Díky pravidelnému otvírání primy gymnázia přežijí, i když neotevřou každý rok první ročních čtyřletého studia, míní Radko Martínek.

Díky pravidelnému otvírání primy gymnázia přežijí, i když neotevřou každý rok první ročních čtyřletého studia, míní Radko Martínek. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Hejtman překvapil. Každé gymnázium má být osmileté

  • 2
Pardubický kraj vedený ČSSD chce upřednostnit osmileté studium na gymnáziích. A to i přesto, že dříve měli sociální demokraté proti této formě námitky. Teď by chtěli, aby čtyřletý cyklus byl jen pro děti, jejichž rodiče zaváhali a nepřihlásili je hned v páté třídě ZŠ.

"Talentované děti by měly dostat možnost rozvíjet své nadání co nejdříve. Čtyřleté studium by mělo být hlavně pro ty, kteří se nerozhodli včas, nebo třeba ze stresu selhali u přijímacích zkoušek," prohlásil hejtman Radko Martínek.

Kraj přitom v posledních týdnech už narazil s návrhem, aby se na gymnáziích v menších městech otevíraly první ročníky čtyřletého studia jen ob rok. Teď hledá jiné alternativy, jak řešit úbytek dětí. (o kritice víc čtěte zde)

Zatímco dříve bylo hlavním těžištěm gymnaziálního vzdělání čtyřleté studium a osmileté bylo spíše doplňkové, teď se má situace obrátit.

"Až do roku 2018 budou děti ubývat. A škola, která každý rok otevře třídu osmiletého gymnázia má zaručeno, že bude mít vždy alespoň osm tříd plus několik dalších čtyřletého studia. A to jí pomůže přežít," řekl Martínek.

Málokdo si určí budoucnost ve 12 letech

Ne všichni ale s hejtmanem souhlasí. Odborníci totiž tvrdí, že jen málokteré dítě je schopné rozhodnout se o své budoucnosti v pouhých dvanácti letech.

Z HISTORIE

Víceletá gymnázia fungují na našem území od druhé poloviny 19. století a fungovala až do roku 1945. Toto gymnaziální víceleté studium ruší až komunisté v letech 1945-48. V roce 1968 jsou gymnázia opět obnovena, aby byla vzápětí normalizačním procesem po vpádu sovětských vojsk opět zrušena. Víceletá gymnázia byla obnovena v roce 1990.

"Hlavní nevýhodou osmiletých gymnázií je, že na ně dosáhnou pouze ty děti, které motivují jejich rodiče. Talentované děti, které nemají ideální podmínky, potom svou šanci často zaspí. A hlavně - i osmiletá gymnázia by měla zůstat výběrová," říká ředitel pardubické pedagogicko-psychologické poradny Jiří Knoll.

Osmiletá gymnázia, podobně jako čtyřletá, totiž často nemají takovou kvalitu, aby požadavky nadaných dětí uspokojila.

"Když se po roce 1989 začala otevírat víceletá gymnázia, měla to být alternativa pro nejnadanější žáky. Dnes je však jasné, že tam odchází mnohem víc dětí. Rodiče nám často tvrdí, že se tím snaží řešit svou nespokojenost s tím, jak to vypadá na základních školách," uvedla před časem Daniela Hatinová z Ústavu pro informace ve vzdělávání.

Gymnázia berou děti základním školám

Osmiletá gymnázia navíc ubírají děti základním školám, které se díky tomu mohou dostat do problémů. Nejhorší je situace na menších městech, kde je jenom několik základních škol.

Třeba v Přelouči jsou tři základní školy a ve městě funguje také gymnázium. Pokud gymnázium naplní primu studenty pouze z Přelouče, každá ze škol přijde o deset dětí. Na gymnázium ale dojíždějí i studenti z okolí.

Ministerstvo školství se ale chystá osmiletá gymnázia podpořit. "Tedy alespoň ta elitní, výběrová gymnázia. Je tam větší konkurence a to je dobře. Děti, které tam studují, mají vyšší laťku a to jim může pomoci i u státní maturity. Měly by mít větší úspěšnost než ostatní," uvedl ministr školství Josef Dobeš.

Osmiletky usnadní studentům státní maturitu, míní ministr

Ministr doufá, že těžší varianta státní maturity bude pro děti zároveň vstupenkou na vysokou školu. A právě státní maturity mají osmiletým gymnáziím pomoci.

"Počítáme s tím, že maturitu neudělá asi dvacet procent dětí. Někde i čtyřicet, nebo padesát. U víceletých gymnázií by ale zkouškou měla projít drtivá většina dětí," řekl Dobeš.

O osmiletá gymnázia se odborníci i politici hádají už od jejich vzniku v devadesátých letech. Někteří ministři je dokonce chtěli zrušit úplně. Osmiletá a šestiletá gymnázia ale fungují dál a je o ně poměrně velký zájem.

Podle některých studií ale úroveň osmiletých gymnázií upadá. "Jsem přesvědčen, že jak padá celková úroveň základních a středních škol, padá i v případě osmiletých gymnázií," uvedl ministr školství.