Zámek v Litomyšli.

Zámek v Litomyšli. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Litomyšli může vyhnat kamiony od zámku UNESCO, policie už souhlasí

  • 3
Policie po letech vyslyšela stížnosti Litomyšle a České Třebové na kamiony, které jezdí mezi oběma městy po malých silnicích. Města se tak budou moci chránit zákazem vjezdu pro vozidla, která váží více než 12 tun.

Je to už téměř tři roky, co obě města vytáhla do boje proti řidičům kamionů, kteří si při cestě na českotřebovské překladiště Metrans zkracují cestu přes Litomyšl kolem zámku a školy a dále na Němčice. Radní Litomyšle nechtějí, aby těžké kolosy projížděly klidnými částmi Litomyšle a kolem zámeckého areálu, který je zapsaný v Seznamu UNESCO.

Žádají už delší dobu policii, aby umožnila dopravní provoz v těchto částech Litomyšle regulovat. Třeba zákazem vjezdu pro vozidla, která váží více než 12 tun. K tomu také nedávno krajská policie trochu opatrně svolila.

„Kamionová doprava z Metransu nás doslova trápí, kolem zámku nám jezdí velké a těžké potvory. Na základě úpravy zákona, která vešla v platnost 1. ledna, jsme požádali o instalaci zákazové značky pro vozidla těžší než 12 tun. Kamionová doprava zatěžuje hodně lokalitu přímo kolem zámku, ale nelíbí se nám těžké kamiony ani dál směrem ke škole,“ řekl starosta Litomyšle Radomil Kašpar.

Města Litomyšl a Česká Třebová požádala spolu o stanovisko Krajské ředitelství policie Pardubického kraje v Pardubicích. „Nyní máme v ruce stanovisko, že můžeme instalovat tyto značky. Předpokládám, že je osadíme na přelomu konce června a začátku prázdnin. Od té doby by měly kamiony jezdit do Metransu po naplánované a dříve dohodnuté trase. Přes Opatov,“ vysvětlil starosta Litomyšle.

Kamiony měly jezdit přes Opatov, ale řidičům se nechtělo

Společnost Metrans požádala dopravce, aby volili delší cestu už v roce 2014 a slíbila jim, že když pojedou po silnicích I/35 a I/43 přes Opatov u Svitav, dostanou více korun za kilometr.

„Ale ne všichni tuto dohodu dodržovali. Proto jsme například nechali naše městské policisty hlídat na kopci nad zámkem a dokumentovat konkrétní dopravce, kteří stále jezdí směrem na Němčice. Tyto poznatky jsme pak předávali Metransu,“ řekl starosta Litomyšle Radomil Kašpar.

Již v minulém roce se Litomyšl snažila získat souhlas s umístěním dopravních značek, které by kamionům zakázaly jízdu z České Třebové přes Němčice do Litomyšle či opačně. Vjezdu do integrovaných obcí se poté podařilo zabránit osazením dopravních značek zakazujících jízdu souprav přesahujících délku 12 metrů. V případě trasy přes Němčice byla ale policie neoblomná a povolení nevydala.

„Dnes už máme v ruce nové stanovisko, které říká, že dopravní značky můžeme osadit v případě, že řidiči kamionů mohou zvolit jinou vhodnou trasu. Tou je právě ona trasa přes Opatov,“ vysvětlil starosta Litomyšle Radomil Kašpar.

Ve stanovisku krajské policie k problému se říká, že lze tranzitní nákladní dopravu prováděnou nákladním vozidlem nebo jízdní soupravou, jejichž největší hmotnost činí 12 tun a více, na silnici II. a III. třídy zakázat nebo omezit stanovením místní úpravy provozu na pozemních komunikacích, jen je-li možné využít jinou vhodnou trasu včetně trasy vedoucí po pozemní komunikaci podléhající zpoplatnění.

„Navrženým opatřením by mělo dojít k odklonu tranzitní nákladní dopravy ze silnice II/358 na silnici I/35, I/43 a I/14. Tato trasa je s ohledem na dopravně technický i stavební stav vhodnější pro nákladní dopravu než stávající silnice II/358 mezi Českou Třebovou a Litomyšlí, kde se jako méně vhodný jeví zejména úsek okolo zámku Litomyšl,“ uvádí policie, která však upozorňuje, že osazení navrženého značení není nezbytně nutné, proto policisté takovému řešení nevyjádřili jednoznačnou podporu.

Vedoucí Odboru místního a silničního hospodářství Městského úřadu Litomyšl Pavel Jiráň upozornil, že v současné době řidiči kamionů při jízdě na trase Litomyšl - Němčice - Česká Třebová neporušují žádné předpisy.

„Policie tedy nemá důvod jejich jízdu kolem památky UNESCO či lokalitou Na Prokopu, kde si lidé na kamiony stěžují, pokutovat. Je třeba si také uvědomit, že nové dopravní značení omezí nejen vozidla zásobující překladiště Metrans, ale také všechna tranzitní vozidla přesahující uvedenou hmotnostní mez,“ uvedl.

Na druhou stranu například vozidlo s místem nakládky nebo vykládky v Litomyšli a České Třebové bude moci silnici druhé třídy podle něj dále užívat.