Představitelé kraje rozhodnou, zdali dají šanci na provozování osobní dopravy i soukromým dopravcům.

Představitelé kraje rozhodnou, zdali dají šanci na provozování osobní dopravy i soukromým dopravcům. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Vedení kraje se zdráhá pustit na regionální železnice konkurenci

  • 5
Pardubický kraj už ví, že mu stát bude do roku 2034 posílat stamiliony na regionální železnice. Krajští politici se nyní rozhodnou, zda peníze dostanou bez soutěže České dráhy, anebo dají šanci i soukromým dopravcům.

Konkurence Českých drah už na hlavním koridoru jezdí, teď by mohli dostat šanci soukromníci i na regionálních tratích. Ovšem vedení kraje zatím preferuje pokračování spolupráce s Českými drahami, pokud nabídnou lepší podmínky než dosud.

Vláda minulý týden rozhodla, že kraje budou dostávat peníze na regionální vlaky i po roce 2019 a bude pouze na nich, zda uspořádají soutěž, anebo prodlouží smlouvu s Českými drahami. Pardubický kraj má od státu na regionální vlaky slíbeno více než 140 milionů korun ročně.

Náměstek hejtmana Jaromír Dušek (SPO), který je odpovědný za dopravu, řekl, že kraj zatím neví, zda vypíše na provozování regionálních vlaků soutěž. „Máme na rozhodnutí ještě několik měsíců,“ uvedl.

Zároveň sdělil, že v zemi s výjimkou státní firmy není dopravce, který by byl schopen provozovat všechny tratě v Pardubickém kraji a „nevyzobával si jen pralinky“.

Organizátor dopravy Robert Koblížek s takovým hodnocením nesouhlasí. „České dráhy argumentovaly podobně před otevřením koridorů - a dnes po letech snad každý soudný člověk z oboru i mimo něj vidí, že kvalita, spolehlivost a bohatost nabídky služeb jasně stoupla,“ uvedl.

Hejtman Martin Netolický z ČSSD řekl, že Pardubický kraj bude postupovat v souladu s ostatními kraji. „Jsem zastánce národního dopravce, musím říct, že liberalizace železnici v mnoha ohledech neprospěla. Ale bude záležet i na ceně,“ uvedl hejtman Netolický.

Tendr může zlevnit jízdenky a přitáhnout cestující

Soutěžení ale přináší krajům prokazatelné úspory. Od roku 2009 soutěžil jen Jihočeský a Liberecký kraj. A právě Liberecký kraj se díky tendrům dostal na nejnižší cenu za kilometr v České republice a zároveň získal moderní vlaky, které k železnici přitáhly nové cestující.

Soutěže požadují soukromí dopravci, kteří vládě vyčítají, že krajům nechala volnou ruku. „Schválení příspěvku pro regionální železniční dopravu bez povinných transparentních soutěží je likvidací železničního trhu v přímém přenosu,“ řekl například místopředseda představenstva Leo Express Petr Köhler.

Kandidát hnutí ANO na hejtmana Jan Řehounek je pro to, aby šanci provozovat regionální tratě dostali i soukromí dopravci. „Je otázka, zda by se našli zájemci, regionální trasy nejsou žádná velká lukrativní věc, ale určitě bych vypsal tendr,“ uvedl Řehounek.

Opoziční ODS si však myslí, že soutěž není to hlavní a nebrání se dohodě s Českými drahami. „Rozhodující je zajistit komfortní a moderní služby cestujícím za přijatelnou cenu. Bude záležet především na Českých drahách, zda budou schopny takové služby nabízet a pro náš kraj i zabezpečovat,“ uvedl krajský opoziční zastupitel Ladislav Valtr z ODS.

Za poslední čtyři roky Pardubický kraj zvýšil výdaje za provoz vlaků. Náměstek hejtmana a bývalý odborář Jaromír Dušek při nástupu do křesla v roce 2012 sliboval, že vrátí na tratě osobní vlaky, které jeho předchůdce ve funkci z úsporných důvodů zrušil. Své záměry sice naplnil, návrat vlaků na šest úseků ale stojí krajskou kasu desítky milionů ročně navíc.

Zatímco v roce 2012 dal kraj ze svého rozpočtu na lokální tratě 313 milionů korun, loni to bylo už 344 milionů korun.