Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jistě, pane ministře, řekli silničáři. Ale obchvatem Chrudimi nehnuli

  9:45aktualizováno  9:45
Práce na obchvatu Chrudimi stále stojí. Ministr dopravy Vít Bárta tam přitom v polovině září osobně slíbil, že dá na stavbu peníze, aby zachránila od kolon věčně ucpané město. Začít se musí archeologickým průzkumem, jenže letos už se na staveništi nekopne.

Vít Bárta (vlevo) slíbil šéfovi pardubického ředitelství silnic peníze na obchvat Chrudimi, ale zatím se nic nepohnulo. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Politici v Chrudimi se bojí, aby příprava stavby obchvatu nedopadla jako tolikrát předtím. Totiž že po dobrých zprávách přijde studená sprcha.

Třeba sociální demokraté dál sbírají podpisy pod peticí za stavbu obchvatu. "Jsou to jen slova a sliby," míní zastupitel ČSSD Jaroslav Trávníček.

"Je pravda, že situace na frontě se mění každý měsíc. Jsem ale mírný optimista," řekl starosta města Jan Čechlovský. "Samozřejmě z odložení průzkumu radost nemám. Naším úkolem je nedovolit, aby se začátek stavby opět oddálil," dodal.

Muzeum bez peněz vykopávky hledat nezačne

Ředitelství silnic a dálnic stále s Regionálním muzeem v Chrudimi nepodepsalo smlouvu za šest milionů korun.

PŘEKÁŽKY OBCHVATU

Archeologický průzkum
Měl začít už letos, ale zřejmě se odloží na jaro. Může trvat až rok. Muzeum a Ředitelství silnic a dálnic chtějí archeology poslat nejdříve na místa, která se budou stavět delší dobu. Na budoucí křižovatky či pod budoucí mostní konstrukce.

Vykoupení pozemků
Ředitelství silnic a dálnic vykoupilo zhruba 95 procent pozemků na trase budoucího obchvatu. "Nemáme tam žádného majitele, který by odmítal prodat pozemky, u řady jsme ale nedohledali jejich bydliště," uvedl Bohumil Vebr.

Peníze
Stát zatím nemá peníze na pokračování obchvatu od Kauflandu, kde by měla vyústit silnice od Medlešic v roce 2013, za Slatiňany. Bez něj se bude Chrudim dál topit v automobilové dopravě.

"Novým generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic byl zastaven podpis všech smluv. Stáhl si je k sobě. Předpokládám, že to je na krátký čas a stavbu obchvatu to určitě nezpozdí," uvedl Bohumil Vebr, ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic.

Regionální muzeum přitom už má vybranou i průzkumnickou firmu. "Nyní bohužel nemohu zadat práci firmě, když nevím, zda na to budeme mít prostředky. Čekám na vyjádření Ředitelství silnic a dálnic," řekla ředitelka muzea Milena Burdychová.

"Myslím, že průzkum se mohl udělat už dříve. Nebyl a není žádný důvod s tím otálet," dodala.

Silničář Vebr jí ale oponuje. Archeologický průzkum má trvat přibližně deset měsíců. "Peníze na obchvat jsou, ale až na rok 2012. Pokud začne archeologický průzkum na jaře příštího roku, nevidím problém," řekl Vebr.

Povolit, zastavit, povolit, stát

Příběh chrudimského obchvatu je plný zápletek. Ministerstvo dopravy po květnových volbách nejdříve zastavilo jeho přípravu. Firmy Eurovia, PSVS a MSilnice, které vyhrály tendr, pak ale slevily 272 milionů korun, a Bárta stavbu povolil.

První část obchvatu Chrudimi má být dokončena v roce 2013. Peníze na jeho dostavbu až za Slatiňany přitom Bárta neslíbil. Přitom i chrudimští politici z jeho strany, Věcí veřejných, připomínají, že bez dokončení druhé části obchvat Chrudimi moc nepomůže.

Naopak by auta a kamiony ucpaly silnici kolem nemocnice a zkomplikovaly jízdu nemocným i sanitkám.

Chrudim trpí provozem na silnici I/37, kudy se jezdí od Pardubic na Vysočinu.





Hlavní zprávy

Bazarový výprodej dětských kol a odrážedel
Bazarový výprodej dětských kol a odrážedel

Nepropásněte šanci a pořiďte vašemu dítěti kvalitní kolo za zlomek ceny.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.