Už několik let platí, že z Pardubic do Prahy se člověk dostane rychleji a pohodlněji vlakem než autem. Výhoda se násobí, pokud pasažér cestuje ve špičce a potřebuje až do centra metropole. Za prohru jinak slušného svezení po dálnici D11 může výstavba koridoru, díky němuž jedou vlaky do Prahy zhruba hodinu.
Dvoukolejná trať Pardubice HradecUž příští rok by se měla stavět druhá kolej mezi Opatovicemi a Stéblovou. Správa železniční dopravní cesty už na stavbu vyčlenila první peníze, 250 milionů korun. Výstavba kompletní dvoukolejky mezi krajskými městy by měla být hotová zhruba do čtyř let a vyjde na 1,4 miliardy. Hlavní výhodou bude, že vlaky budou moci jezdit každých dvacet minut a cesta rychlíků bude trvat jen zhruba jedenáct minut. |
Něco podobného se nyní chystá na trase Pardubice - Hradec Králové. I tu bude možné už příští rok projet kompletně po čtyřproudové silnici. Ovšem i tady dostanou auta těžkou konkurenci.
Stát se chystá vybudovat dvoukolejku, díky které budou vlaky mezi krajskými městy jezdit každých dvacet minut a rychlíky zvládnou trasu za pouhých 11 minut.
"Začneme pracovat na zkapacitnění tratě na spojnici mezi Hradcem Králové, Pardubicemi a později dále na Chrudim. První část Stéblová - Opatovice by se měla začít stavět už v příštím roce," řekl ministr dopravy Pavel Dobeš.
Budou se stavět i nástupiště a přejezdy
Dobeš o chystané velké stavbě, která by celkem měla spolykat 1,4 miliardy korun, jednal už i se starostou obce Opatovice nad Labem Pavlem Kohoutem. Projekt totiž zdaleka nemyslí jen na samotné koleje, ale promění i jejich okolí.
"Předmětem stavby bude také výstavba nového zabezpečovacího zařízení a vybudování nových nástupišť, například v železniční stanici Opatovice nad Labem. Vlaky by po ukončené první etapě modernizace měly jezdit v taktu 15 až 20 minut," doplnil ministr Pavel Dobeš.
Podle generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy Správa železniční dopravní cesty už na stavbu vyčlenila první peníze. Jedná se o 250 milionů korun, které budou prostavěny právě mezi Opatovicemi a Stéblovou, tedy stanicemi, kde na sebe vlaky momentálně musí čekat.
"Trať je schválena v investičním plánu SŽDC. Myslím si, že pokud se začne podle plánu, měla by být dvojkolejnost na trase Pardubice - Hradec Králové hotová do tří let," uvedl pro agenturu ČTK Petr Žaluda, který věří tomu, že po dokončení stavby bude cesta vlakem z Pardubic do Hradce rychlejší než vozem.
Po moderní trati by totiž vlaky měly jezdit vyšší rychlostí než dosud. "Jsem přesvědčen o tom, že když vlaky budou jezdit takto krátkou dobu, lidé přestanou jezdit auty nebo autobusy, a vlaky budou zaplněny," dodal Žaluda.
Konečně se zrychlí průjezd Ústím nad Orlicí
Ovšem Dobeš dovezl do Pardubic i několik dalších příznivých "železničních zpráv". Jednou z nich je, že stát konečně připravil úpravu průjezdu stanicí Ústí nad Orlicí. Ten momentálně brzdí vlaky na koridoru Praha - Ostrava.
"Je připravena investice, která řeší průjezd uzlem Ústí nad Orlicí. Tady jsme už ve stadiu vyhlášeného výběrového řízení na zhotovitele stavby," dodal ministr Dobeš, který také slíbil, že by se v Pardubicích měl konečně stavět nadchod nebo podchod, kterým se lidé dostanou ze sídliště Dukla na nádraží.