Policie vidí kamiony raději v centru města. Ilustrační snímek

Policie vidí kamiony raději v centru města. Ilustrační snímek | foto: Jan Karásek, MAFRA

Litomyšl vytáhla do boje proti kamionům, hned první kolo prohrála

  • 18
Kontejnerové překladiště Metrans v České Třebové zaměstnalo řadu lidí, ale zároveň přivedlo do okolí kamiony, jež sužují obce i města. Litomyšl je chce vyhnat. Policie se však nyní postavila na stranu přepravců.

Na silnici mezi Litomyšlí a Českou Třebovou jsou kamiony vidět stále častěji. Na klikatou cestu mezi kopci je přitáhlo právě nové překladiště firmy Metrans. Kdyby řidiči jezdili přes Opatov, najeli by totiž o jednadvacet kilometrů víc.

Tak to ale nesmí zůstat, tvrdí představitelé Němčic a Litomyšle. Silnice druhé třídy podle nich na velký provoz není vůbec stavěna.

"Nemáme chodníky. Lidé se nemají kam uhýbat," uvedl starosta Němčic Josef Racek.

Litomyšl si stěžuje, že těžké vozy jezdí kolem zámeckého návrší, ve vozovce jsou od nich vyježděné koleje, v zatáčkách komplikují dopravu. Lidé žijící podél silnice si stěžují, že trpí jejich domy.

"Kritická situace je přímo v centru památky UNESCO. Nic se neděje, každým dnem se situace zhoršuje. Je to neúnosný stav," uvedl místostarosta Litomyšle Vojtěch Stříteský.

Představitelé Litomyšle a obce Němčice se navíc cítí podvedeni. Tvrdí, že firma jim na schůzce v dubnu roku 2011 slíbila, že kamiony budou používat pouze silnice první třídy. Tudíž by měly jezdit přes obchvat Opatova, byť je to zajížďka.

"Mezi Českou Třebovou a Litomyšlí bylo jednoznačně přislíbeno, že vozidla budou jezdit výhradně po silnici prvních tříd," uvedl Pavel Jiráň, vedoucí odboru místního a silničního hospodářství Městského úřadu v Litomyšli.

Společnost Metrans ale tvrdí, že starostové problém zveličují. "Doprava kontejnerů z českotřebovského překladiště Metransu je zanedbatelná, nyní je to 70, do konce roku 100 aut denně. Jsou obce a města, kterými projede náklaďáků mnohem víc," uvedl ředitel Metrans Group Jiří Samek.

"Bylo prezentováno, že vozidel bude pět denně, tedy deset průjezdů. Městská policie jich napočítala ke stovce," oponuje Jiráň.

Policie zákaz vjezdu kamionů odmítla

Protože debata Litomyšle se soukromou firmou skončila ve slepé uličce, město se rozhodlo prosadit zákaz vjezdu kamionů delších než deset metrů na ohrožené cesty. V případě silnice třetí třídy vedoucí přes Semanín se to podařilo. Po silnici přes Němčice ovšem těžké vozy mohou jezdit dál. Policie v tom nevidí problém.

Argumentuje mimo jiné tím, že kamiony na silnici první třídy by mohly způsobit dopravní nehody u Třebovic na křižovatce silnice vedoucí z České Třebové a silnice I/14 Lanškroun - Svitavy.

"Lze předpokládat nárůst dopravních nehod na této křižovatce, a to včetně nehod s nejtěžšími následky," píše ve svém stanovisku odbor služby dopravní policie krajského ředitelství.

Naopak na silnici vedoucí přes Němčice podle policie kamiony zatím žádné nehody nezavinily.

"Dostali jsme těžkou ránu," komentoval stanovisko policie Vojtěch Stříteský.

Řidiči kamionů by podle starosty Němčic přitom raději jezdili delší trasou. "Pro samotné řidiče je výhodnější jet po širší, kvalitnější silnici, je to bezpečnější a pro ně jednodušší než se u nás potkávat s chodci. Je to jen otázka času, kdy krajnice někde povolí," uvedl Josef Racek.

Ředitel Metrans Group Jiří Samek upozorňuje, že samospráva by neměla hledat viníka v soukromé firmě.

"Za problémy nemůže Metrans, ale zanedbaná infrastruktura, tedy stát. Svůj podíl na tom má i Litomyšl, která se měla víc snažit, aby už byla hotová pětatřicítka. Opatovský převaděč problémy vyřeší, překladiště nebudeme rozšiřovat dřív, než bude obchvat hotový," uvedl.