Ačkoliv 13. prosince zastupitelé odhlasovali, že se třída Míru přemění v čistou pěší zónu bez jakékoliv dopravy, nic takového se s největší pravděpodobností nestane.
Politici z opoziční ODS za notné pomoci Sdružení pro Pardubice, za které je zvolená i primátorka Fraňková, na konec ledna naplánovali další hlasování. A dá se předpokládat, že už nenechají nic náhodě a na třídě Míru vozy městské hromadné dopravy zůstanou.
"Bohužel demokracie dostala v Pardubicích na frak. Na úterní radě nám bylo řečeno, že už jsou sehnány hlasy pro zachování dopravy, a tak se bude hlasovat znovu. Je to svinstvo. Kdybychom prohráli my, tak to sportovně vezmeme," uvedl architekt Milan Košař, který je radním zvolený za sdružení Pardubáci a pěší zónu roky podporuje.
Primátorka Štěpánka Fraňková se hájí tím, že návrh znovu hlasovat podala opoziční ODS. "Už jsem si také myslela, že se o tom hlasovat nebude," řekla ve středu.
Jenže tento argument těžko obstojí. ODS nemá dostatek hlasů. Potřebovala dalšího silného partnera, aby revokaci hlasování prosadila. Příznivce snadno našla právě ve Sdružení pro Pardubice.
"Pravda je, že většina našich zastupitelů je proti vyhnání dopravy z třídy Míru, v tom zůstáváme stabilní," uvedla Fraňková, která už na prosincovém hlasování těžko nesla to, že její názor prohrál.
Architekt odhadl vývoj událostí
Ovšem už tehdy právě Milan Košař předpokládal, že se bude hlasovat znovu. "Mám strach, že se budou dělat další revize tohoto rozhodnutí a že se budou hledat další důvody, proč pěší zóna nemůže v Pardubicích vzniknout," uvedl v prosinci Košař a nyní se ukazuje, že velmi dobře odhadl vývoj událostí.
"Bohužel jsem se nemýlil. Až směšné je, že druhá strana nečekala vůbec na nic a revizi hlasování vyvolala hned při první možnosti," uvedl Košař.
Debaty o třídě Míru2002 2006 2007 2010 2011 2012 |
Fraňková nové hlasování hájí také tím, že se toho prosincového nemohli zúčastnit její kolegové z SPP Miroslav Petráň a Jiří Skalický. Ti totiž museli jet do Prahy plnit role poslanců. "Otázka je, jak by hlasování dopadlo v případě, že by také hlasovali," uvedla Fraňková.
I když je pravda, že výsledek byl v prosinci velmi těsný, ani tento argument nemá váhu. V sále totiž bylo tolik politiků, že zastupitelstvo bylo normálně usnášeníschopné. Hlasování tak proběhlo podle všech platných pravidel.
"Je to podraz, nic jiného. Musíme ale mlčet, nebo ohrozíme fungování koalice na radnici," uvedl jeden ze sociálních demokratů, který nechce být v této souvislosti jmenován.
Právě ČSSD a Pardubáci nejvíce stojí o čistou pěší zónu. V petici před čtyřmi lety přes 17 tisíc lidí uvedlo, že chce třídu Míru bez aut. Zhruba 1800 lidí pak řeklo, aby se zachovala MHD.
Ať už hlasování 24. ledna dopadne jakkoliv, oprava třídy by mohla začít ještě koncem tohoto roku. Vyjít by měla i s opravou Sladkovského ulice na 150 milionů korun. Většinu peněz poskytnou fondy Evropské unie.