Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaké má autobus zpoždění? Nový systém ohlídá i přestupy na vlak

  16:25aktualizováno  16:25
Lidé, kteří cestují autobusy, budou mít možnost přesně zjistit, za jak dlouho přijede jejich spoj. Nové tabule ukážou, kdy autobus skutečně dorazí. Novinka má navíc přispět k tomu, aby na sebe navazovaly autobusové a vlakové spoje
Díky novým tabulím by měly odpadnout některé trable cestujících. Ilustrační foto

Díky novým tabulím by měly odpadnout některé trable cestujících. Ilustrační foto | foto:  Petr Topič, MAFRA

Autobus už odjel, nebo má zpoždění? Cestování autobusem v Pardubickém kraji je teď pro mnohé sázka do loterie. Opravy na silnicích a všudypřítomné zácpy zpozdí autobusové spoje mnohdy o desítky minut a cestující nemají šanci dozvědět se, jak velké zpoždění jejich spoj nabral.

Zatímco u vlaků se už dlouho dá na internetu přesně zjistit jejich poloha i případné zpoždění, u autobusů lidé doteď často tápali.

Své o tom vědí někteří cestující. „Vůbec jsem netušila, jestli mi autobus ujel, nebo má tak velké zpoždění. Asi po půlhodině jsem se s ostatními čekajícími spoje dočkala,“ uvedla Lucie Hejtmánková, která jezdí autobusem za svými rodiči na Moravu.

Nyní má vše změnit nový systém. Společnost Oredo vlastněná napůl Pardubickým a Královéhradeckým krajem od srpna testuje nové pracoviště dispečinku, který dohlíží nad všemi autobusovými a vlakovými spoji v obou krajích.

Aktuální polohu jednotlivých spojů díky tomu uvidí cestující na zcela nových elektronických tabulích umístěných na nástupištích, které budou v plném provozu od září.

Automatizovaný systém, který vyšel oba kraje na 50 milionů korun, bude nyní informovat o nástupišti, zpoždění, popřípadě náskoku daného spoje.

Nově budou mít dva dispečeři pro oba kraje pod dohledem všech asi 300 autobusových spojů a osobní vlaky.

„Přes souřadnice zastávek se vyhodnocuje aktuální pozice autobusů. Systém propočítává jízdní rychlost a cestovní rychlost autobusů, takže moc dobře vidíme, jestli řidič projel dvě zastávky rychleji, než měl, nebo jeden naopak krokem,“ řekl o systému jednatel společnosti Oredo Jiří Pálka.

Dispečeři mají navíc přehled o aktuální dopravní situaci na silnicích a ihned mohou zareagovat na případnou dopravní nehodu. „Řidiče autobusu mohou upozornit a včas ho odklonit. Řidiči přípojných linek dostávají ihned na strojek informaci, aby čekali na konkrétní linku. Na tabulích automaticky naskakují zpoždění,“ uvedl Pálka.

Spoje lépe provážeme

Nový systém by navíc měl odstranit současnou situaci, kdy lidé z autobusu se jen dívají na odjíždějící spoj, kterým chtěli pokračovat.

„Slibujeme si od toho, že dispečink nám pomůže lépe provázat autobusy na páteřní spoje vlaků, které jsou v poslední době kvůli opravám na koridoru a zpožděním těžce nespolehlivé. Vlaky nebudou čekat na autobusy, ale autobusy budou čekat na vlaky,“ řekl jednatel.

Cedule jsou už po kraji instalované. Dvě jsou například na vlakovém i autobusovém nádraží v Ústí nad Orlicí, v Březové nad Svitavou, dále ve Svitavách, Chrudimi, Hlinsku, Žamberku, Letohradě, Králíkách, Chocni nebo Přelouči.

Bez této služby však zůstanou zatím cestující v Pardubicích. „Tam se o tom ani neuvažovalo, protože se mluví o stavbě přednádraží. Každopádně by tam tabule zdůvodnitelné na chvíli byly, ale podle evropského projektu musí kvůli udržitelnosti zůstat na jednom místě pět let,“ sdělil Pálka.

Lidé v Pardubicích a na ostatních zastávkách, kde tabule nejsou, však nepřijdou zkrátka. Bude jim stačit chytrý mobil se čtečkou QR kódů. Na všech asi 8,5 tisíc zastávek je vylepován kód, pomocí něhož si můžou stejnou tabuli zobrazit v mobilu.

„Po Pardubickém kraji máme označníky z 90 procent olepené. Cestující uvidí konkrétní spoj, který míří k zastávce. Jeho polohu a kolik minut má zpoždění,“ dodal Pálka. Vyzkoušet si novinku půjde jenom ve spojení s internetem v mobilu.





Hlavní zprávy

Česká spořitelna, a.s.
Trainee - Relationship manager - Pardubice

Česká spořitelna, a.s.
Pardubický kraj
nabízený plat: 25 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.