Díry v serpentýnách. Ilustrační snímek.

Díry v serpentýnách. Ilustrační snímek. | foto: Výmoly.cz

Děr je moc a peněz málo. Na okresky v Pardubickém kraji nezbude

  • 6
Šlapat stále na brzdu, jet krokem a každé díře ve vozovce se opatrně vyhnout. To je a bude úděl řidičů na mnoha okreskách v Pardubickém kraji. Správci silnic druhé a třetí třídy si spočítali, že na jejich opravu potřebují čtvrt miliardy korun, ale nemají ji.

"Zjistili jsme poškození silnic po zimním období v hodnotě 250 milionů korun. Jsou to jen nejpoškozenější úseky. Oprávněná potřeba na opravy tohoto druhu přesahuje částku 750 milionů korun," řekl ředitel krajské Správy a údržby silnic Miroslav Němec.

Problém je v tom, že má jeho organizace od zřizovatele příspěvek na opravy vozovek v celém kraji pouze 80 milionů korun.

"Tato částka stačí pouze na provizorní lokální výspravy výtluků, respektive jejich označení, nebo vyplnění výsprávkovou hmotou," dodal Miroslav Němec.

Jeho organizace opraví, anebo předepsaným způsobem označí všechny závady ve sjízdnosti na silnicích II. a III. třídy nejpozději do konce července. A protože je částka na opravy v celém kraji podle něj od roku 2002 prakticky stejná, bude se jednat o opravy ne vždy v souladu s technickými předpisy.

Od mostu přes Labe až ke Globusu v Pardubicích ztiší vozovku

"Jde o nejlevnější postupy prováděné na mnohdy již správným způsobem neopravitelné povrchy. Navíc lze očekávat, že některé poruchy budou opravovány opakovaně," dodal Němec.

"Suska" opraví některé havarované objekty, jako propustek u Čachnova a v Hrušové, úseky silnice Skuteč - Skutíčko, Bukovina - hranice Královéhradeckého kraje a u Lezníka.

Po 20. dubnu se pustí díky dotaci 26 milionů korun do pokládky "tichého krytu vozovky" od mostu P. Wonky po Globus v Pardubicích.

"Teď už jde jen o to, aby se nová technologie povedla. Pokusné úseky jsme již provedli a vyhodnotili v předchozích letech. Jedná se o krátký úsek na obvodovce Skutče, mezi Chrastí a Horkou a před Starým Hradištěm. Pokud si v automobilu dáte pozor, je útlum hluku vnímatelný," řekl Němec.

Prakticky jediné investiční stavby jsou z evropských prostředků a připravuje je Pardubický kraj. Ten počítá s investicemi při využití evropských peněz na modernizaci silnic II. a III. třídy ve výši 456 milionů korun. Což je hodně, protože předloni dokončil 12 investičních akcí v celkové hodnotě 281 milionů korun a loni uskutečnil čtyři investiční akce v celkové hodnotě 132 milionů korun.

"Letos tedy dochází k nárůstu v oblasti investiční výstavby až na 456 milionů korun. Některé akce započaté v letošním roce budou mít přesah do roku 2014," uvedl vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Ladislav Umbraun.

Řidiči budou letos a někdy i napřesrok brzdit či objíždět velké stavební práce na osmi úsecích silnic druhé a třetí třídy. Největšími investicemi bude za 112 milionů korun modernizace silnice Nový Dvůr - Nerozhovice na Chrudimsku či úseku Polička - křižovatka na Sebranice za 88 milionů korun.

Jedničky jsou v lepším stavu, dostavá se i na odkládané opravy

Zato silnice první třídy jsou celkem v dobrém stavu. Na jejich souvislé opravy v Pardubickém kraji by letos mělo jít více než 200 milionů korun. Na údržbu silnic počítá Ředitelství silnic a dálnic s 45 miliony, na běžnou letní údržbu silnic první třídy s částkou 35 milionů korun.

"Stav silnic prvních tříd v Pardubickém kraji není nutno pokládat za výrazně špatný a to i ve srovnání s jinými kraji. Kladnou roli hraje i poměrně značný podíl souvislých úseků obnovených v letech 2011 a 2012," řekl vedoucí provozního úseku Správy Pardubice Jiří Hostaša.

V těchto letech se uskutečnily dlouhodobě odkládané opravy skutečně havarijních úseků na například v úsecích Přelouč - Valy - Staré Čivice, Hlinsko - Chlum, Rybník - Třebovice a pěti dalších.

"Letos budeme pokračovat v tomto trendu souvislými opravami dalších úseků jako například Svitavy - Lačnov, Polička - ulice Hegerova, Bystřec - Čenkovice, Žamberk - průtah a Polička - Široký důl," dodal Jiří Hostaša.

Silničáři zároveň opravili i značné množství mostů na silnicích prvních tříd. "Podíl mostů ve špatném stavebním stavu je téměř nulový," dodal správce státních silnic.

Letos firma zajistí finančně i technologicky náročné opravy mostů například v České Třebové Lhotce, údolní estakády Hřebeč, v Albrechticích, Čeperce nebo ve Stradouni. Mnohé mosty budou nahrazeny zcela novými konstrukce s projektovanou životností 100 let.

Kde se bude objíždět

Modernizace silnic II. třídy

číslo silnice/kde/za kolik/ termíny

1/ II/322 a II/324 v Pardubicích,

53,2 mil. Kč, zahájení březen 2013

2/ II/312 Králíky – křižovatka Červený Potok, I. etapa, 43,2 mil. Kč, březen 2013

3/ II/360 Polička – křižovatka na Sebranice, II. etapa, očekávané náklady 87,8 mil. Kč, jaro/léto 2013

4/ II/314 a II/311 Horní a Dolní Čermná, očekávané náklady 65,4 mil. Kč, jaro/léto 2013

5/ II/371 Chronice průtah, očekávané náklady 25,2 mil. Kč, zahájení červen 2013

6/ II/368 Třebařov – Staré Město, očekávané náklady 39,8 mil. Kč, zahájení jaro 2013

7/ II/341 Nový Dvůr – Nerozhovice, očekávané náklady 111,7 mil. Kč, přelom 2013/2014

8/ II/322 Dašice – průtah, očekávané náklady 29,6 milionu korun, zahájení červen 2013

Pozn.: očekávané náklady jsou uvedené tam, kde není uzavřená soutěž.

Zdroj: Krajský úřad