Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trolejbusy, kanály i depozitář. Pardubice a Hradec si dělí euromiliardy

  11:08aktualizováno  11:08
Radní Pardubic a Hradce Králové se spojili při čerpání evropských dotací. A zatím jsou úspěšní. Jen letos má totiž do regionu z Bruselu přitéct 1,5 miliardy korun. Další stovky milionů pak v dalších letech. Za peníze se budou kupovat trolejbusy, opravovat muzea nebo vylepšovat základní školy.

Peníze z EU mají zamířit i na vylepšení pardubické trolejbusové dopravy. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Nejsou to tak viditelné stavby, jakou byla oprava třídy Míru či přestavba Tyršových sadů v Pardubicích. Přesto i další dávka peněz z Evropské unie na východě Čech hodně pomůže.

Z půldruhé miliardy korun, která dorazí ještě letos, se bude jen v Pardubicích stavět nový depozitář muzea za 80 milionů či nové trolejbusové tratě celkem za zhruba 65 milionů korun.

„Šéf pardubického dopravního podniku si stěžoval, že za posledních deset let se ve městě nepostavil ani metr nové trolejbusové tratě. Letos se to změní. Díky dotacím se ještě v roce 2017 dokončí více než čtyři kilometry nových tratí v okolí Foxconnu, v Trnové či u nádraží,“ uvedl Miroslav Janovský z pardubické radnice, který má čerpání dotací na povel.

Jen ve středu Výbor pro integrované územní investice (ITI), složený ze zástupců radních Pardubic a Hradce Králové, schválil projekty za 150 milionů korun. Je mezi nimi i třeba stavba nového depozitáře Východočeského muzea Pardubice.

„Bude stát zhruba 80 milionů korun a vznikne nedaleko hypermarketu Globus,“ upřesnil náměstek pardubického primátora Jan Řehounek. Za celé dotační období může aglomerace Hradce Králové a Pardubic, ve které žije zhruba 320 tisíc lidí, celkem získat více než 3,4 miliardy korun.

Podle manažera projektů Janovského by výsledná suma mohla být i o dost vyšší. „My jsme přesvědčeni, že to bude více. V tuto chvíli vyjednáváme s některými ministerstvy o navýšení alokace, například na opravu národních kulturních památek,“ řekl Janovský.

Jsou to praktické projekty, mají smysl

Je tak logické, že radnice musí mít připraveno hodně projektů, aby peníze dokázaly proinvestovat.

„Nechceme stavět jen pro dotace samotné. Vznikají tak věci, které jen zatěžují rozpočet měst a nic víc. Jsem proto rád, že jsme se shodli na praktických projektech, které mají smysl. Což jsou například prodloužené trasy trolejbusových linek v Pardubicích nebo oprava hradeckého muzea za 104 milionů,“ řekl primátor Hradce Králové Zdeněk Fink, který si zároveň pochvaloval, že na spolupráci obou měst není poznat hlavně z hokejových zápasů známá nevraživost.

Schválené projekty, které zaplatí Evropská unie (ITI Hradecko-pardubické aglomerace)

Přestupní terminál veřejné dopravy v Přelouči - 20,4 milionu Kč

Pořízení moderních trolejbusů do Pardubic - 38,7 milionu Kč

Depozitář pro Východočeské muzeum v Pardubicích - 80 milionů Kč

Prodloužení trolejbusové trati k Zámečku - 16,8 milionu Kč

Prodloužení trolejbusové trati v Trnové a Ohrazenicích - 34 milionů Kč

Multimodální uzel veřejné dopravy v Pardubicích - trakční trolejové vedení - 13,8 milionu Kč

„V tomto je rivalita mezi městy nulová. Spolupráce je bezva. Snažíme se o to, abychom peníze maximálně využili na smysluplné věci,“ dodal Fink s tím, že Hradec Králové například zvažuje zřízení interaktivního centra „Lidské tělo, dokonalý stroj“, které by nabídlo přírodovědné aktivity nejmenším dětem, ale i vysokoškolským studentům.

Obě města by pak ráda vylepšila i zázemí základních škol. Investovat se bude hlavně do polytechnických dílen. „Chceme budovat polytechnické dílny, a to ze dvou důvodů. Jednak je školy stejně potřebují modernizovat a pak také je potřeba podpořit technické vzdělání. Peníze půjdou celkem do 16 škol,“ uvedl náměstek Královéhradeckého primátora Jindřich Vedlich.

Ten také uvedl, že část peněz půjde na začátek dlouho odkládané výstavby cyklostezky Hradec Králové - Pardubice. „Začneme ještě letos úsekem v okolí Vysoké nad Labem. Stavba je připravená,“ dodal Vedlich.

Peníze ale nepůjdou jen do krajských měst. Například Přelouč má slíbeno přes 20 milionů korun na přestupní terminál veřejné dopravy. Investovat se třeba bude i do kanalizací vesnic v okolí Pardubic.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rybičky 48 na festivalu České hrady pod Kunětickou horou (24. 7. 2015).
Začínají „retrohrady“. Do akce jde Bílá, Olympic, Anna K i Müller

Tak trochu jiné České hrady vypuknou v pátek pod hradem Kunětická hora. Pořadatelé tentokrát vsadili na veterány české muziky. Divákům se tak představí Lucie...  celý článek

Michael Skalický má za úkol potápějící se Dynamo zachránit a dovést do...
V hokejovém klubu Dynamo se hodně zaspalo, tvrdí krizový manažer Skalický

Po zásahu v dostihovém spolku či Kulturním centru dostal Michael Skalický od radních Pardubic další úkol, a to dát po organizační i finanční stránce dohromady...  celý článek

Auto po střetu s vlakem u Letohradu.
Řidička vjela na koleje, vlak auto odhodil na louku

Na trati mezi Letohradem a Ústím nad Orlicí se dopoledne střetl osobní vlak s autem, narazil do zadní části vozu. Automobil skončil na louce, hasiči z něj ženu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.