok 2014 mají správci železnice v plánu úpravu tratě mezi Českou Třebovou a Moravskou Třebovou v hodnotě 20 milionů korun. Na trati Svitavy - Žďárec u Skutče investují 29 milionů korun, mezi Liticemi nad Orlicí a Žamberkem 25 milionů korun.

Menší akcí bude chystaná výměna pražců mezi obcí Moravany a Holicemi.