Takto měla vypadat postavená Hitlerova dálnice poblíž Moravské Třebové. Na mnoha místech lze vidět její základy i v současnosti. | foto: Tomáš Janda, MAFRA

Hejtman k plánům na R35: Nechceme zůstat u mostů jako Hitlerova dálnice

  • 16
Ředitelství silnic a dálnic plánuje výstavbu prvních úseků rychlostní silnice R35 z Opatovic do Ostrova v roce 2016. Podle silničářů by se mohly v předstihu budovat některé objekty na trase. Záměr se však nezamlouvá pardubickému hejtmanovi Martinovi Netolickému.

Ten příliš nevěří ani slibovaným termínům. „Do jisté míry o tom pochybuji, jelikož majetková připravenost ze strany ŘSD není právě nejlepší. Byli jsme ale ujištěni, že může dojít k zahájení výstavby jednotlivých objektů jako mosty a dalších konstrukce, které jsou na trase,“ poznamenal hejtman. 

S tímto úmyslem však nesouhlasí. „Chceme zabránit tomu, aby výstavba dopadla podobně jako v případě R43, takzvané Hitlerovy dálnice u Jevíčka, kde sice máme mosty, ale silnice nikdy nebyla postavena,“ dodal Netolický.

Hejtmanovi se nezdál ani nápad financování stavby pomocí tzv. PPP projektů (veřejně-soukromé partnerství). Ministr dopravy Dan Ťok se nedávno vyjádřil, že by byl pro využití soukromého kapitálu právě při financování stavby rychlostní silnice R35.

Proti zapojení soukromého investora, kterému by vynaložené náklady později stát postupně splácel, hejtman sice všeobecně nic nenamítá, ale v případě R35 ho odmítá.

„Upřímně mám obavy, aby tyto úvahy opět nevedly k oddálení celé stavby, protože se jedná o projekt v řádu let a nikoliv měsíců. Silnice bude nejdříve postavena s využitím národních, případně evropských zdrojů,“ řekl hejtman.

Zapojení soukromého kapitálu při investicích do dopravní infrastruktury na své třídenní návštěvě podporoval rovněž prezident Miloš Zeman.

“PPP projekty vřele podporuji a jsem rád, že nový pan ministr je rovněž podporuje. Pilotní projekt jsme navrhovali už v roce 2001 u dálnice D47. Bohužel po mně nastupující premiér Špidla projekt zrušil, díky čemuž se náklady na výstavbu výrazně prodražily a prodloužila se i doba výstavby. Zato se podařilo dosáhnout evropského unikátu v podobě takzvané zvlněné dálnice. To by soukromá firma zapojená do PPP projektu těžko dopustila, protože by ty vlny musela zaplatit ze svých vlastních prostředků,“ prohlásil Zeman.