Přehrada Pastviny

Přehrada Pastviny | foto: Michal Klíma, MAFRA

Kolem přehrady Pastviny vyroste nová stezka

  • 1
Již příští rok by se mohli cykloturisté nebo in-line bruslaři svézt po nové cyklostezce ze Žamberka. Navrhovaná trasa vede údolím Divoké Orlice a poté kolem malé i velké přehrady v Nekoři a Pastvinách.

O vybudování cyklostezky do Pastvin usilují v Žamberku, ale i v Líšnici a Nekoři, tedy obcích, které mezi nimi leží. Po svém dokončení se má stezka napojit na síť cyklostezek od České Třebové a Ústí nad Orlicí až po Choceň a Vysoké Mýto.

Již hotové trasy jsou dlouhé více než 60 kilometrů. V budoucnu se žamberečtí hodlají napojit i směrem do Rychnova nad Kněžnou a Vamberka.

"Společně s dalšími třemi radnicemi zadáváme vyhledávací studii, která nám již na jaře letošního roku ukáže, která ze dvou navrhovaných tras bude schůdnější a proveditelnější," uvedl žamberecký starosta Jiří Dytrt.

Studie přijde radnice zhruba na sto dvacet tisíc korun, na kolik přijde celý projekt, se zatím neví. "Pokud půjde všechno dobře a vyřídí se nezbytné administrativní náležitosti, chtěli bychom ještě letos připravit kompletní projektovou dokumentaci a požádat o dotace. A v příštím roce stezku postavit," nastínil žamberecký starosta.

Zřejmě jednodušší a levnější by podle něj vedla z Líšnice přímo do Pastvin podél silnice II/312. Druhá, náročnější, ale také výrazně atraktivnější, ze Žamberka podél Divoké Orlice přes Líšnici, Nekoř a kolem malé i velké přehrady.

V obou případech mají cyklostezky navazovat na již hotovou ze Žamberka do Líšnice, která byla dokončena předloni. Lidé ji přitom využívají nejen ke sportování a turistice, ale i k jízdám do školy a do práce.

Jako celkem reálnou vidí trasu kolem vody pastvinský exstarosta Stanislav Tomeš. "Je tam moc pěkná příroda a už dneska se tam stejně jezdí. Já si myslím, že by to šlo. A pomohlo by to tady všem obcím kolem vody. Jestli ale nebudou problémy s pozemky," řekl.

Problém může být s přístupem k chalupám

Podle nekořského starosty Jiřího Pomikálka by tahle otázka problémem být neměla. "Cesta je obecní, důležité ale bude, abychom zajistili přístup k nemovitostem chatařům a chalupářům, kterých tu není právě málo," řekl.

Trasa kolem přehrady, která vede z osmdesáti procent kolem vody, by byla podle něj velmi příjemná.

"Už dnes tudy po vytyčené cyklotrase jezdí spousta cyklistů. Zda tu nakonec vznikne cyklostezka, ale bude záležet také na tom, z jakých zdrojů se bude financovat," řekl nekořský starosta Jiří Pomikálek.

Zhruba 70 procent nákladů by měly pokrýt dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury. O zbytek se poměrným dílem podělí všechny čtyři radnice. V Žamberku hodlají do společné kasy na stavbu cyklostezky přidat svůj díl i přesto, že platili stezku do Líšnice, na kterou má pokračování navazovat.

"Vzhledem k tomu, že Líšnice a Nekoř mají po tisícovce obyvatel a Pastviny tři sta, rozhodli jsme se, že se budeme na financování podílet i my. U nás žije šest tisíc lidí a rozpočet máme přece jen o něco vyšší. Pastviny jsou navíc rekreační oblast, kam se jezdí spousta Žamberáků koupat a odpočívat," uvedl Jiří Dytrt. V budoucnu by se chtěli napojit na cyklostezku vedoucí do Králík i na síť cyklostezek na Rychnovsku.

Vodní nádrž Pastviny

Vodní nádrž Pastviny