Kvůli překladišti firmy Metrans plní malé silnice v okolí těžké kamiony.

Kvůli překladišti firmy Metrans plní malé silnice v okolí těžké kamiony. | foto: Radek Miča, MAFRA

První kolo zápasu kamiony versus lidé skončilo v Semaníně remízou

  • 1
Kvůli překladišti v České Třebové vtrhly do malé obce Semanín kamiony. Část z nich z obce vyhnal nový zákaz, desítky jich tam ale dál jezdí parkovat.

V Semaníně je v poledne ticho. Jen občas projede nákladní auto, ale obrovité kamiony z nedalekého překladiště, o něž se tu už několik měsíců vede boj, si daly asi přestávku. Jen na návsi stojí jeden odstavený kamion, který tu v úterý na křižovatce vypověděl službu.

Otevření překladiště firmy Metrans napumpovalo do malých silnic v okolí České Třebové desítky velkých kamionů. A lidé, kteří tu vedle sebe léta žili a podnikali, najednou řeší ostré spory.

Kamiony z překladiště jezdí parkovat na okraj Semanína do areálu firmy Davida Skalického. Lidé si stěžují, že jim auta ničí domy. Skalický namítá, že nákladní auta do areálu jezdila i v minulosti. Jenomže teď je jich podstatně víc.

"Kdyby do areálu podnikatele Skalického jezdilo jen zásobování, nebudeme proti tomu mít nic. Nechceme mu bránit v podnikání. Jenže jeho podnikání spočívá v tom, že k němu jezdí řidiči kamionů z Metransu parkovat. I když na to doplácí celá obec," uvedla starostka Semanína Marie Chalupová.

"Starostce prostě vadí, že po silnicích jezdí auta. Je tu průmyslová zóna. Řidiči kamionů zde mohou parkovat, je tu pro ně sprcha a sociální zařízení," říká Skalický.

Semanín je první na ráně

Semanín byl obcí, která otevření nedalekého překladiště v České Třebové rychle pocítila. Kamiony si silnicemi třetí třídy vedoucí přes vesnici zkracovaly cestu do Litomyšle či směrem na Moravu. Před měsícem úřady zasáhly a kamiony delší než deset metrů tudy už nesmějí projíždět. Jedna nula pro obec.

To pomohlo, avšak David Skalický si vymohl, aby přímo do vesnice mohly všechny kamiony jezdit dál. Desítky tamních lidí proti tomu sepsaly petici. Starostka poslala stížnost proti rozhodnutí Městského úřadu v Litomyšli. Obec kritizuje úřad, že straní podnikateli. Že úředníci rozhodli od stolu.

"Za svým rozhodnutím si stojíme," uvedl vedoucí odbor místního a silničního hospodářství Městského úřadu v Litomyšli Pavel Jiráň. Konečnou instancí tak bude verdikt krajského úřadu.

"Výjimka, kterou udělil úředník v Litomyšli od stolu, nám způsobila, že přes obec mohou jezdit všechny kamiony bez omezení. Obec tím velmi trpí, domy byly postaveny Němci na minimálních základech, proto provozem těžkých kamionů praskají," uvedl Vladimír Štarman ze Semanína.

Musím bance splácet, říká podnikatel

Obec požaduje, aby velké kamiony mohly do areálu podnikatele jezdit oklikou od Opatova. To by zajistilo obci klid, ale kamiony by o parkování kvůli zajížďce ztratily patrně zájem. "Najely by o deset kilometrů víc. Ale to není bránění v podnikání," uvedla Chalupová.

"Areál jsem koupil na konci roku s tím, že tu kamiony už stály. Nezískávám díky jejich parkování žádné statisíce, ale přesto je to pro mne důležitý příjem. Mám úvěr a musím jej bance splácet," řekl Skalický. Podobné potíže jako v Semaníně řeší nyní v mnoha obcích.

"Kamiony se nám dnes pohybují po silnicích druhé a třetí třídy prakticky kdykoliv a kdekoliv. Problémem je, že úřady povolují terminály a dopravní překladiště v místech, kde na to nejsou připraveny silnice," uvedl náměstek hejtmana Jaromír Dušek.

Hejtman Netolický přijel ve středu do Semanína a slíbil starostce pomoc. "Musíme společně najít řešení do doby, než bude dokončena kvalitní infrastruktura v podobě R35 a jejích přivaděčů," uvedl Netolický.