Nárůst kamionové dopravy kvůli překladišti společnosti Metrans zaznamenali...

Nárůst kamionové dopravy kvůli překladišti společnosti Metrans zaznamenali obyvatelé České Třebové i okolních obcí. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Na kamiony z překladiště nadávají silničáři, starostové i majitelé domů

  • 7
Kontejnerové překladiště Metrans v České Třebové je výhrou pro zaměstnanost v oblasti, ale pohromou pro silniční dopravu. A bude hůř, terminál se bude dále rozšiřovat.

Hluk, popraskané silnice a dopravní kolize, za to vše mohou kamiony vyrážející z překladiště Metrans v České Třebové.

Zvýšenou dopravu kamionů zaznamenali v posledních měsících nejen lidé v České Třebové, ale i v Semaníně či Litomyšli. Stěžují si, že kvůli nákladním vozidlům dýchají horší vzduch a že trpí hlukem.

Nejviditelnějším důsledkem většího výskytu kamionů jsou komplikace v dopravě. "Nadměrná vozidla jezdí po silnicích, které na to nejsou přizpůsobeny. Několikrát jsme museli zasahovat při zablokování esíčkovité zatáčky u Národního domu, kde se pořádně nevyhne ani osobák s kamionem," ředitel Městské policie v České Třebové Petr Vencl.

Dodal také případ, že kamion odbočil na sídliště Lhotka, kde potom při couvání srazil u přechodu lampu veřejného osvětlení.

"Tvrdil, že ho tam zavedla navigace," doplnil Vencl. Litomyšlský starosta Michal Kortyš považuje současnou dopravní situaci za tragickou. Podle městských dat projíždělo po silnici mezi Litomyšlí a Českou Třebovou v obou směrech průměrně 86 kamionů firmy Metrans denně.

Aut nyní jezdí pětkrát více než v minulosti

Obec Semanín se nachází pouhých pět kilometrů od České Třebové. "Provoz kamionů se v Semaníně zvýšil v souvislosti s Metrans až o 500 procent. Firma slibovala, že řekne řidičům, aby jezdili jinudy, ale k žádné změně nedošlo. Metrans se hájí tím, že dopravci jsou pouze najatí, že nepatří mezi jejich stálé zaměstnance," uvedl místostarosta Semanína Ladislav Stráník.

Ředitel terminálu Metrans v České Třebové Miroslav Kotrba tvrdí, že jeho firma jedná s řidiči i městy a snaží se problémy odstranit.

"Komunikujeme s městy a obcemi, které se cítí průjezdem našich kamionů poškozené, a hledáme řešení. V České Třebové, Litomyšli i Semaníně se sice nákladní doprava mírně zvýšila, ale zároveň se změnily trasy dopravců vyjíždějících z Prahy, čímž jsme nákladní dopravu v rámci celého Pardubického kraje snížili," uvedl Kotrba.

Představitelé měst chtějí omezení vjezdu kamionů

Nespokojenost České Třebové a Litomyšle sílí. Příští týden bude českotřebovské radnice jednat s litomyšlskou a zástupci policie o dalším omezení vjezdu kamionů z této strany.

"Situace je neúnosná. Musíme dostat kamiony pryč z obytných zón. Narušují tu dopravu, protože na úzkých silnicích se dá kamionům jen stěží vyhnout. A komplikují život všem firmám v průmyslové zóně," řekl českotřebovský starosta Jaroslav Zedník.

Část problémů vyřeší chystané radniční opatření. V České Třebové přibude od února osm zákazových dopravních značek, kvůli kterým budou muset vozidla delší než deset metrů co nejdříve využít hlavního průtahu, tedy silnici první třídy číslo 14. Tímto přístupem se inspirovala i starostka Semanína Marie Chalupová.

"Dohody se společností Metrans nikam nevedou. Tvrdili, že bude projíždět Semanínem denně pět kamionů, ale napočítali jsme jich 50. Brzy by se ale u obce měly objevit dopravní značky se zákazem vjezdu pro kamiony," řekla Chalupová. Z překladiště Metrans vyjíždí každodenně s nákladem do okolí zhruba stovka kamionů. Přes osmdesát procent nákladu však překládá z vlaku na vlak.

Klasická trasa zboží vede z německých přístavů nebo Rotterdamu a odtud se překládá do Prahy, Dunajské Stredy, Želechovic na Zlínsku a Šenova na Ostravsku.