Před deseti lety se zdálo, že stavba jihovýchodního obchvatu Pardubic, který by vedl auta ze směru od Chrudimi na Holice, je na spadnutí. „Očekáváme, že obchvat ulehčí dopravě v centru města, kde už je situace na hranici únosnosti,“ uvedl tehdy primátor Pardubic Jaroslav Deml.
K optimismu ho povzbudily informace z Ředitelství silnic a dálnic, které říkaly, že stavba má první povolení a začaly výkupy pozemků.
„S výkupem potřebných pozemků právě začínáme. Poprvé na něj máme od státu peníze. Zatím o žádných větších problémech nevíme, ale potíže se mohou objevit vždy,“ uvedl ředitel pardubického Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.
Ve svém odhadu se nemýlil. Ačkoliv podle tehdejších odhadů měl být obchvat dlouhý 3 100 metrů za půl miliardy korun hotový v roce 2011, stále se nekoplo ani do země. Momentálně ředitelství ŘSD počítá s tím, že by se začalo stavět v roce 2025. Ale ani toto datum nelze brát úplně vážně.
„Momentálně nepatří jihovýchodní obchvat Pardubic mezi naše priority,“ říká jasně Vebr a jeho slova lze přeložit tak, že žádný podobný obchvat Pardubic nejspíš nikdy ani nevznikne. V prosinci minulého roku silničáři zadali zpracování technicko-ekonomické studie. Na základě jejího výsledku poté rozhodnou o pokračování příprav stavby.
„Je možné, že se ukáže, že silnice v kategorii první třídy není třeba,“ dodal Vebr.
Stavba propojky usnadní opravu nadjezdu u nemocnice
Co může za tak zásadní změnu uvažování silničářů? Stavba propojky z Višňovky do Pardubiček, kterou připravuje město. Radní dlouho jednali s armádou o převedení potřebných pozemků, ale nyní je už mají, a tak se mohou posunout v projektu dál.
Podle primátora Martina Charváta jsou minimálně dva dobré důvody ke stavbě nové silnice přes území zvané Červeňák. Za prvé by spojka ulevila dopravě v centru a za druhé by se díky vzniku alternativní trasy mohl začít opravovat nadjezd u nemocnice, který rychle dosluhuje.
„Nadjezd je ve špatném technickém stavu a bude se muset co nejdříve opravit. Bez alternativní trasy to však není možné už jen kvůli tomu, že by měly sanitky problém s cestou do nemocnice,“ uvedl primátor Martin Charvát.
Navíc další bonus pro stavbu propojky dává právě přístup ŘSD ke stavbě obchvatu. „Po debatách s vedením Ředitelství silnic a dálnic je jasné, že se obchvat určitě nezačne stavět do roku 2020, spíše pak do roku 2023. Stavba nemá žádná povolení ani tzv. řádek v rozpočtu,“ oznámila náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.
Vzniknout mohou obě silnice
Podle Vebra se nakonec může přihodit, že někdy v daleké budoucnosti by mohly stát obě silnice, které by dělilo jen pár stovek metrů. Ale i na to jsou úřady připravené.
„Pokud by k tomu skutečně došlo, tak by město ze spojky mělo udělat jen cestu pro pěší a cyklostezku,“ dodal ředitel Vebr.
Plánované změny územního plánu Pardubic dle Vebra nepočítaly s trasou obchvatu v původní stopě, v níž ho připravovali silničáři. To by se mělo změnit. Zatím tak silničáři upravili podobu dvou křižovatek.