Také v Anenském podjezdu by měl po stavbě obchvatu klesnout hustý provoz.

Také v Anenském podjezdu by měl po stavbě obchvatu klesnout hustý provoz. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Jihovýchodní obchvat Pardubic není priorita, konkuruje mu propojka

  • 25
Dopravní situace v Pardubicích je zlá, město nutně potřebuje obchvaty. Tyto věty slyší lidé před každými volbami od všech politiků už dobrých dvacet let. Jenže nic se neděje a hned tak ani nebude. Ředitelství silnic a dálnic opět oddálilo stavbu jihovýchodního obchvatu z Dražkovic k Černé za Bory.

Před deseti lety se zdálo, že stavba jihovýchodního obchvatu Pardubic, který by vedl auta ze směru od Chrudimi na Holice, je na spadnutí. „Očekáváme, že obchvat ulehčí dopravě v centru města, kde už je situace na hranici únosnosti,“ uvedl tehdy primátor Pardubic Jaroslav Deml.

K optimismu ho povzbudily informace z Ředitelství silnic a dálnic, které říkaly, že stavba má první povolení a začaly výkupy pozemků.

„S výkupem potřebných pozemků právě začínáme. Poprvé na něj máme od státu peníze. Zatím o žádných větších problémech nevíme, ale potíže se mohou objevit vždy,“ uvedl ředitel pardubického Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.

Ve svém odhadu se nemýlil. Ačkoliv podle tehdejších odhadů měl být obchvat dlouhý 3 100 metrů za půl miliardy korun hotový v roce 2011, stále se nekoplo ani do země. Momentálně ředitelství ŘSD počítá s tím, že by se začalo stavět v roce 2025. Ale ani toto datum nelze brát úplně vážně.

„Momentálně nepatří jihovýchodní obchvat Pardubic mezi naše priority,“ říká jasně Vebr a jeho slova lze přeložit tak, že žádný podobný obchvat Pardubic nejspíš nikdy ani nevznikne. V prosinci minulého roku silničáři zadali zpracování technicko-ekonomické studie. Na základě jejího výsledku poté rozhodnou o pokračování příprav stavby.

„Je možné, že se ukáže, že silnice v kategorii první třídy není třeba,“ dodal Vebr.

Stavba propojky usnadní opravu nadjezdu u nemocnice

Co může za tak zásadní změnu uvažování silničářů? Stavba propojky z Višňovky do Pardubiček, kterou připravuje město. Radní dlouho jednali s armádou o převedení potřebných pozemků, ale nyní je už mají, a tak se mohou posunout v projektu dál.

Podle primátora Martina Charváta jsou minimálně dva dobré důvody ke stavbě nové silnice přes území zvané Červeňák. Za prvé by spojka ulevila dopravě v centru a za druhé by se díky vzniku alternativní trasy mohl začít opravovat nadjezd u nemocnice, který rychle dosluhuje.

„Nadjezd je ve špatném technickém stavu a bude se muset co nejdříve opravit. Bez alternativní trasy to však není možné už jen kvůli tomu, že by měly sanitky problém s cestou do nemocnice,“ uvedl primátor Martin Charvát.

Navíc další bonus pro stavbu propojky dává právě přístup ŘSD ke stavbě obchvatu. „Po debatách s vedením Ředitelství silnic a dálnic je jasné, že se obchvat určitě nezačne stavět do roku 2020, spíše pak do roku 2023. Stavba nemá žádná povolení ani tzv. řádek v rozpočtu,“ oznámila náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Vzniknout mohou obě silnice

Podle Vebra se nakonec může přihodit, že někdy v daleké budoucnosti by mohly stát obě silnice, které by dělilo jen pár stovek metrů. Ale i na to jsou úřady připravené.

„Pokud by k tomu skutečně došlo, tak by město ze spojky mělo udělat jen cestu pro pěší a cyklostezku,“ dodal ředitel Vebr.

Plánované změny územního plánu Pardubic dle Vebra nepočítaly s trasou obchvatu v původní stopě, v níž ho připravovali silničáři. To by se mělo změnit. Zatím tak silničáři upravili podobu dvou křižovatek.

,