Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hluk deptá dvanáct tisíc lidí v Pardubickém kraji. Nikdo jim nepomůže

  9:02aktualizováno  9:02
Tisíce lidí v kraji žijí v místech, kde hluk překračuje hygienické normy. Nejhůře jsou na tom obyvatelé domů v rušných městských ulicích.

Na ulici Jana Palacha v Pardubicích lidé kvůli dopravě trpí hlukem | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Hluk z dopravy obtěžuje a způsobuje lidem zdravotní potíže, které si někdy ani zplna neuvědomují.

"Hluk už ve výši 60 až 65 decibelů má vliv na výskyt infarktů myokardu. A to už je nemoc, na kterou se umírá. Vztah hluku k výskytu kardiovaskulárních onemocnění je prokázaný. Ale hluk také zhoršuje psychickou pohodu, narušený spánek má své dopady na potřebu obnovování fyziologických funkcí," řekl hygienik Bohumil Havel

Lidé, kteří žijí na rušných ulicích, jeho slova potvrzují. "Slyším jen houkání a brzdění, z toho hluku se neustále probouzím a nespím," říká například obyvatel pardubické ulice Jana Palacha Jan Harang.

"Z toho strašného rachotu se mi dělá špatně, jsem z toho úplně vedle a tak zvláštně neklidná," řekla Zdeňka Baranová, která bydlí na Dubině, ale pravidelně chodí na návštěvy do domu na rohu ulic Palachova a Teplého, tedy v místě jednoho z dopravních uzlů Pardubic.

A v kraji trpí hlukem, který překračuje povolené normy, tisíce lidí. 5 702 jich bydlí v místě, kde přes den přesahuje 70 decibelů. Přes dvanáct tisíc lidí žijí v místě, kde je neustálý hluk ve dne v noci vyšší než 60 decibelů.

"V Pardubicích jsou největší problémy v okolí nejzatíženějších komunikacích, jako jsou Dašická, Na Drážce, Jana Palacha a Teplého," uvedl náměstek primátora Michal Koláček.

Hlučnost stoupá, doprava je vedená kolem obytných domů

Jenže lidem, kteří žijí v místech s nadměrným hlukem nikdo v současné době příliš nepomůže. "Problém hlučnosti se snažíme řešit odkládáním dopravy těžkých kamionů - tam, kde to jde, řešíme ji výměnou povrchu, jako v případě ulic Dašická a S. K. Neumanna," řekl Koláček, který si do budoucna dost slibuje od takzvaných protihlukových povrchů s příměsí snižující hlučnost. Třeba na ulici 17. listopadu anebo do obytné části Starých Čívic.

Teoreticky mohou lidé na velký hluk podávat stížnosti, ale ani tím si příliš nepomohou. Není totiž dostatek peněz na vybudování plánovaných nových komunikací a obchvatů, na které provozovatel jednotlivých úseků silnic či železnice dostal výjimku, tedy časově omezené povolení k provozu.

"Hlučnost obecně mírně stoupá, především proto, že se zvyšuje intenzita dopravy na silnicích a doprava je stále vedena kolem obydlí. Holice a Chvaletice jsou snad jediná místa, kde se podařilo vyvést tranzitní dopravu z centra města. Obchvat ve Chvaleticích je prozatím ve zkušebním provozu z důvodu dobudování protihlukového opatření," řekla Bronislava Pozděnová z pardubické Krajské hygienické stanice.

Podle hygieniků nejvíc trpí 2067 Pardubáků, 1008 lidí v Chrudimi a 623 ve Svitavách.

Dále je to víc než pět stovek lidí v Přelouči, dvě stovky v Litomyšli a ještě o něco méně ve Vysokém Mýtě.

Na úsecích, kde hygienici povolili výjimku, je v noci zasaženo hlukem 12 367 obyvatel a v době denní 5 703 obyvatel.

Bronislava Pozděnová považuje za nejhorší silnice v Pardubicích průtah městem od železničního nádraží až na Dubinu, v Chrudimi průjezd od Pardubic na Slatiňany a ve Svitavách průjezd od Litomyšle a Lanškrouna na Brno.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.