VIDEO: Kraj natrvalo odmítá kamiony na I/43, stát je může vyhnat jen na čas

  • 18
Ministerstvo dopravy připouští, že kvůli havarijnímu stavu mostu v Černé Hoře na Blanensku lze přechodně uzavřít pro kamiony přetíženou silnici I/43. Vedení Pardubického kraje ale chce, aby zákaz platil dlouhodobě. Ocenily by to i obce ležící na hlavním tahu na Brno.

Jihomoravský kraj žádá, aby tranzitní doprava už nevedla po silnici I/43, ale přes Olomouc a Mohelnici. To by se líbilo i Pardubickému kraji i lidem v obcích ležících na úzké a nebezpečné silnici vedoucí na Brno. Například v Březové nad Svitavou, která leží na území Pardubického kraje.

„To, co zažívá Černá Hora, my zažíváme dennodenně. Pro mě byly proto nářky Černé Hory trochu úsměvné. Samozřejmě tam nejsou na takový provoz zvyklí, byl to pro ně šok. Březovou projíždí kolem 12 až 15 tisíc aut,“ řekl starosta Březové nad Svitavou Karel Adámek.

Krajský úřad Jihomoravského kraje poslal na Ministerstvo dopravy žádost ohledně možnosti vést objízdnou trasu pro tranzitní kamionovou dopravu přes Olomouc a Mohelnici. Odpověď z ministerstva kraji zatím nedorazila.

„S dočasnou objízdnou trasou I/43 v relaci Brno – Svitavy přes Olomouc a Mohelnici by věcně neměl být problém po dobu, kdy most na obchvatu Černé Hory je neúnosný pro těžkou nákladní dopravu,“ uvedl však pro MF DNES mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

S dočasnou úlevou pro obyvatele zatěžovaných obcí se však nechce spokojit hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Žádá trvalý odklon kamionové dopravy přes Olomouc.

„Jsme připraveni jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic nikoli o dočasném, ale o dlouhodobém omezení kamionové nákladní dopravy v úseku Svitavy – Brno a předpokládám, že se na tom shodneme i s Jihomoravským krajem. Budeme chtít být v této věci aktivní,“ prohlásil Netolický.

Po odklonění dopravy by si obce oddechly

„Pokud by tomu tak mělo být, tak si myslím, že obcím na této trase by se velmi oddechlo,“ uvedl starosta Rozhraní Stanislav Bárta. A říká, že když před obcí ve směru od Svitav nedávno zpevňovali dělníci padající svah pod silnicí, při páteční špičce se středem obce tvořily i dva kilometry dlouhé kolony.

„Protože 80 procent řidičů má dnes navigaci, začali nám to objíždět přes vesnici po úzké cyklostezce do Moravské Chrastové,“ řekl starosta Bárta.

Pro je i Březová. „Určitě by nám odklonění kamionové dopravy nevadilo, protože provoz je hlavně před víkendem enormní,“ uvedl starosta Březové nad Svitavou Karel Adámek.

Nápad vést objízdnou trasu většinou po širokých dálnicích má však háček. Podle ministerstva dopravy není možné omezit nákladní dopravu na silnici I. třídy trvale.

„Silnice I. třídy jsou ze zákona určeny právě pro dálkovou a mezistátní dopravu,“ okomentoval nápad hejtmana Zdeněk Neusar.

Podle profesionálních řidičů má nápad dvě strany mince. Proti mluví hlavně sedmdesátikilometrová zajížďka.

„Je pravda, že situace pro řidiče i pro lidi je na této silnici šílená, a Černou Horu chápu. Je to snad jedna z nejhorších silnic první třídy v Evropě. Objízdná trasa na Mohelnici je krásná věc, ale nesmíme zapomínat na kopec ‚Mohelničák‘, o jehož stavu v zimě by mohli mnozí šoféři vyprávět. Navíc pokud trasu na Brno protáhneme přes vzdálenější Mohelnici a Olomouc, zase přetížíme už tak přetíženou dálnici D1,“ řekl profesionální řidič Libor Zelinka ze Svitav.

Podle něj bude výhodnější dát most dohromady, ulehčit Černé Hoře a začít urychleně řešit dálnici D43.

Pokud budou úředníci s objízdnou trasou souhlasit, začne krajský úřad v Brně pracovat na potřebné dokumentaci a žádostech o vydání povolení od Pardubického, Olomouckého kraje včetně měst a obcí na objízdné trase. Zatím k tomu nedošlo.

„Odbor dopravy Pardubického kraje v úseku státní správy zatím ještě nedostal žádný podnět k vyjádření v této otázce od Jihomoravského kraje nebo obce Černá Hora,“ uvedl mluvčí krajského úřadu v Pardubicích Dominik Barták.

Desetitisícům aut čelí na mezinárodním tahu kromě Svitav i další obce dál na jih zejména proto, že stavba dálnice D 43 se neustále odkládá.