Třída Míru v Pardubicích

Třída Míru v Pardubicích | foto: Michal Klíma, MAFRA

Hlasování o trolejbusech v centru Pardubic se nelíbilo všem, bude nové

  • 63
Část politiků na pardubické radnici se chystá vyvolat nové hlasování o zachování trolejbusového provozu na jinak pěší třídě Míru v centru města. Nelíbí se jim, že poslední, historicky už třetí hlasování na toto téma určilo, že bulvár bude jen pro pěší. A tak chtějí hlasovat počtvrté.

Ačkoliv 13. prosince zastupitelé odhlasovali, že se třída Míru přemění v čistou pěší zónu bez jakékoliv dopravy, nic takového se s největší pravděpodobností nestane.

Politici z opoziční ODS za notné pomoci Sdružení pro Pardubice, za které je zvolená i primátorka Fraňková, na konec ledna naplánovali další hlasování. A dá se předpokládat, že už nenechají nic náhodě a na třídě Míru vozy městské hromadné dopravy zůstanou.

"Bohužel demokracie dostala v Pardubicích na frak. Na úterní radě nám bylo řečeno, že už jsou sehnány hlasy pro zachování dopravy, a tak se bude hlasovat znovu. Je to svinstvo. Kdybychom prohráli my, tak to sportovně vezmeme," uvedl architekt Milan Košař, který je radním zvolený za sdružení Pardubáci a pěší zónu roky podporuje.

Primátorka Štěpánka Fraňková se hájí tím, že návrh znovu hlasovat podala opoziční ODS. "Už jsem si také myslela, že se o tom hlasovat nebude," řekla ve středu.

Jenže tento argument těžko obstojí. ODS nemá dostatek hlasů. Potřebovala dalšího silného partnera, aby revokaci hlasování prosadila. Příznivce snadno našla právě ve Sdružení pro Pardubice.

"Pravda je, že většina našich zastupitelů je proti vyhnání dopravy z třídy Míru, v tom zůstáváme stabilní," uvedla Fraňková, která už na prosincovém hlasování těžko nesla to, že její názor prohrál.

Architekt odhadl vývoj událostí

Ovšem už tehdy právě Milan Košař předpokládal, že se bude hlasovat znovu. "Mám strach, že se budou dělat další revize tohoto rozhodnutí a že se budou hledat další důvody, proč pěší zóna nemůže v Pardubicích vzniknout," uvedl v prosinci Košař a nyní se ukazuje, že velmi dobře odhadl vývoj událostí.

"Bohužel jsem se nemýlil. Až směšné je, že druhá strana nečekala vůbec na nic a revizi hlasování vyvolala hned při první možnosti," uvedl Košař.

Debaty o třídě Míru

2002
Vedení města vypsalo architektonickou soutěž na přestavbu třídy Míru. Vyhrál ji architekt Jaromír Walter.

2006 
Zastupitelé odhlasovali, že v ulici vznikne čistá pěší zóna bez jakékoliv dopravy.

2007 
Konala se masivní petice, do které se zapojilo 20 tisíc lidí. Z toho 18 tisíc chtělo čistou pěší zónu a dva tisíce lidí si přálo veřejnou dopravu v ulici zachovat.

2010 
Bývalé vedení města v čele s ODS se poprvé pokusilo revidovat rozhodnutí o pěší zóně. Návrh na odložení stavby ale neprošel.

2011 
Zastupitelé už potřetí schválili čistou pěší zónu.

2012 
Bude se opět hlasovat.

Fraňková nové hlasování hájí také tím, že se toho prosincového nemohli zúčastnit její kolegové z SPP Miroslav Petráň a Jiří Skalický. Ti totiž museli jet do Prahy plnit role poslanců. "Otázka je, jak by hlasování dopadlo v případě, že by také hlasovali," uvedla Fraňková.

I když je pravda, že výsledek byl v prosinci velmi těsný, ani tento argument nemá váhu. V sále totiž bylo tolik politiků, že zastupitelstvo bylo normálně usnášeníschopné. Hlasování tak proběhlo podle všech platných pravidel.

"Je to podraz, nic jiného. Musíme ale mlčet, nebo ohrozíme fungování koalice na radnici," uvedl jeden ze sociálních demokratů, který nechce být v této souvislosti jmenován.

Právě ČSSD a Pardubáci nejvíce stojí o čistou pěší zónu. V petici před čtyřmi lety přes 17 tisíc lidí uvedlo, že chce třídu Míru bez aut. Zhruba 1800 lidí pak řeklo, aby se zachovala MHD.

Ať už hlasování 24. ledna dopadne jakkoliv, oprava třídy by mohla začít ještě koncem tohoto roku. Vyjít by měla i s opravou Sladkovského ulice na 150 milionů korun. Většinu peněz poskytnou fondy Evropské unie.