V Pardubicích vám MHD nevezme kolo ani do poloprázdného autobusu.

V Pardubicích vám MHD nevezme kolo ani do poloprázdného autobusu. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Jinde to je bez problémů, jen v Pardubicích kolo do autobusu nepustí

  • 29
Pardubice si zakládají na pověsti města vstřícného cyklistům. Letos dokonce získaly titul Hlavní město cyklistů 2014. Cyklista je tu chráněn, ale jen do okamžiku, než se rozhodne sestoupit z kola a popojet s ním autobusem.

Cestující může vzít do vozidla kolo jen s vědomím řidiče a pokud to obsazení vozidla dovoluje. Jestli je někomu tato věta povědomá, tak ne z praxe městské hromadné dopravy v Pardubicích. Tam totiž neplatí, přestože například v Hradci Králové ano.

Cyklista Lukáš Bajer běžně jezdí do práce na kole. Když však před několika dny během cesty dvakrát prorazil galusku a měl před sebou ještě více než dva kilometry, rozhodl se využít pardubickou hromadnou dopravu.

Nastoupil do poloprázdného autobusu číslo 25, piktogram se zákazem vstupu s jízdním kolem nikde neviděl.

„Řidič se na mě hned obořil, ať s kolem vystoupím. Snažil jsem se mu vysvětlit svoji situaci, leč neúspěšně. Stále se odvolával na přepravní řád, kde je zákaz přepravy jízdních kol. V autobuse cestovali i někteří moji kolegové, kteří se za mě snažili přimluvit, ale nebylo to nic platné,“ řekl Lukáš Bajer.

Ten se dokonce ptal ostatních cestujících, jestli jim přeprava kola vadí, ale jejich zamítavá odpověď mu stejně nepomohla. Musel si vystoupit a dojít pěšky.

Ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán si stojí za tím, že kolo do vozů nepatří

„V naší společnosti převážil názor, že negativní důsledky umožnění přepravy kol, a to pro dopravce i pro cestující, by převažovaly nad přínosy takového opatření,“ uvedl pro MF DNES Tomáš Pelikán.

Vozy nejsou k převozu kol uzpůsobeny, říká ředitel

Podle něj nejsou vozidla na přepravu jízdních kol uzpůsobena a například při prudším brzdění, vyhýbání se překážce, eventuálně dopravní nehodě způsobuje přítomnost jízdního kola ve vozidle zvýšení míry rizika újmy na zdraví cestujících. I škody pro dopravce, který za ni odpovídá ze zákona.

Kola navíc zabírají místo pro čtyři stojící cestující a mohly by vznikat konflikty mezi požadavkem na přepravu jízdního kola a požadavkem jiného cestujícího na přepravu kočárku.

Cyklista Lukáš Bajer však přesto není s tímto vysvětlením spokojen, poukazuje na jiná města.

„Vzhledem k tomu, že se Pardubice prezentují jako jedno z nejvíc vstřícných měst vůči cyklistům, tak můj případ o tom rozhodně nesvědčí.“