Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Knipl, kokpit, vztlak. Hrdinové další Sodomkovy knihy staví letoun

  8:05aktualizováno  8:05
K úspěšným českým autorům patří v současné době spisovatel a ilustrátor Martin Sodomka ze Svitav. Přitom si vydává své knížky sám. Na knižní trh loni pronikl s titulem Jak si postavit auto, nyní se dobře prodává jeho druhá kniha Jak si postavit letadlo.

Kolorované tužkokresby Martina Sodomky mají u dětí úspěch, ať už pomáhá s jejich pomocí pochopit konstrukci auta či letadla. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Jeho knihy se zvířecími hrdiny jako jsou krysák, vrabčák či žabák  jsou plné technických pojmů a kreseb. Přesto upoutají.

"Byl jsem jako host zlínského festivalu a slyšel přednes své knížky pro padesát dětí, k četbě se promítaly obrázky. Herec ji přečetl celou a děti ji fakticky hltaly. Je trochu jako komiks, děti vidí situaci před sebou, což mně jako autorovi textu šetří čas, když nemusím všechno popisovat," řekl Martin Sodomka.

Jak velký úspěch měla vaše první kniha? Velice dobrý, jízda s touto knížkou dále pokračuje, protože s mojí druhou knížkou se začala více prodávat i první. Tu jsem nejdříve vydal v nákladu dva a půl tisíce výtisků, pak jsem udělal dotisk čtyři a půl tisíce, nyní chystám dotisk tři tisíce kusů. Počáteční náklad knížky Jak si postavit letadlo je čtyři a půl tisíce výtisků a prodává se výborně. U distributora Kosmas patří mezi hity září, boduje v první desítce bestsellerů například za Infernem Dana Browna či Padesáti odstíny šedi.

Počítal jste s takovým úspěchem? Netušil jsem, že to bude takový úspěch, i když na to, že jsem si knihu vydal sám, jsem zvolil docela dost vysoký náklad. Ale věřil jsem své knížce, vsadil jsem si na ni. O čemž svědčí i výše prvního nákladu.

Říká se, že napsat druhou knížku je mnohem těžší než první. Platí to i ve vašem případě? První se mi dělala lehčeji, protože auto jsem renovoval a znal jsem ho do posledního šroubku. Letadlo jsem nestavěl, i když jsem ho poznal jako letecký modelář. V tomto případě je moje konstrukce třímístného letounu pro mé tři hrdiny kombinací dřevěného letounu z první světové války s designem padesátých let. Všechno v něm musí fungovat, každé lanko, fyzikální principy, proporce, těžiště, něco jsem musel konzultovat s odborníky z nedalekého letiště. Dalo to opravdu strašně práce, zabralo to snad trojnásobek času oproti knížce první.

Co bylo vůbec nejtěžší? Aby to bylo technicky všechno v pořádku a nebyl to nějaký blábol.

Vyzkouším si vás. Jak mně jednoduše vysvětlíte, že se těžké letadlo udrží ve vzduchu? Vztlaku se věnuji na stránce 10, myslím, že je vysvětlený srozumitelně. Ale vysvětlit třeba těžiště by bylo příliš složité, proto jsem se omezil jen na základní principy. A vztlak mezi ně patří. Asi nejtěžší princip z celé knížky se týká navigačního trojúhelníku na straně 52. Je to sice na hraně dětské knížky, ale cítil jsem, že tam musí být.

Martin Sodomka

Věk 45 let. Majitel grafického studia ve Svitavách se specializací na knižní obálky. Především se najdou na titulech Computer Press, největšího nakladatelství odborné literatury v Česku. Napsal a nakreslil úspěšné knihy Jak si postavit auto a Jak si postavit letadlo. Druhá kniha vyšla v srpnu, její oficiální křest se uskuteční v pátek v 15 hodin v prodejně knihkupectví Kosmas v pražské Galerii Butovice.

Jak malé děti může kniha zajímat? Tato je určena pro děti od šesti let. V první bylo napsáno od sedmi let, ale paradoxně jsem to snížil, protože ke mně přicházely reakce od rodičů, že o knížku mají zájem i děti třeba čtyřleté. Knížka má víc rovin. Jednak technický popis, jednak příběh, který je pro děti velice srozumitelný. Není to pohádka - kdyby v ní byli místo krys a žabáků kluci, tak je to skoro reálný příběh.

Která kniha ve vašem dětství podle vás ideálně spojila svět techniky s beletrií? Například knížka F. A. Elstnera Motorové opojení, ta se mi moc líbila. Anebo jsem měl rád Autopohádky. Ale jinak jsou mými vzory Foglar nebo Rowlingová a Tolkien. Všichni tito autoři jsou v mých knížkách v rámci mých soukromých vtípků zakódovaní.

Proč jste zkusil hned napoprvé vydat knihu vlastním nákladem?Jako grafik a autor spousty obálek knih jsem zvyklý poslouchat zákazníky, jsem jejich služebník. A vydávat vlastní knihy má tu výhodu, že mi do toho nikdo nemluví. Mám v nich více kontroverzních věcí, například zataženou barevnost, knížka není křiklavá. A to by marketingoví odborníci ve vydavatelstvích neschválili. Nechtěl jsem se dohadovat ani o kombinaci beletrie a odborné knížky, což je také nezvyklé, protože na to nemají většinou přihrádku. Chtěl jsem mít vliv na kvalitu papíru a tisku. Výhodou je samozřejmě větší zisk, pokud knihu prodám. Nevýhodou, že když člověk nese celé břemeno výdajů sám, jde do rizika.

Vaše MS Studio upozorňuje už na obálce na Edici technických pohádek. Jak bude znít další titul této řady, neboli do jaké stavby se po autu a letadlu pouštíte? Už pracuji na motorce. Tři mám ve své garáži, takže to bude po technické stránce maličkost. Zato příběh bude akčnější. A pak hodlám napsat, jak postavit dům. Už jsem jeden postavil, zkušenosti s tím mám. Výhledově plánuji také knížku o tom, jak postavit železnici, ale to již bude s jinými bytostmi, protože se přenesu do první poloviny devatenáctého století. A pak postavím loď a tím skončím. S raketou ani ponorkou nepočítám.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pardubická univerzita investuje do rekonstrukce kolejí.
Nové koleje i silnější wi-fi. Univerzita nabídne studentům větší pohodlí

Kovové palandy, společné koupelny a pokoje klidně i po čtyřech studentech. Obrázek klasických vysokoškolských kolejí před deseti lety. Ubytování na kolejích...  celý článek

K úpravě terénu použili stavbaři hlínu i štěrk.
Estakáda přes Labe a záplavové území pro D35 získala klíčové povolení

Dálnice D35 se opět přiblížila tomu, že se skutečně začne stavět. Po letech příprav silničáři získali zásadní dokument, aby mohli zahájit budování nejdelšího...  celý článek

Nové otočné kamery budou v Hlinsku i na Poděbradově náměstí.
Na Hlinecku bylo dříve práce málo, najednou je jí zase až moc

Nezaměstnaných je v Pardubickém kraji nejméně na Hlinecku. Tamním podnikům se daří, obyvatelé také cestují za prací víc než v minulosti.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.