Lidé musí hledat cestu, na které se co nejméně zašpiní a zamokří. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Kaluže a bahno na pardubické třídě Míru zůstanou až do začátku prázdnin

  • 0
Pokud bude deštivé jaro, mají se lidé v centru Pardubic na co těšit. Do konce června totiž na třídě Míru budou kaluže a bahno. Firma Syner, která za 120 milionů ulici opravuje, položí dlažbu až o prázdninách.

Každý větší déšť má na podobu a průchodnost opravované třídy citelný dopad. Na rozkopané ulici se vždy utvoří obrovské kaluže a lidem se na boty začne lepit bahno. Při pohledu na předpověď počasí a stavební plán firmy Syner je jasné, že obchodníci i majitelé bytů v centru města se musí obrnit trpělivostí.

Oprava třídy Míru

2002 - Město vypsalo soutěž na přestavbu třídy Míru. Vyhrál ji architekt Jaromír Walter.

2006 - Zastupitelé odhlasovali, že vznikne pěší zóna bez dopravy.

2007 - V petici 18 tisíc lidí uvedlo, že chtějí čistou pěší zónu bez jakékoliv dopravy.

2010 - Radní se poprvé pokusili revidovat rozhodnutí o pěší zóně.

2011 - Zastupitelé už potřetí schválili čistou pěší zónu.

2012 - Primátorka Fraňková dosáhla svého, zastupitelé trolejbusy v ulici částečně nechali.

2013 - Město získalo povolení stavět, vybralo firmu Syner.

2014 - Stavba oficiálně začala na začátku března. Hotovo má být na konci února 2015. Stavba vyjde zhruba na 120 milionů korun.

Dlažba se na třídě neobjeví dříve než o prázdninách. "Nový povrch komunikací budeme pokládat v dílčích úsecích od konce června," uvedl tiskový mluvčí liberecké stavební společnosti Ondřej Paclt.

Dle očekávání stavba odrazuje lidi, aby tudy vůbec chodili. I proto se radnice rozhodla dát obchodníkům výrazné slevy na nájmu. "Čekám, že nám sníží nájem, platím desítky tisíc měsíčně. Očekávám, že přijdu o 50 procent tržeb. Ten rok provoz ovlivní, pak si myslím, že to bude lepší," řekl kavárník Josef Homolka a není zdaleka jediný, který má z dlouho rozkopané ulice velké obavy.

Politici obchodníkům alespoň částečně vyšli vstříc a nájmy snížili. Město se také snaží, aby se do obchodů a restaurací lidé přece jen nějak dostali. "Stavební firma zajistila vstupy do objektů," říká náměstek primátorky Jindřich Tauber s tím, že zákazníků na třídě Míru výrazně ubylo.

Chodci na ulici zbytečně riskují

Občas je v ulici vidět i konflikt mezi dělníky a lidmi, kteří se po ní pohybují. Často totiž chodci či cyklisté nerespektují značky a riskují zranění.

"Je pravda, že občas chodci sami sebe vystavují zbytečnému riziku tím, že nerespektují ohraničené prostory a pohybují se mezi nákladní dopravou a mechanizací," uvedl Paclt a přiznává, že firma musela řešit i spory s obchodníky a obyvateli ulice.

"Je nabíledni, že každá stavba způsobuje dočasná omezení i pro majitele dotčených obchodů a nemovitostí. Jak sami zástupci investora uváděli, na třídu Míru se třicet let nesáhlo a jednou se oprava zkrátka udělat musí," podotkl Paclt.

Na druhou stranu všechny zúčastněné může těšit, že zatím jdou opravy podle plánu. Zdá se tak, že by třída Míru mohla být hotová v původním termínu do konce února 2015.

"Plán celé stavby běží v souladu s předpokladem a v tuto chvíli nic nenasvědčuje prodloužení termínu dokončení díla. Práce odvedené v uplynulých dvou měsících probíhají dle předpokladu, vážnější potíže jsme dosud nezaznamenali," uvedl Paclt.

Jeho slova potvrzuje i náměstek Tauber a odmítá názory lidí, kteří píšou na radnici, že se na třídě Míru pracuje příliš pomalu.

"Takové názory samozřejmě zaznívají. Ovšem ačkoliv se to někomu nemusí zdát, firma postupuje podle plánu a všechny termíny plní. Už jsme měli nějaké debaty o vícepracích, ale domluvili jsme se. Zatím nic doplácet nebudeme," dodal Jindřich Tauber.

Sami stavitelé přiznávají, že největší potíže mají s výměnou inženýrských sítí, které jsou i několik desítek let staré.