Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobil budoucnosti může řídit i spolujezdec, zámek je bez kliky

  13:45aktualizováno  13:45
Prototyp vozidla s názvem Rinspeed Budii, které má hodnotu 12,5 milionu korun, představila v Olympijském parku Pardubice společnost Kiekert, jež má v Přelouči jeden z největších závodů na výrobu zamykacích systémů na světě.

Rinspeed Budii. Prototyp elektromobilu je vybaven řadou nových technologií. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Automobil je vybaven řadou nových technologií a má možnost automatického řízení. Výrazným prvkem je robotická ruka, na níž je umístěn volant. Díky tomu může v případě potřeby řídit spolujezdec.

Elektrické zámky dveří umožňují automatické otevírání dveří bez nutnosti používat kliky. „Dveře automobilu se automaticky otevírají pouhým dotykem rukou na karoserii. Nižší otevírací síla a vzhled dveřní kliky společně nabízí vyšší pohodlí,“ uvedl ředitel výroby Petr Kuchyňa. Podle něj by toto vozidlo mohlo do pěti let být v sériové výrobě.

Rinspeed Budii

Prototyp vozu s autonomním systémem řízení, který technicky vychází z moderního elektromobilu BMW i3. S ním má společný nejen synchronní elektromotor přenášející na zadní kola výkon 170 koní a kroutící moment 250 Nm, ale i 230kg porci baterií s celkovou kapacitou 21,6 kWh. Interiéru nechybí centrálně umístěný přístrojový štít, rozměrný dotykový displej s infotainmentem a především robotická ruka, na které je umístěn volant a luxusní analogové hodinky. Díky sedmiosému mechanismu ramene od společnosti Kuka je možné předávat řízení mezi oběma pasažéry na předních sedadlech, případně sloupek řízení složit do středové polohy a řízení ponechat na autopilotovi. V čistě manuálním režimu může mít Budii pod kontrolou pouze řidič na levém sedadle, vpravo totiž chybí pedály. Řidič si může vybrat, jestli cestu do práce absolvuje manuálně a ve stresu z hustého provozu, nebo bude relaxovat s ranní kávou jako pasažér. Prototyp tohoto elektromobilu švýcarského studia Rinspeed vzbudil zájem expertů i veřejnosti na loňském ženevském autosalonu.

Další novinkou společnosti je technologie i-protec, která zabraňuje tomu, aby cestující neúmyslně narazil dveřmi do okolo stojících vozidel nebo jiných překážek. Obsahuje totiž senzory, které rozpoznají okolní vozidla či překážky, a speciální brzdový systém, jenž zamezí nárazu. Má tak přispět k větší bezpečnosti. Běžné by podle Kuchyni měly brzy být také systémy s integrovanou LED diodou v zámku, jež zvyšují bezpečnost tím, že jsou ve tmě dobře viditelné, a to po celou dobu otevírání dveří - na rozdíl od současného řešení.

Společnost Kiekert Česká republika v posledních deseti letech investovala do přeloučského závodu na výrobu zamykacích systémů čtyři miliardy. Zároveň dodala 350 milionů výrobků a zdvojnásobil se počet zaměstnanců na aktuálních 2 600.

„Tyto kroky vedly k navýšení výrobní kapacity v české továrně na 50 milionů zamykacích systémů vyrobených v letošním roce. Pobočka společnosti Kiekert v Přelouči dosáhla nárůstu tržeb od roku 2013 o třicet procent a růst se očekává i v dalších letech,“ řekl Kuchyňa.

Dnes má Kiekert 35procentní podíl na trhu v Evropě a dodává výrobky více než šedesáti automobilkám po celém světě.





Hlavní zprávy

Chybí vám kamarádka?
Chybí vám kamarádka?

Nové kamarádky v okolí najdete na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.