Těžké kamiony obtěžují obyvatele Českotřebovska i Litomyšlska.

Těžké kamiony obtěžují obyvatele Českotřebovska i Litomyšlska. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Kolem zámku UNESCO jezdí kamiony. Legálně, ale Litomyšl je chce vyhnat

  • 1
Kontejnerové překladiště Metrans v České Třebové zaměstnalo stovky lidí, ale zároveň vypustilo do okolních měst a vesnic těžké kamiony. Jestliže se před dvěma roky zdálo, že se hlavní nápor podařilo městům odrazit, dnes jsou těžké vozy zpátky.

Na jedné straně stojí opravený barokní chrám, na druhé zámecký pivovar a hned za ním litomyšlský renesanční zámek. Dlážděné prostranství uprostřed dokonce chtěla část zastupitelů přejmenovat na náměstí Václava Havla.

A teď se kolem tohoto romantického zákoutí valí po dlážděné silnici čtyřiadvacetitunové kolosy, jejichž řidiči si tudy zkracují cestu. Kamiony na úzké silnici vadí všem, chodcům, řidičům a samozřejmě majitelům domů.

Velitel Městské policie v Litomyšli Karel Rajman potvrdil, že kamionů v Litomyšli přibývá.

„Nemůžu říct, že by kamiony překračovaly rychlost. Ale když jede náklaďák padesátkou po silnici, kde nejsou chodníky, tak to vzbuzuje u lidí pocit nebezpečí,“ řekl velitel Městské policie v Litomyšli Karel Rajman.

Místním se to nelíbí a chtějí, aby úřady zakročily. „Kamiony nechávají vyjeté koleje v dlažbě, couvají v nepřehledné zatáčce, těsně míjejí děti mířící do blízké školy,“ uvedla Simona Jeřábková, která bydlí v Litomyšli na ulici V. K. Jeřábka.

Důvod, proč kamiony jezdí u zámku zapsaného na Seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO, je prostý. Klikatou cestou mezi kopci, která spojuje Litomyšl a Českou Třebovou, řidiči kamionů ušetří čas. Kdyby jezdili přes Opatov po pohodlné silnici první třídy, najeli by o jednadvacet kilometrů víc.

Už před dvěma roky se starostové i krajští politici pokoušeli zasáhnout. Dohodli se s firmou Metrans, že svým řidičům bude vyplácet kompenzaci za to, že budou volit vždy delší trasu. Ovšem s tím, jak překladiště roste, se zvyšuje počet kamionů jiných firem, jejichž řidičům nikdo nic neplatí.

„Zdá se mi, že postupně provoz narůstá. Když jsem hovořil s některými řidiči, řekli mi, že nedostávají žádnou kompenzaci,“ uvedl starosta Němčic Josef Racek.

Starostové budou požadovat zákaz vjezdu kamionů

„Na terminál nejezdí nějakých deset přepravních firem, je jich víc, jsou to cizí přepravci, kteří si to nacvakají do navigace a pak jedou. Nemůžu přitom říct, že by se firma Metrans nesnažila,“ uvedl starosta České Třebové Jaroslav Zedník.

Litomyšl a Česká Třebová chtějí dosáhnout toho, aby kamiony po silnici druhé třídy jezdit nesměly. „Se starostou Litomyšle jsme se dohodli, že budeme požadovat zákaz vjezdu pro kamiony nad 20 tun,“ uvedl Zedník.

Cesta kamionů kolem zámku je totiž zatím zcela legální. A pokud jejich řidiči nepřekročí rychlost, městská policie podle Rajmana nemůže zasáhnout.

Když však starostové chtěli v minulosti po policii, aby souhlasila se zákazem vjezdu pro velké soupravy, neuspěli. Policie argumentovala mimo jiné tím, že přesun kamionů pouze na silnice první třídy by mohl způsobit dopravní nehody u Třebovic na křižovatce silnice vedoucí z České Třebové a silnice I/14 Lanškroun-Svitavy. Právě tento úsek patří podle statistik, pokud jde o nehody, vůbec k nejhorším v zemi.

Na druhou stranu díky novele zákona o pozemních komunikacích mají obce s rozšířenou působností od letošního ledna silnější pozici, protože mohou omezit nebo zakázat vjezd nákladních vozidel s hmotností 12 tun a více po komunikacích druhých a třetích tříd.

Podmínkou je ovšem souhlas dopravní policie. Zedník věří, že jej tentokrát města získají. A argumentuje třeba i tím, že když v úterý trochu napadl sníh, silnici mezi Litomyšlí a Českou Třebovou zablokovaly dva kamiony z jedné strany a dva z druhé. „Jedou tudy, jen aby si to zkrátily, nemyslí, nepřemýšlí a pak zůstanou stát v kopci,“ uvedl Zedník.