Obyvatelé Ústí nad Orlicí se nemohou smířit s tím, že už vypršel čas na to, aby se budova nádraží stačila v rámci rekonstrukce železničního uzlu opravit. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Nádraží v Ústí nad Orlicí chátrá. Přitom okolo se staví za stamiliony

  • 7
Budova historického ústeckého nádraží, za kterou bojovala i režisérka Olga Sommerová a další tisícovky lidí, se neopraví a bude dál chátrat. Přestože v její blízkosti nyní investují správci železnice do tratě a budov včetně nové stanice přes 900 milionů korun.

Historická budova nádraží v Ústí nad Orlicí je velikou přestavbou železničního uzlu nedotčena. Stále nikdo neví, co s ní bude. Ani dosavadní majitel České dráhy, ani Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC), která nyní investuje téměř miliardu do stavby železničního uzlu.

SŽDC navíc budou již brzy historickou budovu vlastnit. České dráhy ji na Správu převedou spolu s necelou tisícovkou dalších a pozemků ke konci letošního roku.

"V současné době proto provádíme ve staré výpravní budově pouze běžnou údržbu a nutné opravy," uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

A nic nemohou dělat podle svých slov ani správci železnice. Zatím nejsou jejím majitelem.

"Z toho důvodu ji nemůžeme během probíhajících rekonstrukčních prací modernizovat ani upravovat. Proto v rámci těchto prací neproběhnou ani žádné změny. Bylo by to proti striktním pravidlům fondů Evropské unie, ze kterých je stavba financována," řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Navíc tvrdí, že již během připomínkového řízení ke stavbě dala firma jasně najevo, že pro tuto budovu nemá praktické budoucí využití a že je pro jejich účely technicky nepoužitelná. Proto staví jako stanici menší, ekonomicko-provozně daleko méně náročný objekt, kde bude soustředěna veškerá potřebná technologie pro řízení provozu.

Jak šel čas s historickou budovou

1874 Bylo postaveno původně dvojnádraží podle návrhu architekta Rudolfa Freye v oblíbeném historizujícím stylu. Objekt je poměrně neobvykle umístěn v kolejišti mezi hlavní a odbočující tratí.

2007 Ústecký stavební úřad povolil demolici nádražní budovy. Martin J. Kadrman poslal na ministerstvo kultury podnět na prohlášení nádražní budovy v Ústí nad Orlicí za kulturní památku. Návrh podpořily město, kraj, památkový ústav a další instituce, proti byly ČD a SŽDC.

2008 Ministerstvo kultury vydalo rozhodnutí o neprohlášení budovy za kulturní památku. Organizátoři petice v čele s Martinem J. Kadrmanem a Olgou Sommerovou začali sbírat podpisy proti plánované demolici, v dalších měsících a letech získali 17 tisíc podpisů.

2009 Ustavilo se občanské sdružení Nádraží nedáme i sdružení. SPOUSTI. Nádraží se bourat nemusí, řekl po jeho prohlídce ministr dopravy Petr Bendl.

2010 Staniční budova se stala kulturní památkou.

2011 Budova je památkou, a proto bude opravena. Při prohlídce nádraží se na tom domluvili ministr dopravy Vít Bárta a ministr kultury Jiří Besser. Objevila se nová petice Za důstojné odbavení v Ústí nad Orlicí a vyzývá ministerstvo dopravy a místní radnici, aby nedovolily postavit zastávku, která bude nahrazovat již existující výpravní budovu.

2013 Ministr dopravy Zdeněk Žák prohlásil, že dvě nádraží 30 metrů od sebe je pitomost a pomohl uklízet starou budovu. Začala přestavba Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí v úseku dva a půl kilometru za cca 900 milionů korun. Staré nádraží není součástí prací, nové se staví.

2014 Přeložka tratě má být ukončena do konce léta.

2015 V březnu má být stavební akce  dokončena kompletně.

"Stará budova by tak zůstala zcela volná pro původní plány sdružení a města, ať již šlo o muzeum, galerie, nebo další plánované aktivity. Pokud k převodu dojde, je SŽDC samozřejmě připravena se o nově nabytý majetek starat s péčí řádného hospodáře. To se netýká jen Ústí, ale i ostatních historických budov," dodal Jakub Ptačinský.

Mizející šanci na obnovu historického nádraží v době obrovských výdajů na další železniční stavby v jeho blízkém okolí těžce nesou někteří obyvatelé města.

Například občanské sdružení SPOUSTI varuje, že slavnostní otevření železničního uzlu v Ústí nad Orlicí na jaře 2015 využije k velké kampani proti těm, kteří současně s celkovou rekonstrukcí železničního uzlu neobnovili staré nádraží.

Podle něj se bohužel ukazuje, že už vypršel čas na to, aby se budova stačila v rámci rekonstrukce opravit. Zvláště když památkáři nepřipustili opravu "naoko", která měla za cíl spravit na budově fasádu a udělat z ní pro slavnostní otevření stavby ústeckou Potěmkinovu vesnici.

"Oprava kulturní památky se řídí určitými pravidly a čas zbývající do otevření stavby již těmto pravidlům stačit nemůže," řekl Petr Kulhavý, předseda Spolku pro organické Ústí" založeného před pěti lety.

"Pro nás je to nepochopitelné. Chápeme to jako další důkaz mnohaletého liknavého přístupu současného i budoucího vlastníka budovy. A tak avizovaný záměr, oprava budovy, zřízení restaurace, čekárny pro cestující, prostoru pro železniční modeláře, v nadzemních podlažích pak archivu SŽDC, který se nám v dané situaci jevil jako rozumné vyřešení nedobré situace, se opět odkládá a nikdo neví, kdy a zda vůbec se vlastně uskuteční," dodal Kulhavý

Podle něj za tento stav mohou obě drážní instituce, jak dosavadní majitel, tak investor celkové rekonstrukce ústeckého uzlu.